Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav kah96 » tor 23.07.2015 14:45

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe meg en RAID løsning til min kommende Mac Pro Late 2013.

Valget det står mellom er:

LaCie 10 TB 5big Thunderbolt2: https://www.lacie.com/no/products/product.htm?id=10623

Eller

Promise Pegasus2 R6 12 TB (6 x 2 TB) Thunderbolt 2 RAID-system: http://tinyurl.com/o5kmq6q

Er det noen som har noen erfaring med noen av de eller begge?
Et annet spørsmål er om det er så mye ytelsesforbedring på en slik RAID løsning kontra å ha en vanlig ekstern Thunderbolt 2 eksterndisk?

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav lazyjacket » tor 23.07.2015 20:03

1) Ja, det er enorm ytelsesforbedring mellom en RAID-løsning og en vanlig disk via TB eller USB 3.0.

2) Når det gjeler løsningene, så synes jeg LaCie sin ser bra ut.
Særlig taler vel pris / ytelse for denne løsningen, og det skader jo ikke når man tenker på videre skalering med feks "Daisy Chain". Pluss den har jo fått gode reviews over alt. 4-5 stjerner hos alle mann.

http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=LaCi ... erbolt%202
VS
http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=prom ... egasus2%20

3) Hva er behovet ditt? Hva skal utstyret brukes til?

4) Ville anbefalt RAID 5 som oppsettet du kjører for god ytelse, men også litt toleranse for disk krasj.
medlem i 132 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav kah96 » tor 23.07.2015 20:15

Hei,
Behovet akkurat nå er til fotoredigering og til generell lagring.
Men videoredigering kommer også til å dukke opp i nærmeste fremtid.

Har googlet litt på begge to, og fant mer negativt om Pegasus, så ja det ser ut til at det blir en Lacie. Har en Lacie D2 3TB disk som inntil jeg får min nye Mac Pro kjører på USB 2.0 :)
Så det vil unektelig se penere ut å ha en LaCie 10 TB 5big stå ved siden av.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav Wackhy » fre 24.07.2015 22:18

Jeg har svært dårlige erfaringer med LaCie generelt.
Om disken skulle ryke må denne sendes til service for å byttes i steden for at du bare bytter disken ut selv. Bytter du disken selv er garantien ute. Siste punkt avhenger såklart av hvor snill en tekniker som ser på det gidder å være, men enhver aktør som krever at du leverer inn disken for service uten å kunne bytte den selv er ikke verdt tanken engang for min del. Kjøper du LaCie burde du også kjøpe nytt strømadapter med en gang, for dette kommer til å ryke innen ett år er gått. (Det kan tenkes at denne praksisen har endret seg siden sist jeg havnet i en slik situasjon for drøyt 2 år siden, men jeg tviler).

Pegasus har jeg gode erfaringer med, men har hørt om andre som har trøbbel her. Selv bruker jeg Synology for mine NAS/RAID-løsninger, men disse kjører da på nettverk som kanskje ikke er like aktuelt for deg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav Valotunk » fre 24.07.2015 23:19

Nå er jo LaCie løsningen det linkes til beregnet for hot-swap av disker så jeg har vondt for å forestille meg at det skulle være noen diskusjon rundt diskbytte. Det er jo hele poenget med en slik løsning.

Forøvrig har jeg ingen erfaring med overnevnte LaCie løsning, men heller dårlig erfaring med "vanlige" eksterne disker fra LaCie. Og det er ikke diskene som er problemet, men elektronikken. Diskene i LaCie sine systemer kommer fra Seagate og Western Digital som det meste annet.
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav Wackhy » fre 24.07.2015 23:39

Har kjørt akkurat denne modellen, og joda. Diskene måtte sendes til LaCie i Tyskland for å byttes. Det er dog intet problem å bytte de selv, men da ble de svært vrange på garantien.

Jeg valgte heller å bytte til en seriøs produsent og har ikke angret meg siden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav Valotunk » fre 24.07.2015 23:59

Det høres jo smått utrolig ut.

Hele poenget med en RAID løsning med hot-swap er at bruker skal kunne bytte ut feilende disker "i fart" for å unngå nedetid.

Men, jeg leser nå faktisk på et par andre fora akkurat det du nevner. Og siden det tilsynelatende virkelig ser ut til å være tilfelle ville jeg styrt langt unna LaCie produkter.

LaCie skriver følgende på sine sider:

"RAID modes 5 and 6 provide complete data protection against disk failure, while providing excellent speed and capacity. This is perfect for when you want to use a single storage product for both editing and backup. Even in the case of disk failure, the LaCie 5big’s hot-swappable disks mean zero data loss or downtime."

Men det er jo rein og skjær løgn så lenge det ikke nevnes at erstatningsdisken må byttes av LaCie eller at du må ha en ferdig montert erstatningsdisk liggende.

Det er ei stund siden jeg hadde et LaCie produkt, og jeg ser nå at det kommer til å bli veldig lenge til neste gang.
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav tiddylicious » lør 25.07.2015 18:05

Når det gjelder hvilket raid nivå så er det strengt tatt ingen som er "best", alle har sine bruksområder.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav kah96 » søn 26.07.2015 17:32

Hmm, har heldigvis ikke bestilt noen RAID løsning enda, så dette var interessant.
Hvilke andre RAID løsninger på thunderbolt 2 finnes det?

Vil gjerne kjøre Raid 5/6 eller 10.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav lazyjacket » søn 26.07.2015 18:31

Det finnes jo feks denne:
http://www.amazon.com/OWC-ThunderBay-Pr ... 00LBF23LW/

Så må man bare putte inn disker selv.
medlem i 132 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav krsk0 » søn 26.07.2015 20:37

lazyjacket skrev:Det finnes jo feks denne:
http://www.amazon.com/OWC-ThunderBay-Pr ... 00LBF23LW/

Så må man bare putte inn disker selv.


Jeg har erfaring med en tidligere versjon av denne, den støyet helt enormt. Kan selvsagt ha endret seg.
medlem i 184 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav kah96 » søn 26.07.2015 21:20

Finnes det noen andre RAID alternativer som kommer ferdig med disker og hardware RAID enn Lacie og Promise? Ellers så virker det som om etter hva jeg har lest her at Promise sin er et bedre kjøp.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav Valotunk » søn 26.07.2015 23:13

Du har jo Areca som muligens leverer noen av de aller beste RAID systemene.

Men de kommer vel ikke ferdig oppsatt med disker.
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav kah96 » søn 26.07.2015 23:22

Vil som sagt ha en ferdig løsning :)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Hvilken RAID løsning er best eller er de like gode?

Innleggav Valotunk » søn 26.07.2015 23:32

Skjønner den, men en "ikke ferdig" løsning kan i mange tilfeller være smart.

Ofte billigere i innkjøp, og du står friere i valg av disker.

Men ikke minst kan det være svært lærerikt i og med at du må involvere deg mer i prosessen med å sette det hele opp.
medlem i 198 måneder
 

Neste

Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]