Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav macadict » tir 22.09.2015 21:00

Jeg skal etterhvert oppgradere min bærbare og det hadde vært litt fint med noen innspill fra de av dere som har noen tanker rundt MacBook 12 og MacBook Air 11 når det gjelder ytelser.

Primært blir maskinen brukt til tekstproduksjon ift forskning, greit å ha en lett maskin med seg på farten. Ellers er det dagligdagse ting som surfring, musikk, se litt film og redigering av bilder i Lightroom. Kan på en god dag redigere litt filmklipp på iMovie, dog lite. Vurderer også å installere SPSS (statistikk program) på maskinen.

Nå har jeg sett litt specs på begge maskinene på nett, samt tittet litt på de i butikken når det kommer til form, tilkoblinger, tastatur og skjerm, så jeg er kjent med de forskjellene. Det som er aktuelt er enten en MacBook 12 med den minste harddisken (har ekstern), samt en Air 11 med 8 GB minne, 2,2 GHz tokjerners Intel Core i7 og 256 GB flashminne. Prismessig kommer de sånn nogenlunde ut likt med hhv 12600,- for 12" og 13300,- for Air 11"

Jeg har lest litt rundt på nettet uten å bli særlig klok, begge alternativene synes å være gode maskiner, hva tenker dere som har erfaring med disse maskinene? Setter pris på noen tanker og evt. tips på hvilken som vil prestere best og være mest hensiktsmessig for mitt nevnte bruk.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav strukt » tir 22.09.2015 21:33

For min egen del ut fra det du skriver hadde jeg valgt en 13" retina MacBook Pro.

Deretter Air og til slutt MacBook.

MacBook er en fin maskin, ekstremt liten og helt vifteløs, men den yter også deretter.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav Valotunk » tir 22.09.2015 22:09

Du vil garantert sette pris på den fantastiske skjermen på Macbook 12". Den er i en helt annen klasse i forhold til den relativt kjipe skjermen på Air.

Men, ytelsesmessig kjører en Air med i7 i ringer rundt Macbook 12" når det kommer til CPU intense oppgaver. Jeg har begge maskinene stående her på bordet og forskjellene er betydelige og større enn jeg hadde trodd på forhånd.

Macbook Retina som nevnt i innlegget over her vil gi deg i pose og sekk. Både ytelsen og en fantastisk skjerm. Men den blir igjen noe større og tyngre, og vil føles mindre "portabel" hvis du først har prøvd en Macbook 12".

For det må nevnes at Macbook 12" er latterlig liten og lett. Ekstremt portabel rett og slett, og en perfekt maskin å dra med seg når man ikke trenger det ypperste av ytelse.

Selv drømmer jeg om en oppdatert Air med Retina skjerm. Det ville for meg vært det perfekte kompromiss mellom ytelse og portabilitet. Air er en knakende god maskin, men dessverre utdatert når det kommer til skjermen.
medlem i 198 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav teknoguiden » tir 22.09.2015 23:31

For hovedsakelig tekstproduksjon er Macbooken antagelig midt i blinken, da ville jeg foretrukket Retina-skjermen fremfor Airens ytelse.

Men som nevnt over: Dersom du skal jobbe mye i Lightroom og iMovie ville jeg vurdert Macbook Pro Retina. Har selv 13", bruker begge overnevnte programmer og er godt fornøyd. Savner dog en større skjerm, men pleier å koble meg til en ekstern hvis jeg skal jobbe mye med bilder/video. Bruker også noen ganger appen Duet display med lightroom som gjør at jeg kan vise library-delen på ipad mens jeg jobber.

Men hvis det er 70-80 % tekstproduksjon og 20-30 % bilder/video det er snakk om hadde jeg nok også siklet på Macbooken. Ser veldig lekker ut!

Det blir det klassiske rådet: Du må veie mellom portabilitet og ytelse, hva er viktigst for deg :)
medlem i 142 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav macadict » ons 23.09.2015 13:52

Takk for gode innspill, de fleste stemmer godt med hva jeg har tenkt selv og lest på nettet fra andre. Optimalt sett skulle jeg ønsket meg en god iMac som jeg kunne ha dedikert type foto og video til, både mtp krefter og skjermstørrelse. Da kunne jeg utvilsomt gått for MacBook 12 med sine fortreffeligheter som skrivemaskin og dagligdagse surfe- og musikk ting.

Innspillet om 13" retina MB pro har jeg faktisk ikke tenkt på, det vil koste litt mer enn hva jeg hadde sett for meg, dog kombinerer den slik dere sier godt med krefter, har god skjerm og er fortsatt mulig å bære med seg. Så dette er noe jeg må tenke ekstra godt på.

Siden iPad pro ble lansert har jeg lekt med tanken på den som en mulig plattform for foto og video, og en så lett "skrivemaskin" som mulig til det andre. Jeg har prøvd ipad som skriveplattform tidligere, det fungerer ikke for min del, men kanskje kan pro versjonen med pennen være en løsning på foto/lightroom og printing. Samtidig blir dette tilsammen en sum som også gir en veldig god spec på retina MB pro.

Ja..., som alltid blir en sittende med "yes-but no-but yes-but no..."
Jeg må stikke innom Eplehuset og se litt på 13" retina MB Pro, og fortsatt krysse fingrene for at de ringer fra Hamar til helgen slik at jeg kan få i pose og sekk fremfor å slite med valgets kval og lete etter kompromisser... :-!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav sjn » ons 23.09.2015 19:54

Jeg sitter vekselsvis på tre Mac'er:
- MacBook Pro Retina 15,4" (i7, forrige versjon)
- MacBook Air 13" (fra 2011)
- MacBook 12"

Tre ting jeg med sikkerhet har lært (subjektivt):
1) Jeg skal aldri kjøpe en maskin som ikke har "retina"-oppløsning. Skjermen på MacBook Air er fryktelig dårlig i forhold til de to andre maskinene.

2) Min 15" MacBook Pro er en fantastisk maskin, men jeg liker vekt, batterilevetid og størrelse til de to andre bedre.

3) MacBook 12" er grenseløst frustrerende å jobbe på, med mindre du sitter i en tekstbehandler eller en nettleser. Lightroom oppleves som å presse frossen sirup gjennom en kakesprøyte. Til lette oppgaver så er den helt OK. Skjermen er fantastisk.

Mitt tips er å kjøpe den MacBooken som kommer på tilbud neste gang hos Elkjøp. i5, i7, whatever - du vil uansett få en mye bedre opplevelse enn MacBook Air eller MacBook. Jeg kjøpte en 13" Retina ved nyttår (gave) for 9000 (dog med 128GB disk og 8GB RAM).
medlem i 151 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav jerry.c.bush » ons 23.09.2015 21:02

12" Macbook er ikke noe man kjøper for å jobbe i hverken Lightroom, Aperture eller andre "tungdrevne" programmer. Da går man for Pro, eller minimum en Air.
Selv hadde jeg glatt valgt, og har gjort det tidligere, en 15" Pro Retina. Men størrelsen er vel noe i største laget i forhold til 13" eller 12".
Hadde vært supert å fått noe kraftigere CPU i 12" formatet dog.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav macadict » tor 24.09.2015 18:01

Takk for alle gode innspill, jeg kommer nok til å gjøre slik dere anbefaler å kjøpe en 13" retina MBpro. Det blir en del ekstra penger, dog vil det vel lønne seg på sikt når det gjelder krefter og kapasitet, og forskjellen til min syv år gamle macbook vil nok oppleves som positiv, samme størrelse og ca en halv kilo lettere. Det blir kompromisser her med andre ord, men det kan jeg nok leve med når løsningen blir slik som dette.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav macadict » lør 17.10.2015 0:09

Kjapp tilbakemelding om at 13" macbook pro retina (8gb 256 minne) er vel i hus og jeg er strålende fornøyd, handlet på elkjøp da de hadde "gamle" priser, apple har tatt høyde for kronekursen og drøyt 2500 kroner dyrere. Nydelig skjerm og ingen etterslep/lag i lightroom og tilsvarende programmer som tidligere. Vekt vs ytelse er egentlig intet spørsmål når en går fra en 2008 macbook, jeg får både en lettere og kraftigere maskin med fantastisk skjerm, så det er en vinn-vinn situasjon. Veldig overrasket og imponert over lyden fra høyttalerne, samt via hodetelefon.

Et lite spørsmål om nettverk; har nå en original trådløs fra nextgentel (Inteno), vil jeg kunne hente noe mer på ytelse ved å kjøpe en AirPort Express?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav Valotunk » lør 17.10.2015 0:27

Gratulerer med ny maskin. Du slo nok til i rette øyeblikk tatt prisøkningen fra Apple i betraktning.

Når det gjelder nettverk så kan jeg starte med å beskrive Inteno bokseene fra Nextgentel som noe skikkelig makkverk. Det er blant det verste som er mulig å oppdrive av rutermodem. Både ruterdelen og wi-fi delen i disse er reint søppel. Jeg har hatt et par slike i hus og gav for noen år siden Nextgentel klar beskjed om hva jeg syntes om disse sakene. De skjønte faktisk hva jeg mente.

En Airport Express er en ekstremt mye bedre enhet på absolutt alle måter. Få satt Intenoen i bromodus og sett opp en Airport Express og du vil få adskillig bedre trådløs ytelse enn hva Intenoen klarer.
medlem i 198 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav macadict » man 19.10.2015 11:48

Takk for svar Valotunk, du bekrefter min antakelse, så da blir det en AirPort Express som blir løsningen.

Når du sier sette Intenoen i bro, avslører jeg min noe manglende kompetanse på området, men antar jeg går inn på konfigurasjonene på Intenoen og ordner noen innstillinger der? Jeg trodde først jeg kunne pakke den vekk og bare benytte AirPort Extreme, men skjønner at jeg fortsatt må benytte den og koble AirPort Extreme til den.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Råd ang. MacBook 12 vs MacBook Air 11

Innleggav Valotunk » man 19.10.2015 13:29

Du må nok dessverre beholde Intenoen for å benytte modemdelen in denne siden Airport Express ikke har slik funksjonalitet.

Når du setter Inteno i bromodus vil det si at du går utenom ruterdelen i denne og lar Airport Express ta seg av dette. Kun modemdelen i Intenoen er da aktiv.

Det er ei stund siden jeg sist var borti Inteno, men du finner muligens instruksjoner på nettsiden til Nextgentel. Alternativt vil nok kundeservice der kunne assistere.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron