Musikk på NAS

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Musikk på NAS

Innleggav Bergvoll » fre 11.01.2013 20:16

Jeg har planer om å legge all musikken min inn på en NAS (Synology med iTunes-server), og spille den bl.a. via Sonos. Fra før har jeg et iTunes- bibliotek med mp3-filer, men ønsker nå legge inn musikken i Apple Lossless. Her er spørsmålet mitt: skal jeg
a) opprette et nytt bibliotek på min iMac, legge lossless-filene inn der, for seinere å overføre til NAS'en, eller
b) kan jeg rippe musikken direkte inn på NAS siden den har iTunes-server?

Dette er definitivt upløyd mark for meg! All hjelp mottas med stor takk.
medlem i 136 måneder
 

Re: Musikk på NAS

Innleggav PaulusA » man 25.02.2013 11:52

Heisan,

Jeg har jobbet med noe lignende. Du bør rippe i iTunes og overføre etterpå. Har all min musikk i Apple Lossless nå :-)

Hus bare at hvis du skal bruke iTunes serveren mot AppleTV så går ikke dette. Da må du kjøre en maskin med iTunes hele tiden.

Lykke til!
medlem i 133 måneder
 

Re: Musikk på NAS

Innleggav T.B.Hansen » man 25.02.2013 14:33

Jeg ser ingen grunn til å rippe til intern disk, for siden å kopiere til NAS, dersom du til slutt bare skal ha musikken liggende på NAS'en. Men: Uansett hvor du lagrer filene, må du bruke Mac'en til ripping, enten du bruker iTunes eller et annet program — serveren på NAS'en er bare til avspilling.

Ellers er min erfarning at ingen løsning kan måle seg med iTunes kjørt fra en Mac, og trådløs overføring til Apple TV eller AirPort Express. iTunes-server på NAS har jeg gitt opp. Jeg har ikke forsøkt Sonos privat, men i utgangspunktet er det et lukket system som ikke «snakker» med noe annet. Det kan ikke uten videre mixes med iTunes. Skal du kjøpe utstyr fra andre produsenter enn Apple, bør du i alle fall sjekke nøye hvaslags filformater de støtter. Ikke alle støtter Apple Lossless.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Musikk på NAS

Innleggav svar » man 25.02.2013 15:30

Jeg har ett slikt oppsett.

Hardware:
-Synology 1511+
-Sonos
-iMac


Jeg har ett share på Syno som heter ALA (Apple Lossless Audio). Her ligger all musikk sortert på Artist og Album. Dette sharet brukes utelukkende til Sonos, som er koblet direkte til med SMB (fordi Sonos ikke kan bruke AFP)
Med dette oppsettet har jeg musikk i stue og soverom uten å måtte ha på en mac.

I tilegg har jeg slått på AudioStation som lager ett share som heter "music"
Her ligger hele iTunes bibiloteket, i MP4 256 kvalitet.
Dette sharet brukes til iTunes på Macen + at jeg bruker audio station på iOS enheter (har mekket det slik at dette fungerer fra internett også.)

Dette er for meg perfekt oppsett da jeg har all musikk tilgjengelig overalt.
Jeg synes ikke iTunes server fungerer spesielt bra, så jeg bruker heller Music Station.

Ja, når jeg får nye plater ripper jeg de 2 ganger, først i ALA så i MP4, det er litt jobb, og grunnen til at jeg har alt 2 ganger er at med 0.9Mbits ut max, er ikke ALA noe morro å streame til iOS......

Jeg kan også logge på Audio Station web på eks jobben og høre på musikken der vist jeg ikke bruker iPhone.

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]