iTunes -legge sammen bibliotek og fikse filstier

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

iTunes -legge sammen bibliotek og fikse filstier

Innleggav casablanca » tor 11.11.2010 21:30

Ettersom jeg har en maskin med begrenset lagringsplass og kapasitet (Powerbook) har jeg gjennom årenes løp laget en rekke iTunes bibliotek (libraries) ved hjelp av Libra.
Men nå har jeg flyttet alle de eksterne bibliotekene over til en annen ekstern disk (men iTunes ser fortsatt etter musikken på den gamle disken) og dessuten skulle jeg gjerne slått sammen flere av de eksisterende bibliotekene (med spillelister, musikk og alt annet).

Hvordan løser jeg dette på enklest mulig vis?
medlem i 220 måneder
 

Re: iTunes -legge sammen bibliotek og fikse filstier

Innleggav Lukas » tor 11.11.2010 21:57

Når det gjelder flytting av musikken, meeeener jeg at du angir ny filbane i iTunes valg, huker av for å kopiere musikk til dette stedet og deretter velger å konsolidere bibliotek fra en av menyene. Ikke flytt filene selv i Finder, det blir bare rør. La iTunes gjøre jobben.

Dette med flytting av spillelister og å få ratings, play count og sånt til å følge med hit og dit, er litt mer vrient. Tror jeg :-) Vanlige spillelister kan du eksportere og importere direkte i iTunes, smarte spillelister er det litt verre med.

Når det gjelder å slå sammen biblioteker, kan man, hvis man har flere maskiner, slå på hjemmedeling og vise hvilke låter som er på den ene maskinen og ikke på den andre og deretter importere dem direkte i iTunes. Men da følger ikke ratings etc. med, og da må du på et vis ha flere maskiner.

En løsning på dette med flere maskiner er å ha de andre bibliotekene, altså de du vil importere, i en eller annen iTunes-server-app. Jeg mener at f.eks. LimeWire har noe sånt, altså dukker opp som et eget iTunes-bibliotek på nettverket, ellers finnes det jo diverse disker med iTunes-server-muligheter. Men så var det å skru på hjemmedeling på dem, da ... sorry, jeg bare tenker høyt, men det kommer det visst ikke så mye ut av :-)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: iTunes -legge sammen bibliotek og fikse filstier

Innleggav casablanca » søn 21.11.2010 23:34

Etter en del om og men løste jeg det hele på annet vis og har nå satt sammen flere bibliotek på en annen harddisk. Det viser seg å være ganske enkelt (om man vet hvordan) ;)
I tilfelle andre ønsker å gjøre det samme, her er en instruks:

Forarbeid
1) velg (eller opprett) det nye biblioteket der du vil legge all musikken osv. inn på.
2) når du er i dette biblioteket, påse at "Copy files to iTunes media folder when adding to library" (iTunes-Preferences-Advanced) er valgt (slått på).

Eksportering
3) bytt over til det første biblioteket du ønsker å kopiere fra.
4a) Om du ønsker at alt sammen fra dette biblioteket skal overføres til det nye (som ble opprettet/valgt i pkt. 1) går du til File-Library-Export library, så får du muligheten til å lagre det hele som en XML fil.
4b) om du kun ønsker å eksportere en bestemt spilleliste (med medfølgende sanger/video osv. denne inneholder) går du til File-Library-Export playlist og velger å lagre den som XML. Det kan være greit å gi filene passende navn for å unngå forvirring om du skal importere/eksportere mange bibliotek.

Importering
5) bytt over til det det nye biblioteket/eksisterende biblioteket der du vil legge inn alt sammen
6) Gå til File-Library-Import playlist og velg den XML fila du eksporterte. iTunes vil da hente inn alt som spillelista inneholder (eller hele biblioteket om du eksporterte dette) og legge det opp slik det så ut i det opprinnelige biblioteket. Mediafilene (musikk, video osv.) blir kopiert over til det nye stedet/nye harddisken slik at iTunes ikke trenger å lete på det gamle stedet etterpå.
7) Gjenta fra pkt. 3 om du ønsker å hente inn data fra flere biblioteker.

"Consolidate" funksjonen tror jeg er i tilfelle man har lagt inn nye sanger osv. mens "Copy files to iTunes media folder when adding to library" har vært avslått og man vil reparere dette i ettertid.

Så ting løste seg til slutt, bortsett fra at PDF filene ikke ble kopiert over. Det ser ut som det er en begrensning eller feil i iTunes. Så jeg endte opp med å dra alle PDF filene fra originalbiblioteket over til en tom mappe i Finder, skiftet bibliotek og dro de inn i det nye biblioteket for deretter å plassere dem i deres respektive spillelister, legge inn kommentarer og slik på nytt. Ganske mye jobb, men da fikk jeg ihvertfall med meg PDF filene i det nye biblioteket også :-)
medlem i 220 måneder
 

Re: iTunes -legge sammen bibliotek og fikse filstier

Innleggav Lukas » søn 06.02.2011 22:46

Låter snedig!

Kan jeg bruke denne metoden for å flytte et bibliotek fra en maskin til en annen som er på samme trådløse nettverk, mon tro?

EDIT: blir forresten ratings med når man gjør det på den måten?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]