Ny Imac 21,5 - SSD verdt det?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Ny Imac 21,5 - SSD verdt det?

Innleggav TDK » man 19.10.2015 8:54

Hei, jeg har planer om å kjøpe en Imac til hjemmekontoret, og ventet bevisst på at de nye modellene skulle komme før jeg kjøpte. Irriterende å se at prisene bare har steget underveis, men det får man tåle.

Har kommet frem til at 21,5 tommeren er mer aktuell for meg, da 27-tommeren blir for stor på kontoret mitt.

Ser til min forargelse at de fortsatt velger å ha 5400rpm snurredisk som standard. Vurderer derfor å bytte til en fusion eller ssd harddisk.

Hører også rykter om at 1gb Fusion HDD nå har kun 24GB SSD del? Finner det ikke på apple sine sider, men stemmer dette?

Og til spørsmålet: Er det verdt det for bruk i et langtidsperspektiv å kjøpe fusion eller ssd disk? Eller har teknologien på 5400rpm disker kommet seg såpass de siste årene at de fungerer fint?

Og bør jeg velge Fusion1TB eller en ren 256GB flash, og evt ha en 1TB ekstern disk?
medlem i 101 måneder
 

Re: Ny Imac 21,5 - SSD verdt det?

Innleggav sjn » man 19.10.2015 11:22

5400rpm er fortsatt treigt. Det hjelper ikke at datamengdene er større enn noensinne.

Men det er vel kun 1TB Fusion som kommer med 24GB? 2TB og 3TB er 128GB (i følge pressemeldingen):

Fusion Drive combines the large storage capacity of a hard drive with the high performance of flash to deliver shorter boot times and faster access to apps and files. Fusion Drive works in conjunction with OS X® to adapt to the way you use your iMac and automatically moves the files and apps you use most often to flash storage. The incredible performance of Fusion Drive is now more affordable with a new, lower-priced configuration that pairs a 1TB hard drive with 24GB of fast flash. Fusion Drive is also available with 2TB and 3TB configurations with 128GB of fast flash for more demanding workloads. For the ultimate in storage performance, optional all flash storage is available up to 1TB and is now up to 2.5 times faster.

http://www.apple.com/pr/library/2015/10 ... plays.html

Jeg må ærlig innrømme at jeg har vansker med å svelge disse maskinene med de nye prisene.
medlem i 151 måneder
 


Re: Ny Imac 21,5 - SSD verdt det?

Innleggav Gitman » man 19.10.2015 23:10

Som svar på det siste spm er vel, Om du ikke skal ha mange store programmer innstallert, gå for 2 TB Fusion disk, da får du 128GB flash til OS og programmer, men det kommer an på hvilke bruk du har.
Om det er verdt prisen må vel bli en personlig avgjørelse.
Det er jo mye prat om at du får mye mer Win PC til samme pris, men man får jo som kjent mye mer av "det andre" også med på kjøpet :bitchin:
medlem i 230 måneder
 

Re: Ny Imac 21,5 - SSD verdt det?

Innleggav TDK » tir 20.10.2015 9:40

Takk for råd og fine linker!

Står litt mellom 256GB flash og 2TB Fusion nå. 1TB fusion blir litt knapp på flashdelen.

Blir jo mye penger for en Mac, men har ihvertfall troa på at den teknologimessig skal vare en stund med 4k skjerm og flashdisk. Fremfor å betale noen tusen mindre for snurredisk og HD-skjerm.

Og at apple-computerene er overpriset for tiden er jeg forsåvidt helt enig i, men klarer fortsatt å overbevise meg selv om at det er verdt det :-P
medlem i 101 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere