mini i7

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

mini i7

Innleggav krovoll » fre 14.08.2015 14:36

Skulle aldri rota meg uti bruktbutikken på Finn...
Akkurat nå i dag fredag 14, er det ikke mindre enn tre stk mac mini i7 quad core ute.
ALt fra sjutusen ned til fire. De to dyreste med 2.6, den billigste med 2.3.

Kan folk virkelig forlange sjutusen for denne?
Den minste på 2.3 gikk som varmt hvetebrød, prøvde meg med et bud,
men jamenn var det en som bød godt over forlangende.

Disse quad er altså populære?
medlem i 232 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav Valotunk » fre 14.08.2015 14:45

Quad Core Mac Mini fra 2012 er nok populære og ettertraktet ettersom de kjører i ringer rundt dagens toppmodell og kan oppgraderes i forhold til både Harddisk, SSD og RAM.
medlem i 198 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav Jonas.J » fre 14.08.2015 17:12

Jeg har vært på utkikk etter en slik lenge.

Til slutt ga jeg opp pga prisene.
Igår kikket jeg tilfeldig innom finn.no og fikk tak i en i7 2.0 - riktignok "bare" mid 2011, men i serverutgave.
Kjøpt i 2014, nesten ikke brukt og med "nytt" tastatur og mus. for 4000,- kr.
Litt av et kupp! :-)

Er det forresten noen som vet om det er noe spesielt med serverutgaven?
Hadde tenkt å sette inn Samsung 840 EVO 500 GB og HGST 1TB og lage en "FusionDrive" i den.
medlem i 151 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav Valotunk » fre 14.08.2015 17:30

Ingenting spesielt med Server utgaven utenom at den ble levert med OS X Server og er ferdig satt opp med kabel for harddisk nr. 2.
medlem i 198 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav Jonas.J » fre 14.08.2015 17:46

Takk :-) Jeg er allerede i gang.
medlem i 151 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav torsteng » fre 14.08.2015 20:47

Server-utgaven har også endel server-programvare som ikke per default er installert på andre modeller, men nå er disse applikasjonene tilgjengelig for alle uansett.

Jeg kjøpte ganske nylig min quad core mac mini fra siba.no, fant den tilfeldigvis på prisjakt.no. Det ble ikke noe spesielt kupp, 6790kr med 2*1TB disk, 2.3GHz, men kjekt med nytt og garanti. Slike kommer og går i systemene, så det kan lønne seg å sjekke innom der iblant (prisjakt.no). Og så anbefaler jeg å titte i hyllene på elektrobutikker når du først er der, maskinene kan fort bli liggende lenge. Finner du en tilfeldigvis så kan du jo si til butikkselgeren at du bør få rabatt siden du ser det er en gammel maskin..

-Torsten
medlem i 165 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav krovoll » lør 15.08.2015 9:48

Så det var du ja ;)
Skjønte vel at noen av kjøperne var her jeg sa fra meg denne server utgaven,
Den fikk altså du....
Så jeg skal altså inkludere server mini i mitt søk etter mini i7. Ingen feil på den ?
medlem i 232 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav svar » lør 15.08.2015 11:50

bruktprisen på disse er jo helt hinsides.
Er de så mye bedre enn de nyeste?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav Valotunk » lør 15.08.2015 12:16

Dagens modell vs 2012:

Bilde

Bilde

Og uten mulighet til oppgradering av RAM samt begrensede muligheter for oppgradering av HD/SSD i de nye modellene er det klart at "gamle" versjonen er et godt valg.

Men ja, bruktprisene kan synes å være noe høye.
medlem i 198 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav krovoll » lør 15.08.2015 17:37

Der ble det en md388 /2.6 på meg også. Litt spent på denne, litt spennende hva disken yter, men en ventende ssd evo 500 gb skal nedi.
Nå er det snart ingen spørsmål igjen, kun et avgjørende, hvordan overfører jeg et 320GB stort iphoto/photos bibliotek fra en macbook pro 2010 til denne minien. Men det ordner seg vel....
medlem i 232 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav Gitman » lør 15.08.2015 22:28

Tja, Firewire kabel, Target mode er jo en måte :-)
medlem i 230 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav krovoll » søn 16.08.2015 12:34

Sånn?

"If you have two Mac computers with FireWire or Thunderbolt ports, you can connect them so that one of them appears as an external hard disk on the other. This is called “target disk mode.” Connect the two computers with a FireWire or Thunderbolt cable. Start up the computer to be used as a disk in target disk mode:

If the computer is off, start it up while holding down the T key.
If the computer is on, choose Apple menu > System Preferences, click Startup Disk, and then click Target Disk Mode.

When the computer has started up, a disk icon appears on the desktop of the other computer.
Transfer files by dragging them to and from the disk.
Eject the disk by dragging its icon to the Trashh
While you drag, the Trash icon changes to an Eject icon.
On the computer you used as a disk, push the power button to shut it down, and then disconnect the cable."

Begge har jo firewire 800 port, må vel på eBay å skaffe meg en slik skjønner jeg...
medlem i 232 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav jerry.c.bush » søn 16.08.2015 13:47

Du får firewire 800 til 800 på Eplehuset:
https://eplehuset.no/webshop/iwires-fir ... 800-kabel/

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav torsteng » søn 16.08.2015 15:20

@krovoll; blir spent å høre hva slags hastighet du får på Evo 850.Jeg satte inn en slik i mac mini'en (2.3 QuadCord), og en enkel test med en 12GB file å duplisere ble vel ca 170MB/sec lese+skrive = 340MB/sec overføring (siden jeg både leste og skrev til samme disk), hadde forventet bedre.

Var det meg du henvendte deg til med "så det var deg, ja"? Det var vel 2 stk slike maskiner tilgjengelig på prisjakt.no da jeg søkte (og kjøpte den ene), men like etter var det ingen. Leverte du en tilbake til Siba?

Jeg tror vel maskinen funker OK, men jeg har faktisk hatt 2 systemkrasj på de få månedene jeg har hatt den. Det kan skyldes "for mye virtualisering", på MBPen jeg hadde så krasjet den som regel hvis jeg både kjørte en Windows i parallels og en Windows i virtualbox samtidig.
medlem i 165 måneder
 

Re: mini i7

Innleggav BengtR » søn 16.08.2015 18:18

Hei, leste med interesse startinnlegget. Hvor stor SSD disc kan jeg sette inn i min MacMini mid 2011? Og en sak til. Er det en enkel jobb for en med begrenset fingerferdighet?

Modellnavn: Mac mini
Modellidentifikator: Macmini5,2
Prosessornavn: Intel Core i7
Prosessorhastighet: 2,7 GHz
Antall prosessorer: 1
Totalt antall kjerner: 2
Nivå 2-buffer (per kjerne): 256 kB
Nivå 3-buffer: 4 MB
Hukommelse: 16 GB
Start-ROM-versjon: MM51.0077.B12
SMC-versjon (system): 1.75f0
medlem i 187 måneder
 

Neste

Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]