Gratis/Shareware lydprogrammer

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Gratis/Shareware lydprogrammer

Innleggav Peteru » tor 16.01.2014 15:07

Tar opp endel kassetter til Mac’en med TAR (Shareware) & Griffin (liten dings med A/D, audio->USB, går den innebygde i mac’en mic-inngang en høy gang). Men kassettspilleren går for sakte!
Veit noen om noen greie programmer som kan det som Adobe SoundBooth kan, såsom å pitchforskyve lyden? Før hadde vi SoundEdit, men det var back in the Stone Ages (OS 9, og OS9 er uansett dødt på Intel) og da er spørsmålet altså om noen har noen tips.
Adobe koster som kjent skjorta og litt til…
Og kassettspillerer går det ikke akkurat 20 av på dusinet heller i disse dager…
medlem i 216 måneder
 

Re: Gratis/Shareware lydprogrammer

Innleggav Mumle » tor 16.01.2014 16:05

Audacity er et stort og profft gratis lydprogram. Det kan endre pitch. Og alt annet du måtte ønske. Selvfølgelig er det en kjempekanon i forhold til dine beskjedne ønsker, men det er gratis.
http://audacity.sourceforge.net/
medlem i 220 måneder
 

Re: Gratis/Shareware lydprogrammer

Innleggav Peteru » søn 19.01.2014 13:16

Audacity, ja. Det har jeg da hørt om. Takk for godt svar! :-) :-)
-p.
medlem i 216 måneder
 

Re: Gratis/Shareware lydprogrammer

Innleggav jerry.c.bush » søn 19.01.2014 15:53

Gjør ikke Garageband også dette?
http://www.mahalo.com/courses/learn-gar ... itch-bend/ Om det er pitch-bend du mener da...
Det skal jo følge alle Macer og i så måte også være gratis...

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Gratis/Shareware lydprogrammer

Innleggav Peteru » lør 01.02.2014 13:53

Er nok et "pitch bend" du mener. Det der gitarprogrammet har jeg igrunnen aldri sett på, jeg driver ikke med musikk sjøl (jeg liker å høre på musikk, det er ikke det…). Men det er ihvertfall et glimrende tips! :)
-p.
medlem i 216 måneder
 

Re: Gratis/Shareware lydprogrammer

Innleggav kimern68 » lør 01.02.2014 14:13

Garageband er en enkel DAW (Digital Audio Workstation) som følger med i iLife pakka til Apple, og følger med alle nye macer. Og det vil gjøre den jobben som du forespør. Audacity er en annen DAW som og er gratis å vil gjøre jobben meget godt den også, men det kan være lurt å sjekke ut Garageband siden det mest sansynlig ligger på macen din allerede.
Om du skulle trenge å se på betalte alternativer så er Apple sin egen Logic Pro et meget godt alternativ, og ofte standard i mange studioer sammen med Pro Tools. Her har du litt flere muligheter for redigering og effekter enn du finner i f.eks. Garageband, og fordelen med Logic kontra mange andre DAW'er er at det er relativt billig, 1400 kr i appstore, til sammenligning koster Pro Tools omtrent 5-6000 kr for en lisens.
medlem i 140 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]