Macbook 13 Eller 15 - Skole

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav Marcus M. » man 18.05.2015 0:55

Så jeg skal ha meg en macbook pro for skole. Og vurderer mellom 13 tommer og 15 tommer. Skal gå ett år påbygg på Vidregående så 3 år innen programmering. Så kunne trengt kraften av 15 tommeren, Men lurer på om den blir for stor for vidregående.

Jeg har ikke fått dratt og sett på dem i person i forhold til forskjellen her.

Men er det noen andre her som Bruker 15" På skole ? Evt vidregående er mitt største dilemma.




Setter pris på Råd,
- Marcus M.
medlem i 106 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav Helge Hafstad » man 18.05.2015 9:42

Etter mitt skjønn så har både 13" og 15" for små skjermer. Kjøp derfor heller en 13" - som er mer «bærbar» og invester i en ekstra skjerm for hjemmebruk. - Og gjerne eksternt tastatur og mus i tillegg.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav Marcus M. » man 18.05.2015 14:40

Jojo selvfølgelig er det ikke STORE forskjellene. Men er betraktelig nok til at jeg sliter med valget generelt sett.

Du får mye kraftiere komponenter i 15" også. Og samtidig som de 2 " Er noe større.



For og sette ting lit mer på Spissen. Komplett har 2014 Modellen av Macbook pro 13 til 10 500 kr, kontra 2015 modellen til 11 790, Er det verdt forskjellen? Eller er for eksempel 2014 modellen like greit og gå for ?
medlem i 106 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav geirill » man 18.05.2015 22:16

Du kjøper den nyeste.nfor så liten forskjell er det ikke vits å få gammel teknologi!

http://www.macrumors.com/roundup/macbook-pro/
medlem i 181 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav Hellandsjø » man 18.05.2015 22:33

Er enig med Helge, kjøp deg den minste, husk du skal bære den hver dag. Kjøp deg også en velegnet sekk eller noe form for beskyttelse. De tåler lite. Ta deg også tid til å slå av maskina før du slenger den i sekken.
Ekstra skjerm og tastatur gjør susen for dypere arbeid.

Min erfaring er at du trenger ikke all verden til råskinn til programmering. Nå vet jeg ikke dine ambisjoner.. men jeg ville ha gått for en 13´
medlem i 164 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav hansk_e » tir 19.05.2015 1:16

Jeg har både en 13" og en 15" hjemme.
Min kone bruker 13" på jobb, mens 15" er min, og den er stort sett hjemme.

Det er enorm forskjell på 13 og 15. De ekstra 2 tommene gir vanvittig mye ekstra plass.
Men grunnen jeg kjøpte en 15", for meg, var at jeg bare skulle bruke den hjemme. Jeg hadde nok aldri orket å drasse med på denne enorme laptopen daglig.

Nå er den endel år siden jeg var på universitetet og programmertre. Gikk helst i C++ den gangen. Men husker at stor skjerm var en stor fordel, så en kunne ha mer av kode på samme vindu og kompilatorer osv.... men som sagt lang tid siden.

Så for meg er det ikke ett spørsmål om kraften til en 13" vs en 15", men heller brukeropplevelsen. Ærlig talt er det mer enn nok kraft i både en 13 og 15 selv om de er en del år gamle.

Men jeg ville nok tatt tiden å dra inn til en butikk og se på en. Selv finner jeg 13" for liten. Men igjen, jeg bruker den bare hjemme.
medlem i 146 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav geirill » tir 19.05.2015 8:16

Bedre batteri, bedre prosessor, veldig mye bedre track Pad.
Sikkert rettet andre småting også. For så lite forskjell i pris,
mener jeg er lurt å ta med seg nyeste modell :-)

Skal du selge den brukt får du nok endel mer for den i ettertid også.
Det kommer sikkert ny modell i høst og da er den du har kjøpt plutselig 2gen gammel.

Uansett lykke til :-)
medlem i 181 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav lazyjacket » tir 19.05.2015 8:35

Enig med folket, 13" er nok et godt skole valg. Og med et lite program kan 13" få 1920x1200 oppløsning, det hjelper veldig på plassfølelsen.

Om du ikke skal kompilere for mye kode så kommer du veldig langt med standard 13" ville kanskje gått for en med oppgradert disk, så du har 256gb å rutte med.

Når du trenger mer plass på skjermen, er en 27" skjerm med eksternt tastatur og mus på sin plass.

ps: som student får du jo også rabatt så da er jo bare å gå for den nyeste utgaven.
medlem i 132 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav Marcus M. » søn 24.05.2015 15:44

Ser det er mange som skriver at jeg burde gå for 13. Jeg heller desverre litt mer mot 15 tommer for øyeblikket. Var innom elkjøp og tok en titt på den i person. Og den var ikke veldig stor, men skjermen var litt større som er noe jeg liker veldig godt, samtidig som lyden var mye bedre!

Skal se litt videre gjør ikke ett valg før ferie penger osv er inne på konto. :)I

Har også sett at det er flere nettsider som selger 2014 modellen med 512GB SSD (13 Tommer) Til snare 14 000,-
medlem i 106 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav lazyjacket » søn 24.05.2015 21:16

15" er ikke feil det heller, og skal du jobbe mye på den. Ville jeg gått for 15" selv.

sitter med en 15" selv og hadde 13" før.
medlem i 132 måneder
 

Re: Macbook 13 Eller 15 - Skole

Innleggav monken » søn 24.05.2015 23:51

Jeg har brukt 15" macbooker i seks år nå, grunnen til det er mest for mer skjermplass og ikke for specs, synes 13" blir litt for lite. Er for tiden student og macen er ikke for stor å bære på synes jeg da :)

Sekkene til Targus er å ambefale :-D
medlem i 177 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]