ekstern hardisk/desktop hardisk

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » fre 20.11.2015 4:29

Grubasek skrev:Ja, det gjør den. Vil du kopierer filer inn på disken manuelt, må den partisjoneres i min. 2 deler; en til Time Machine og resten til annet bruk. Denne partisjoneringen må du selv gjøre før den tas i bruk av Time Machine.
Partisjoneringen gjøres med programmet Diskverktøy som ligger i Verktøy-mappen.


Er det noe forskjell i ytelse om jeg går for en av delene? Foreløpig virker det lettest å bare copy/paste det jeg ønsker å ta backup av.. Setter pris på alle rådene jeg får 8-) :-)
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » fre 20.11.2015 9:43

Så vidt jeg har kunnet registrere så er det ingen særlig forskjell i ytelse (det er bare USB 3.0-tilkobling på mine) på de to variantene jeg bruker, men jeg ville nok først og fremst brukt Time Machine. Siden jeg jeg har fire stk. 2TB disker både til data og backup skal jeg være forsiktig med å si at det ene er bedre enn det andre; jeg bruker jo både Time Machine OG CarbonCopy Cloner.

Skal du bruke mauell copy/paste må du jo til enhver tid selv holde greie på hva som skal kopieres. Det gir muligheter for at noe kan bli oversett/glemt. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » fre 20.11.2015 17:32

Grubasek skrev:Så vidt jeg har kunnet registrere så er det ingen særlig forskjell i ytelse (det er bare USB 3.0-tilkobling på mine) på de to variantene jeg bruker, men jeg ville nok først og fremst brukt Time Machine. Siden jeg jeg har fire stk. 2TB disker både til data og backup skal jeg være forsiktig med å si at det ene er bedre enn det andre; jeg bruker jo både Time Machine OG CarbonCopy Cloner.

Skal du bruke mauell copy/paste må du jo til enhver tid selv holde greie på hva som skal kopieres. Det gir muligheter for at noe kan bli oversett/glemt. :-)


Disken er på 6tb, hovedsakelig skal det bare lagres 50-100gb med Mac stuff. Kanskje partisjon hadde vært smart da?
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » fre 20.11.2015 17:46

Da ville jeg partisjonert den. Husk at Time Machine-partisjonen bør vær minst dobbelt så stor som systemdisken. ;)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav teknoguiden » fre 20.11.2015 18:20

Husk at de 50-100gb med Mac stuff ikke er backet opp hvis den eksterne disken ryker. Så eventuelle viktige filer bør du beholde på den interne disken under Time Machines oppsyn ;)
medlem i 142 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » søn 22.11.2015 14:58

kjøper en ekstra harddisk til timemachine så kan den ligge trygt ;) Høres det ut som en god ideé? :D
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » søn 22.11.2015 15:01

Ja, det er en god ide! :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » søn 22.11.2015 15:02

ok, maser igjen.. Nå plugger jeg inn den nye disken igjen og kan bare flytte over filer? Inge formatering eller noe?
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » søn 22.11.2015 15:06

Hvis det er den du skal bruke til Time Machine plugger du den inn og svarer ja på spørsmålet om du vil at Time Machine skal bruke denne disken. Da gjør Time Machine resten av jobben. Hvis ikke, svarer du nei og du kan bruke den som den er.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav teknoguiden » søn 22.11.2015 17:36

Hvis du nå bare sjekker at den andre eksterne disken ikke ligger som unntak på hva som backes opp av Time Machine så skal du være rimelig trygg. Husker ikke om det er standard eller ikke. Dette gjør du ved å trykke Instillinger -> Time Machine -> Valg. Det er ingen unntak der?
medlem i 142 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Master_Gismo » fre 27.11.2015 1:04

Jez skrev:
Grubasek skrev:Flott! Hvis du bare skal bruke den på en Mac er alt ok og du kan bare gå igang og bruke den som den er.


konge, takk for rådene :)

Hvordan bør jeg gå frem nå? Macen spurte om jeg ville starte Timemachine. Hvordan bør jeg gå frem? Det er en del jeg ikke trenger å lagre, men Timemachine virker hazzle-free. Flytte over enkelt-filer eller bruke Timemachine? Og bør jeg kryptere filene(fikk spørsmål om jeg ville det fra Timemachine-boksen)

Jeg vill ikke anbefale å bruke Time machine. Den bruker vanvittig mye plass. Jeg tror det vanlige er å ha hvertfall 3 ganger plassen av det du har på maskinen. Mye lurer å bruke manuel kopiering av filer. Da har du full kontroll på filene, og slipper at Time Machine en dag har spist opp noen av filene dine.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Ove » fre 27.11.2015 1:14

Helt uenig. Time Machine reddet alt innhold på min frues brukerkonto på hennes MacBook Pro fra fortapelsen etter at skrivebordet hennes ble utilgjengelig etter en oppgradering i Yosemite.

Vet ikke hva som gikk galt, men gjenoppretting fra Time Machine (som var arkivert to timer tidligere) løste problemet, og gjentatt oppdatering var problemfri.

Jeg prøvde forresten alt mulig over flere dager for å normalisere maskinen, bl.a. rotbruker på administrator-kontoen (som virket OK). Til slutt var det ingen annen mulighet enn Time Machine, som jeg i utgangspunktet var skeptisk til, men som altså ble redningen.
medlem i 230 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Superhai » fre 27.11.2015 3:25

Master_Gismo skrev:Da har du full kontroll på filene, og slipper at Time Machine en dag har spist opp noen av filene dine.

Full kontroll kanskje, men tidkrevende. Hvis du ikke stoler på TM så finnes det også andre alternativer. Men Time Machine spiser ikke filene dine, men sletter naturlig nok de tidligste backupene etterhvert som tiden går og disken er full. Du trenger heller ikke å ha mer plass en hva du ønsker backup av, men da får du naturlig nok ikke tidligere versjoner.
medlem i 131 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Valotunk » fre 27.11.2015 12:07

Master_Gismo skrev:Jeg vill ikke anbefale å bruke Time machine. Den bruker vanvittig mye plass. Jeg tror det vanlige er å ha hvertfall 3 ganger plassen av det du har på maskinen. Mye lurer å bruke manuel kopiering av filer. Da har du full kontroll på filene, og slipper at Time Machine en dag har spist opp noen av filene dine.


Helt uenig. Time Machine fungerer helt genialt og har flere ganger vært en reddende engel etter diskhavari og problemer etter evt. oppgraderinger etc.

Å gjøre en manuell backup er ingen fornuftig anbefaling. Alt som må gjøres manuelt blir som regel ikke gjort.

Det fine med Time Machine er at du slipper å ofre det en tanke. Prosessen er helt automatisert.
medlem i 198 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » søn 29.11.2015 5:01

det var flere meninger om timemachine. Problemet mitt er at jeg har flere disker jeg ønsker å kopiere filer fra inn på den nye eksterne disken. Hvis jeg skal bruke timemachine blir den "låst" mot en maskin.
medlem i 160 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron