ekstern hardisk/desktop hardisk

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » ons 18.11.2015 16:08

Grubasek skrev:Du svarte ikke på spørsmålet mitt: "Hvordan er den formatert?"

Du kan koble den til, høyreklikke på disk-ikonet på skrivebordet og velge "Vis info" i menyen. Da kan du se hvordan den er formatert.

Jeg vl gjerne vite det før vi går videre med evt. formatering.

Formatering betyr enkelt forklart av disken "klargjøres" for bruk med ett eller flere operativsystem(er); f.eks. OS X, Windows, Linux m.m.


Vet ikke hvordan den er formatert fordi den er ikke plugga inn enda(har ikke turt :-P )
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » ons 18.11.2015 16:39

Hvis den er helt ny, og du ikke har brukt den ennå, kan du trygt koble den til. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Master_Gismo » ons 18.11.2015 16:48

Morse skrev:Unnskyld, Master_Gismo, men hvor har du dét fra, at de små er mer solide i bruk???
Det har jeg fra retningslinjer for oppsett av servere på Hotell. Der er det retningslinjer for hvordan harddisker som er godkjent til sånn bruk. Det var 2,5" disker som kunne brukes. Så da går jeg ut fra at det er, på grunn av at dem er solidere og sikrere i bruk.
Mener å huske at det var en IT-konsulent som fortalte meg det, når han var innom der jeg jobbet og satte opp en server til et Hotell. Men jeg husker ikke helt. Det er endel år siden.

Hvor er det du har det fra at det ikke stemmer?

Det sier seg også selv, at det blir mer slitasje på en stor plate, mot for en liten.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav olavl » ons 18.11.2015 18:30

Eg trur ikkje at eg ville brukt størrelse på disk (3,5" vs 2,5") som parameter for å bestemme levetid/stabilitet på disk.

Produsentene oppgir gjerne denne typen informasjon som Mean Time Between Failure(MTBF) eller Anual Fail Rate(AFR). Store tall er bedre enn små for MTBF og for AFR er små bedre...

Eg har aldri gjort noen uttømmende analyse på dette. Men, når eg har sjekka dette ifm kjøp tidligere så meiner eg bestemt at hovedregel er at 3,5" har noe bedre levetid enn 2,5". Dog, alt dette er - etter mi meining - av akademisk interesse.

Personlig bruker eg stort sett følgende algoritme: Finn ulike disker som tilfredstiller ift størrelse, pris etc og sjekk deretter forum og reviews på internett for konkrete erfaringer.


mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » ons 18.11.2015 19:36

Grubasek skrev:Hvis den er helt ny, og du ikke har brukt den ennå, kan du trygt koble den til. :-)


den er koblet til og har klikket inn på "info". Hva trenger du å vite?
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » ons 18.11.2015 19:41

Hva står det etter "Format:"

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » ons 18.11.2015 19:48

Grubasek skrev:Hva står det etter "Format:"


"Mac OS Extended (journalført)"
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » ons 18.11.2015 19:50

Flott! Hvis du bare skal bruke den på en Mac er alt ok og du kan bare gå igang og bruke den som den er.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » ons 18.11.2015 20:31

Grubasek skrev:Flott! Hvis du bare skal bruke den på en Mac er alt ok og du kan bare gå igang og bruke den som den er.


konge, takk for rådene :)

Hvordan bør jeg gå frem nå? Macen spurte om jeg ville starte Timemachine. Hvordan bør jeg gå frem? Det er en del jeg ikke trenger å lagre, men Timemachine virker hazzle-free. Flytte over enkelt-filer eller bruke Timemachine? Og bør jeg kryptere filene(fikk spørsmål om jeg ville det fra Timemachine-boksen)
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav olavl » ons 18.11.2015 20:48

Bruk timemachine. Det gir minst stress. Ting kopieres ut "i det stille" mens disken er tilkoblet. Du kan senere enkelt gjenopprette fra den. Du har mulighet for å finne historiske versjoner av filer.

Bare følg "standard valg". Ikkje gjør dette vanskelig :)

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » ons 18.11.2015 20:49

Hvis du ikke har noe backup-opplegg fra før ville jeg har brukt disken til Time Machine-backup. Du kan i Time Machine-menyen selv bestemme hva den IKKE skal ta backup av.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » ons 18.11.2015 20:50

Grubasek skrev:Hvis du ikke har noe backup-opplegg fra før ville jeg har brukt disken til Time Machine-backup. Du kan i Time Machine-menyen selv bestemme hva den IKKE skal ta backup av.


foruten at jeg bruker Timemachine. Kan jeg flytte enkeltmapper inn på disken også?
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » ons 18.11.2015 20:56

Til det kan jeg bare svare hvordan jeg selv har det:

1 stk. 2TB disk kun til Time Machine,
2 x 2TB til video, musikk og bilder (til dette bruker jeg CarbonCopy Cloner).

I tillegg blir også Dokumenter og Bilder synkronisert til Dropbox.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » ons 18.11.2015 21:33

det gjør det vanskeligere.. Vil flytte forskjellige filer inn på disken. Det høres ut som om jeg velger Timemachine alternativet så blir hele disken "locked" til det. Kanskje jeg misforstår..
medlem i 160 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » ons 18.11.2015 21:44

Ja, det gjør den. Vil du kopierer filer inn på disken manuelt, må den partisjoneres i min. 2 deler; en til Time Machine og resten til annet bruk. Denne partisjoneringen må du selv gjøre før den tas i bruk av Time Machine.
Partisjoneringen gjøres med programmet Diskverktøy som ligger i Verktøy-mappen.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]