Macbook air eller macbook pro?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Macbook air eller macbook pro?

Innleggav lenewv » lør 13.09.2014 21:21

Hei!

Jeg har hatt macbook pro i 5år nå og har vært veldig fornøyd med denne. Desverre har jeg ikke forstått at jeg må oppdatere programvare underveis, så nå fungerer den ikke så bra lenger. Skal derfor kjøpe ny, og jeg har mest lyst på macbook air. Men jeg trenger noen tips ang modell, og om det lønner seg å velge denne.

Det er viktig for meg at:
- jeg kan laste ned office, da jeg må bruke word i oppgaveskriving (student)
- at den har mulighet til å koble den opp til tv (både lyd og bilde) Tror jeg har funnet ut at det finnes en overgangsplugg til dette (?)
- at jeg kan bruke den til enkel bilderedigering
- usb-port (minst 2)

Er det slik at macbook air ikke har bakgrunnsbelysning i tastaturet?

Det som gjør at jeg vil ha macbook air er:
- lett og mindre enn pro
- batteritid

Tenker å kjøpe en ekstern hardisk hvor jeg lagrer det meste, i stede for å bruke mye plass på selve mac`n.

Også ser jeg at det er flere forskjellige macbook air. Jeg vil ha 13", men hva bør jeg ellers tenke på?
medlem i 122 måneder
 

Re: Macbook air eller macbook pro?

Innleggav PaulusA » lør 13.09.2014 23:39

Hei, Macbook Air har alt du trenger, både bakgrunnsbelyst tastatur, god skjerm etc

Hvis du skal gjøre litt enkel bilderedigering så ikke kjøp de svakeste utgavene. 8GB minne er også å foretrekke. 128GB utgaven holder fint, da du kan lagre det meste av bilder eksternt.

Følgende spec vil jeg anbefale.
1,7 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM

Og, ja, selvfølgelig, 13" skjerm, den andre duger ikke som en datamaskin

Du har da en ytterst lett og stillegående maskin med grei prosessor, greit med minne og rask disk (SSD)

Jeg har selv en 3 år gammel MbPro, med SSD og 8GB minne (i7 dual core 2.7 Ghz) og en 3 år gammel Air med SSD (128GB), og 4GB minne og tror det er en i5 prosessor på 1.8 Ghz.
Air utgaven fungerer like bra som MbPro til det meste, men kan glemme videoredigering på den.

Så, hvis du ikke skal holde på med videoredigering, gå får en Air. Hvis du skal på Video, skaff deg en Pro.

Lykke til!
medlem i 133 måneder
 

Re: Macbook air eller macbook pro?

Innleggav mats506 » søn 14.09.2014 13:42

Vil en Air 13' med standard specs kunne takle musikkprogram sånn som Logic?
medlem i 173 måneder
 

Re: Macbook air eller macbook pro?

Innleggav lazyjacket » søn 14.09.2014 15:59

Til mats506:
Her finner du specs for Logic: https://www.apple.com/logic-pro/specs/
(for god flyt, kan man anbefale en i7 og 8GB RAM)



Så til trådstarter, så er jeg enig med PaulusA i alt han sier.
Så lenge du ikke skal drive med videoredigering, er oppsettet hans et veldig bra oppsett for en Air.
medlem i 132 måneder
 

Re: Macbook air eller macbook pro?

Innleggav lenewv » søn 14.09.2014 17:29

Takk for svar, begge to! :)

Har sjekket inne på applestore sine sider, og ser at en macbook air 13" vil koste ca. 10.000kr med de oppgraderingene (8GB og 1m7GHz), fremfor 8000kr med 4GB og 1,4GHz. Som student er 2000kr i forskjell en del, men det er jo klart at jeg velger den sterkeste hvis det vil by på problemer med den enkleste varianten. Hvordan vil jeg merke forskjell på de to? Er det en av de man bør i prioritere å oppgradere fremfor den andre? Koster 1200kr for høyere GHz og 860kr for 8GB. Har virkelig lite peiling på det her ;)

Med tanke på garanti og service, hvor bør jeg kjøpe den? Applestore, elkjøp? Vet appelstore har 10% rabatt for studenter.
medlem i 122 måneder
 

Re: Macbook air eller macbook pro?

Innleggav Tobbe_82 » tir 18.08.2015 21:07

Er konklusjon også gjeldende for dagens versjoner? Jeg vurderer

Air I7 2,2 GHz, 8 GB 1600 MHz/DDR3
forran en
Pro i5 2,7 GHz 8GB 1866 MHz/DDR3

Benchmarktest slik jeg leser den så er Air bedre enn Pro. RAM hakket raskere på Pro, men neppe noe en merker.
http://www.macrumors.com/2015/03/13/201 ... enchmarks/

Fordel Pro er retinaskjermen, fordel Air er lett&hendig..

Innspill?
Bruk er det vanlige pluss hobbyvideoredigering..

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook air eller macbook pro?

Innleggav Valotunk » tir 18.08.2015 21:47

Ytelsesforskjellen mellom de to modellene du lister opp er minimal.

CPU ytelse er bortimot identisk, men Pro ligger ørlite foran.

Pro har noe bedre GPU og litt raskere RAM, men det er ikke noe du vil merke i praksis.

Nå skriver du ikke noe om hvor stor SSD du har sett deg ut, men hvis vi ser på 128GB modellene blir Air i overkant dyr når du har oppgradert til i7 og 8GB RAM. Da ender den opp på kr. 12.290,-. Ønsker du 256GB er vi oppe i kr. 14.290,-.

Pro modellen du nevner med 128GB får du denne uken for kr. 9990,- hos Elkjøp.

Jeg synes Air med oppgraderinger for øyeblikket havner noe høyt i pris tatt den "håpløse" skjermen i betraktning. Med håpløs mener jeg sammenlignet med Retina skjermene. Har du brukt en Retina skjerm gjør det nærmest vondt i øynene å gå tilbake til skjermen på en Air.

Fordel Air er størrelse, vekt og noe bedre batteritid.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook air eller macbook pro?

Innleggav teknoguiden » ons 19.08.2015 10:40

Ville slått til på proen på tilbud på Elkjøp. Et godt kjøp til ditt bruk og du vil bli glad for retina-skjermen etter å ha jobbet på den noen timer:)
medlem i 142 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron