Ny mac og El Capitain - bedre lyd?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Ny mac og El Capitain - bedre lyd?

Innleggav riis » lør 07.05.2016 17:40

Hei

Jeg har nylig oppgradert 2011 MacBook Air 13" Mavericks til en 2015 MacBook Air 13" El Capitan og synes jeg merker vesentlig bedre lyd når jeg spiller av musikk i Itunes. Jeg har koblet maskinen til det samme oppsettet som ved forrige maskin og ikke gjort noen endringer i iTunes.

Noen som har samme erfaring eller er det en kjent oppgradering?
medlem i 226 måneder
 

Re: Ny mac og El Capitain - bedre lyd?

Innleggav T.B.Hansen » lør 07.05.2016 19:10

Eneste mulige forklaring er at lydinnstillingene er endret fra det du er vant til. Du kan ha gjort endringer på den gamle maskinen, mens den nye bruker fabrikkinnstillinger.

I utgangspunktet skal lyd ut fra en Mac være helt nøytral (slik den ble mikset i studio), og det vi hører er avhengig av utstyret som gjengir lyden — kombinasjonen av forstere og høyttalere. Om dette anlegget er uendret, må en eventuell forskjell i lyd skyldes innstillinger i programvaren — det vil i praksis si endringer i frekvensresponsen. Slike innstillinger kan ikke forbedre lyden i reell forstand — men noen liker kanskje lyd med endret frekvensrespons, for eksempel med mer bass, bedre enn lyd som gjengis nøytralt. Eventuelt kan slike endringer hjelpe til med å kamuflere svakheter ved høyttalerne — blir de øvre basstonene forsterket, legger vi ikke like mye merke til at høyttalerne ikke går særlig dypt.

Andre ting som innvirker, er plassering av høyttalere. Høyttalere er avhengige av rommet rundt, og flytter man bare noen centimeter på dem, kan lyden endre seg merkbart.

Men svært ofte er det rent subjektive forklaringer på at vi synes at lyd endrer seg. «Lydhukommelsen» varer bare i noen sekunder, så vi husker egentlig ikke hvordan noe låt bare noen minutter tidligere. Humør og forventninger spiller også inn, og ikke minst fokuserer vi hørsel omrent som vi fukuserer synet, og kan legge vekt på én type lyd i det ene øyeblikket, og enn annen type i det neste — uten å tenke over det.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny mac og El Capitain - bedre lyd?

Innleggav riis » lør 07.05.2016 19:51

OK, takk for svar :)
medlem i 226 måneder
 

Re: Ny mac og El Capitain - bedre lyd?

Innleggav Morse » søn 08.05.2016 2:45


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron