Macbook pro m/uten retina

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Macbook pro m/uten retina

Innleggav Madammen » fre 03.04.2015 18:29

Tenker å kjøpe meg en ny macbook pro, men sliter litt med å velge. Står mellom Macbook pro m retina 13.3, 8gb, 129 gb flashminne( evt oppdragere til mer gb) eller macbook pro uten retina 13.3 MD101 (som også er på tilbud til 8495,-) med 4gb og 500 gb lagring.

Er jo en veldig stor prisforskjell på de. Lurer egentlig på om det er verdt å bruke så mange ekstra tusenlapper på en med retina med så liten plass. Og om det i det hele tatt er nok plass. Har Photoshop jeg vil ta med fra min forrige mac, men er stortsett ikke til avansert bruk. Ellers vil den gå til normal bruk som surfing på internett, skolearbeid, se på filmer osv. På min forrige macbook pro hadde jeg 320gb og det var igrunnen nok.
medlem i 108 måneder
 

Re: Macbook pro m/uten retina

Innleggav Valotunk » fre 03.04.2015 19:59

Fordeler MBP Retina:

-en del bedre ytelse
-enormt mye raskere lagring (SSD vs snurredisk)
-Fantastisk skjerm (i forhold til den relativt utdaterte skjermen på non-retina)
-opptil 3 timer lenger batteritid
-lavere vekt og størrelse

Fordeler MBP non-Retina:

-optisk drev (for de som fremdeles har behov for det)
-mer lagringsplass (men betraktelig tregere)
-svært lett å oppgradere RAM og harddisk/SSD

Det største ankepunktet for meg mot non-retina modellen er skjermen. Den har fryktelig lav oppløsning i forhold til det meste annet på markedet i dag.

Det fine med non-retina modellen er at du kan kjøpe den i standardversjon og sette inn stor SSD og ekstra RAM for en forholdsvis rimelig penge. Ytelsen ellers er også helt ok. Hadde det bare ikke vert for skjermen...
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook pro m/uten retina

Innleggav HEFJELLS » fre 03.04.2015 20:58

Madammen: Ta deg en tur inn til noen som selger Mac og sammenlign skjermene selv. Da er det lettere å se om du vil betale de ekstre lappene for en med Retinaskjerm.
medlem i 164 måneder
 

Re: Macbook pro m/uten retina

Innleggav Madammen » fre 03.04.2015 21:08

Tusen takk for svar! :-D
medlem i 108 måneder
 

Re: Macbook pro m/uten retina

Innleggav jerry.c.bush » fre 03.04.2015 22:19

Anbefaler å se etter forrige generasjons MBPr da de er noe lavere pris på enn de nye, og gjør nok en god nok jobb for deg om du også vurderer vanlig MBP uten retina.

Går du direkte til en butikk og spør etter utgått modell så kan det være du får et knalltilbud bedre enn det du kan finne på nettet, da de ønsker å selge disse maskinene ut fortest mulig da nye modeller er kommet på markedet. Jeg har gjort det selv og har fått meget gode tilbud på disse modellene, så godt at jeg kjøpte to maskiner til hjemmet. De er stort sett "like" gode og for mitt vedkommende gode nok når prisen blir satt ned betraktelig.

Så jeg anbefaler å spørre selger om et godt tilbud på utgått modell du ønsker (størrelse disk osv).

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Macbook pro m/uten retina

Innleggav Ugland » tir 07.04.2015 12:50

Skal du først kjøpe uten retina så kan du f.eks. kjøpe en B-vare herfra:
http://greentech.no/Billigkroken11/Bærbare-B-vare/Apple/Macbook-Pro-13-3-i5-2415M-B-VARE-Early-2011-4GB-320GB-OS-109125421-p0000086028

for 3790,- og bruke 1500-2000 på å sette inn mer RAM og SSD....

Jeg har mid 2012 13" og har satt inn 16gb ram og 512gb ssd og når jeg sitter ved siden av en 2014 toppspecca 15" retina så går de vanlige oppgavene like kjapt. På videokonvertering og spill derimot blir forskjellen synlig...
medlem i 125 måneder
 

Re: Macbook pro m/uten retina

Innleggav Ove » tir 07.04.2015 18:59

URL'en i innlegget til Ugland ble amputert ved bokstaven "æ". Her er klikkbar URL:

http://greentech.no/Billigkroken11/B%C3 ... 0000086028

Dette er et nytt nettsted for meg. Sendes maskinene fra Norge, eller blir det toll etc. i tillegg til oppgitt pris? Selger firmaet i det hele tatt til privatpersoner?

http://greentech.no/Om-Greentech
Greentech leverer brukt IKT utstyr med 1-3 års garanti til skoler og kommuner i Norden. Typiske leveranser er hele klassesett med enten stasjonære eller bærbare maskiner.
medlem i 230 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]