ekstern hardisk/desktop hardisk

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » tor 08.10.2015 14:03

Skal kjøpe ekstern lagring og ønsker råd. Har noen anbefalinger/ erfaringer?
Foreløpig har jeg sett på G-tech i apple store, ser lovende ut, men noen folk klager over mye støy fra vifta. Budsjettet er <2500
medlem i 159 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » tor 08.10.2015 14:27

Jeg har en ekstern boks som denne som jeg har satt en nesten lydløs 2TB HD i:

http://eshop.macsales.com/item/Newer+Te ... MSQKIT0GB/

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav jerry.c.bush » tor 08.10.2015 14:31

Har nå 2 stk av denne og er rimelig fornøyd med lydnivå og fart på den: https://eplehuset.no/webshop/wd-4tb-my-book-studio/
Her ligger råfiler av film og bilder som jeg arbeider direkte mot. Det har gått over all forventing lett og kjapt.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » tor 08.10.2015 14:40

dette var fine anbefalinger. Takk for raske svar :-)
medlem i 159 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Molekyl » tor 08.10.2015 18:48

En god NAS med RAID: https://www.komplett.no/product/813938/ ... -4tb-2-bay

Dersom du ikke er interessert i nettverks-lagring funker WD MyBook, som nevnt ovenfor, veldig bra.

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » tor 08.10.2015 19:28

Molekyl skrev:En god NAS med RAID: https://www.komplett.no/product/813938/ ... -4tb-2-bay

Dersom du ikke er interessert i nettverks-lagring funker WD MyBook, som nevnt ovenfor, veldig bra.


Hva er NAS? 8-)

det må være stabilt og vare. Hører det er varierende kvalitet med harddisker, noen merker dårligere enn andre.
medlem i 159 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Molekyl » tor 08.10.2015 22:30

NAS er en forkortelse for Network Attached Storage. NAS er kort fortalt en harddisk som er tilgjengelig over ditt hjemmenettverk. Harddisken kobles ikke direkte til Macen. Den kobles direkte til din ruter med en nettverkskabel. Macen får tilgang til denne harddisken over nettverket. Det blir en slags "trådløs" harddisk.

NAS en kan settes opp slik at du kan logge inn på den fra hvor som helst. Eksempel: Mens du er på jobb kan du gå inn på din unike NAS-Adresse (f.eks minharddisk.no), logge inn med et brukernavn og passord, og vips, du har tilgang til alle filer på disken! (Dette er ikke nødvendig/påkrevd, men kan være nyttig i noen situasjoner.) Det blir som en privat nettsky.

En ulempe er at den vil være tregere enn en harddisk som er koblet direkte til maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » tir 10.11.2015 19:55

Harddisken er i boks. Hva gjør jeg nå..? Er det bare å plugge den inn "plug-n-play"? Må jeg formatere den først, hva er greia?
medlem i 159 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » tir 10.11.2015 20:00

Hvis det er en WD MyBook du har kjøpt, og den kun skal brukes mot en Mac, bør du formatere den med formatet "Mac OS Extended (journalført)".

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » tir 10.11.2015 20:03

den heter g-tech og kjøpt fra apple
medlem i 159 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » tir 10.11.2015 20:10

Da blir svaret det samme som i forrige svar: "Hvis den kun skal brukes mot Mac osv..... "

Hvis den skal brukes både mot OS X og Windows kan du sannsynligvis bruke den uten å formatere den, MEN..., jeg vet jo ikke hvordan den er formatert ved levering. Du kan koble den til, høyreklikke på disk-ikonet på skrivebordet og velge "Vis info" i menyen. Da kan du se hvordan den er formatert.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Jez » ons 18.11.2015 13:13

Grubasek skrev:Da blir svaret det samme som i forrige svar: "Hvis den kun skal brukes mot Mac osv..... "

Hvis den skal brukes både mot OS X og Windows kan du sannsynligvis bruke den uten å formatere den, MEN..., jeg vet jo ikke hvordan den er formatert ved levering. Du kan koble den til, høyreklikke på disk-ikonet på skrivebordet og velge "Vis info" i menyen. Da kan du se hvordan den er formatert.


Hva betyr formatering, hva skjer da og hvorfor gjør man det?

Har Mac men tenker vel det er best at harddisken kan brukes mot begge OS? Hva er fordelen ved å formatere den "mot" en mac?
medlem i 159 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Grubasek » ons 18.11.2015 13:20

Du svarte ikke på spørsmålet mitt: "Hvordan er den formatert?"

Du kan koble den til, høyreklikke på disk-ikonet på skrivebordet og velge "Vis info" i menyen. Da kan du se hvordan den er formatert.

Jeg vl gjerne vite det før vi går videre med evt. formatering.

Formatering betyr enkelt forklart av disken "klargjøres" for bruk med ett eller flere operativsystem(er); f.eks. OS X, Windows, Linux m.m.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Master_Gismo » ons 18.11.2015 15:45

Formatere en harddisk betyr at du sletter alt på disken, og legger inn fil-formatet på nytt.
Windows og OS-X bruker forskjellige fil-formater. De fleste harddisker blir solgt med NTFS-filformat installert. Noen av dem kommer også med skrive-program til Mac maskiner. Så OS-X kan skrive til NTFS-filformat.
Men om du skal bruke harddisken bare på OS-X, så er det lureste å bytte fil-format til OS-X. Det beste å bruke da er «Mac OS Extended (journalført)». Men vær OBS på at alt på disken du formaterer, blir slettet. Så har du noe laget på den, må du kopiere det til en annen harddisk.

Du bør også kjøpe harddisker på 2,5 tommer størrelse (de små), om du kjøper disker med plate. Dem er som regel mer solide i bruk, iforhold til 3,5 tommer diskene (de store).

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: ekstern hardisk/desktop hardisk

Innleggav Morse » ons 18.11.2015 16:06

Unnskyld, Master_Gismo, men hvor har du dét fra, at de små er mer solide i bruk???

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]