HiFi vs Apple II

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

HiFi vs Apple II

Innleggav HiFiDude » tir 28.09.2010 19:54

Kanskje litt lettere å få et svar nå!

Jeg har hatt mac kun 3mnd, og aldri satt meg inn i nedlasting når jeg hadde pc heller.
Jeg er HiFi-freak og har funnet det utstyret jeg vil ha. Har igrunn lagt litt for mye penger i alt dette. Særlig etter jeg ble overtalt til å bytte til mac.
Jeg vil ha noe som fører over lyden fra mac til dac. Jeg skal også kunne spille 24 bit / 192 KHz.
Det er snakk om en avstand på 3 meter. Jeg vil ha noe som utfyller alt dette, 100% stabilt, rask reaksjon og billig.

Håper noen har erfaringer med dette. USB har funket best for meg, men det er ikke optimalt.... :(
medlem i 162 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav riverguard » tir 28.09.2010 19:59

Optisk (TOSLINK) kabel, selvsagt. Om du ikke vil ha en kabel hengende fast i MBP'en, er en Airport Express et godt alternativ.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav HiFiDude » tir 28.09.2010 20:14

Jeg har prøvd men det "hakket" og særlig hvis jeg surfet. Jeg har 5000/1000 linje med modem og router fra canal digital.Dette er gratis med i leiligheten. Jeg fikk faktisk prøve en AE til fra eplehuset, akkurat det samme. Det var greit i små perioder. Jeg prøvde faktisk å koble kun mac og AE i et eget nett. Det var betraktelig bedre. Men Det "hakket" 2 ganger mens jeg prøvde. Da har jeg jo ikke nett på macen. Det hadde vært en drøm om en så enkel og billig løsning virket.

Fortvila USB-bruker
medlem i 162 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav mons » tir 28.09.2010 20:29

Funker veldig fint å overføre musikk med Airport Express her hos meg. Den har optisk utgang, så det blir ikke noe tap via den. Billig er den og. Det blir en liten forsinkelse, men for musikkavspilling er det ubetydelig (funker dårlig med film). Liker du ikke iTunes, burker du "airfoil" som åpner Airport Express for andre programmer.

Rart du fikk så mye problemer med hakking. Jeg spiller musikk fra disk koblet på airport extreme, via en 4år gammel Mac og tilbake via Airport Extreme trådløst til Airport Express. Det blir skjelden eller aldri noe problem. Jeg har koblet Airport Express til å kun ta imot musikk fra dataen, og ikke satt den opp som ruter. Du kan også koble den til nettverket med datakabel istedenfor trådløst; da blir det kanskje mindre forstyrrelser?

For min egen del har jeg en stund latt mp3-samlingen overta for CD-samlingen, og har egentlig vært tålig fornøyd. Her om dagen bestemte jeg meg for å ta en backup av CD-samlingen til Apple Lossless. I den forbindelse kom jeg til å spille en del av låtene jeg rippet - og nå har jeg gjenoppdaget en masse musikk! :-) MP3 tar virkelig luven av god musikk. Shit in = shit out, så det gjelder bare å lagre musikken i mest mulig optimal kvalitet på pc'en.
medlem i 230 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav HiFiDude » tir 28.09.2010 20:56

Jeg har to AE på hjemlån. Selvf brukte jeg optisk. Det fungerte perfekt når det fungerte. Jeg er !00 % fornøyd uten om overføringa!

Budgettet sprakk over det dobbelte. Jeg har bare et problem som dere vet....
Duetten var litt for treg og tungvint i forhoold til AE syns jeg, men det var jo stabilt, og dyrt.
Sonos er veldig dyrt. Jeg hadde troa på AE..... :(

Airfoil gjorde problemet verre, fugerte best på iTunes.
medlem i 162 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav svar » tir 28.09.2010 21:44

HiFiDude: Hvor mye penger har du tenkt å legge i det?
Du kan jo eventuelt sjekke ut DACMagic, den er bra kontra pris, også ha en optisk kabel mellom mac og den.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav andreasbk » tir 28.09.2010 22:46

Han har vel en DAC hvis han har prøvd optisk fra AE til ukjent enhet.
Prøvde du å bytte kanal på det trådløse nettverket, slik som ble foreslått i den første tråden din?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav Torro » tir 28.09.2010 23:48

Bruker selv en Mac Mini tilkoblet en integrert Bel Canto S300iU, men det fins også gode Norske produkter fra f.eks, Hegel og Electrocompaniet.

Hvor bra eller dårlig lyden blir avhenger selvsagt av komponentene. Selv om det er snakk om 0er og 1ere, datastrøm, er det selvsagt forskjell på en DAC til 1000,- og en til 20k

Bel Cantoen er ikke verdens beste, men veldig praktisk og funksjonell til mitt bruk. Digitale forsterkere har jo også sine tilhengere- og motstandere... Ville nok ha sett på Hegel H100, pris/kvalitet er svært god. Ellers har Cambridge hos HiFi klubben "rimelige" DACer med god kvalitet.

Jeg vil mene at en løsning med PC/Mac aldri vil bli like bra som en High End Music server ala Logitech Transporter eller tilsvarende som f.eks. Linn Sneaky. Men, fleksibiliteten til en PC/Mac gjør denne suveren. Du skal selvsagt ha "noe" påkostet utstyr i resten av leddene, men for noen vil en DAC løsning Alltid låte klinisk, flatt og livløst.

Edit: stilig design på denna http://www.theaudiobeat.com/canjam2010/canjam2010_hp_centrance.htm

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav nicho » ons 29.09.2010 17:45

Jeg har en TDAI2200 fra Lyngdorf, bruker optisk til denne fra minien. Har stilt inn minien korrekt, og sammen med amarra lyder dette fantastisk.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav Parelius » ons 29.09.2010 18:52

Torro skrev:Jeg vil mene at en løsning med PC/Mac aldri vil bli like bra som en High End Music server ala Logitech Transporter eller tilsvarende som f.eks. Linn Sneaky.


Hvorfor i all verden mener du det? Eller er det bare en ubegrunnet «det mener jeg»?
medlem i 209 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav T.B.Hansen » ons 29.09.2010 20:20

Hva er det du ikke fikk svar på i den andre tråden?

USB kan ikke motta 24 bit/192 kHz. Noen få hi-fi-DACer og mange USB-lydkort kan ta imot 24 bit/96 kHz — men bare med egen driver i Mac'en. De aktuelle lydkortene leveres med slik driver. Til DACene kreves en tredjeparts driver — og slike finnes såvidt jeg vet bare til Windows. De aller fleste DACer, og alle DACer uten egen driver, kan bare ta imot 16 bits/48 kHz.

Noen få DACer har en begrensning til 48 kHz på den optiske inngangen. De fleste DACer har en begrensning på 96 kHz på både optisk og koaks. Bare noen få DACer kan ta imot 192 kHz-signaler.

AiPort Express (og Apple TV) er begrenset til 16 bits.

«Hakking» med AirPort Express /Apple TV skyldes forstyrrelser på nettverket, pga andre nettverk, trådløse dingser, mikrobølgeovner etc. Dette fikses lett ved å forandre på nettverksinnstillingene, og eventuelt ved å flytte litt på utstyret.

Lydkvaliteten er avhengig av to ting: Kildefilen, og D/A-konverteringen. Om de digitale signalene leses av og sendes fra en Mac, en billig CD- eller DVD-spiller, eller en dyr CD-spiller, har ingen betydning. Kablene har ingen betydning. Trådløs eller kablet har ingen betydning, om det dreier seg om vanlig CD-kvalitet (16 bits/44,1 kHz). Bare om man kjøper filer i «Studio Master»-kvalitet, kan USB og trådløse nettverk være en begrensning.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav 4matic » ons 29.09.2010 20:29

@nicho

Da har vi jo noe av det samme.

Sitter selv på en Lyngdorf TDAI2200 AD/RP.

Kjører trådløst til Airport Express og optisk inn i TDAI´n.

Låter meget bra om jeg skal si det selv. Ripper all musikk i Apple Lossless.

Har kjøpt ei plate fra iTunes. Den er i AAC format. Vurderer å konvertere til Apple Lossless.

Problemet er jo bare at man får dobbelt opp av alt i biblioteket.

Finnes det noen måte å gjøre dette annerledes på?

Br

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav svar » ons 29.09.2010 20:30

T.B.Hansen: Jeg ville nå heller sagt at alle enheter fra og med DAC spiller inn på lydkvaliteten, da alle enhetene analog lyd skal igjennom farger lyden mer eller mindre, avhengig av kvaliteten.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav Parelius » ons 29.09.2010 20:37

4matic skrev:Har kjøpt ei plate fra iTunes. Den er i AAC format. Vurderer å konvertere til Apple Lossless.

Det gir ingen mening. AAC fra iTunes er lossy. Konvertering til lossless bedrer ikke på det!
medlem i 209 måneder
 

Re: HiFi vs Apple II

Innleggav 4matic » ons 29.09.2010 20:40

@Parelius

Takker for det, da lar vi det være med det.

Ser bare at filstørrelsen blir meget stor etter konverteringen til Apple Lossless kontra AAC.

Br

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]