Oppgradere til ny MacBook

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Oppgradere til ny MacBook

Innleggav Haasoer » søn 25.05.2014 18:03

Jeg har hatt min MBP 13" siden jeg kjøpte den ny høsten 2011. Den begynner nå å bli ganske så treg og varmes opp veldig raskt. Jeg lurer på om det er et godt valg å oppgradere nå og i så fall til hvilken MB? Jeg har sett litt på MBA 13" og MBP 13" Retina, og begge ser ut som solide maskiner.
Jeg bruker Macen min til studier, musikkprodusering (kun som en hobby), streaming, surfing og spilling i ny og ne.
Det jeg lurer på er om det er lurt å kjøpe en ny MB nå, eller om jeg heller burde vente?
Hva synes dere, og hvilken MB burde jeg velge?

Takk på forhånd.
medlem i 166 måneder
 

Re: Oppgradere til ny MacBook

Innleggav jag » søn 25.05.2014 20:48

Din MBP er under 3 år gammel, og du burde ha glede av den i flere år framover.
Jeg ville ha vurdert SSD og/eller evt mere RAM.

Men først bør du finne ut hvorfor den er treg og blir varm, dette er ikke normalt.
Bruk gjerne aktivitetsmonitor, og se om det er noen prosesser som "spiser" all CPU.

/Jan
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere til ny MacBook

Innleggav Haasoer » søn 25.05.2014 22:08

jag skrev:Din MBP er under 3 år gammel, og du burde ha glede av den i flere år framover.
Jeg ville ha vurdert SSD og/eller evt mere RAM.

Men først bør du finne ut hvorfor den er treg og blir varm, dette er ikke normalt.
Bruk gjerne aktivitetsmonitor, og se om det er noen prosesser som "spiser" all CPU.

/Jan


Takk for svar!
Vet du om det er mye jobb å få installert SSD og RAM? Kan jeg gjøre det selv? Koster det mye?
medlem i 166 måneder
 

Re: Oppgradere til ny MacBook

Innleggav jag » søn 25.05.2014 22:50

Jeg har gjort det på min MBP (early 2011), ganske enkelt.
Sjekk guider på ifixit.

Hva du trenger av RAM og SSD er behørig diskutert her på forumet også ;)

Lykke til.

/Jan
medlem i 186 måneder
 

Re: Oppgradere til ny MacBook

Innleggav RolfA » man 26.05.2014 13:04

Hei,

Det er enkelt å installere både SSD og ram, se ifixit guidene.
Jeg hadde en early 2011 MBP 13" Core i5 2.3 Ghz som jeg oppdaterte med 16gb ram og 750 GB SSD, det fungerte flott! Jeg har etterpå kjøpt en Mid 2012 Core i7 2.9 Ghz, og det er en grei maskin, benchmark testene viser at den er ca 30% raskere enn early 2011, men jeg hadde egentlig klart meg fint med den gamle.

Min erfaring er at når maskinen er varm er det ofte trøbbel med diskrettigheter. Prøv å kjøre disk verktøy og se om det oppstår problemer. Har du en ordinær harddisk i maskinen? En oppgradering til SSD er nok uansett noe du vil merke godt.

Grunnen til at jeg ikke kjøpte en MBP retina, var at det ble skrekkelig dyrt siden man ikke kan oppgradere minne eller diskplass enkelt.
medlem i 227 måneder
 

Re: Oppgradere til ny MacBook

Innleggav Mumle » man 26.05.2014 16:36

Maskinen er sikkert helt flott,og trenger ikke byttes.
Sjekk hva som sinker og varmer opp macen din, og spar pengene i to år til.

Det som antakelig skjer, er at et eller annet program går bananas inne i maskinen og bruker CPU-sykluser. Flash eller Safari-innhold (som ofte er flash) eller Word eller et gammalt program er gjerne synderen.

Derfor: sjekk CPU-aktiviteten i Aktivitetsmonitor. Skru av de programmene som bruker mye CPU.

Hjelper ikke det går du til en macdoktor og klager.
medlem i 221 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]