Macbook pro 13" retina - hvilken?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Macbook pro 13" retina - hvilken?

Innleggav anefisk » tor 07.05.2015 18:30

Etter 5 år med min macbook pro 15" har jeg sett meg nødt til å kjøpe en ny. Pga pris er 15" retina uaktuelt, så jeg har bestemt meg for å kjøpe en 13" retina. Valget står nå mellom disse tre, evt. mbp som ligger på apple sine sider, med 2,7 GHz og 256 gb flashbasert lagring til litt over 13 000 kr (etter studentrabatt).

Jeg bruker maskinen både til enkle oppgaver (dokumenter, spotify, surfing osv.) men også til photoshop, og pro tools når jeg får kjøpt meg det. Alle maskinene har ram på 8GB, så er mest usikker på valg av flashbasert lagring?

Bilde
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook pro 13" retina - hvilken?

Innleggav lazyjacket » tor 07.05.2015 19:13

Jeg tror jeg ville gått for den nyeste med 2,7 ghz cpu, en god innebygget gpu og 256gb lagringsplass. 128 kommer fort litt kort. Den nyeste har vel også dette de kaller for force touch, det virker jo litt spennende.
medlem i 133 måneder
 

Re: Macbook pro 13" retina - hvilken?

Innleggav Nikolay » tor 07.05.2015 20:17

Diskhastigheten er MYE raskere på seneste generasjon MBP. Jeg fikk min i dag (etter å ha returnert en fra forrige generasjon på 30dagers), og Blackmagic disk speed test gir på første kjøring 640 MB/sek skrivehastighet og 1200 MB/sek lesehastighet. Det er også der den (eneste?) store fordelen med nye Pro ligger.

Den nye trackpaden er også genial, men spesialfunksjonene brukes enda ikke av tredjepartsprogrammer.

Grafikkmessig er Iris (6100) bedre enn forrige generasjon, men økningen på 40% er nok beste-tilfelle-målinger. Jeg merker ikke så mye forskjell. Det jeg derimot merker er at det skal mer til før vifta setter i gang. Jeg bruker maskinen med ekstern (ikke Apple) 2560x1440-skjerm i Aperture, og selv om det setter i gang vifta også på denne maskina tar det lenger tid før det skjer.

Etter min mening er det verdt det å legge de ekstra kronene for å få nyeste kontra forrige. Om det tærer for hardt på budsjettet, vurder å gå ned til 128GB disk.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Macbook pro 13" retina - hvilken?

Innleggav Torro » tor 07.05.2015 23:20

Har et raskt micro SD kort i leseren til ekstra lagring. BlackMagic rapporterer den til omtrent samme hastighet som en 2.5" snurredisk. Langt rimeligere enn å gå for 256GB SSD, og da mesteparten av data uansett ligger i skyen eller på LAN disk, holder 128GB lenge

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Macbook pro 13" retina - hvilken?

Innleggav Morse » fre 08.05.2015 12:23

Litt off-topic, anefisk, men siden du nevnte ProTools – med mindre du er garvet inn til skinnet i dette, vil jeg nevne at jeg har flere venner som er "gamle travere" heri, men som dog har prøvd seg på Apple Logic. Responsen har vært øredøvende positiv! Selv slike som mener på at "alt var mye bedre under krigen", og har kjellerstua full av Korg´er og Marshallforsterkere og Peavey-ting, erklærer at de nå rett og slett vurderer å gjøre ALT i Logic, og vurderer tom. å legge ut sine Hammond B-3 for salg!

Litt hyping her, kanskje, men jeg forstår dem så godt...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Macbook pro 13" retina - hvilken?

Innleggav anefisk » fre 08.05.2015 17:28

Takk for svar alle sammen, jeg klarer dog ikke helt å bestemme meg for om jeg skal gå for 128GB eller 256GB lagringsplass... Hvor mye er egentlig 128GB flashlagring?

Morse skrev:Litt off-topic, anefisk, men siden du nevnte ProTools – med mindre du er garvet inn til skinnet i dette, vil jeg nevne at jeg har flere venner som er "gamle travere" heri, men som dog har prøvd seg på Apple Logic. Responsen har vært øredøvende positiv! Selv slike som mener på at "alt var mye bedre under krigen", og har kjellerstua full av Korg´er og Marshallforsterkere og Peavey-ting, erklærer at de nå rett og slett vurderer å gjøre ALT i Logic, og vurderer tom. å legge ut sine Hammond B-3 for salg!

Litt hyping her, kanskje, men jeg forstår dem så godt...


Hehe, trivelig off-topic! Jeg er langt ifra hardbanka ProTools-fan, men det er et obligatorisk fag i bacheloren/musikkproduksjons-faget jeg har dette året. De jeg kjenner som jobber mest med musikkproduksjon liker også Logic bedre, så har vel egentlig ikke satt noe standpunkt enda for hvilket program jeg går til innkjøp av når jeg er ferdig med dette bacheloren ;)
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook pro 13" retina - hvilken?

Innleggav geirill » søn 10.05.2015 9:28

Kjøp 256 gb disk. Husk at du skal ha maskinen lenge. Jeg tror du vil angre på 128 gb om 1 år.
medlem i 181 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron