Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav andycap85 » tor 29.10.2015 23:50

Hei.

Fint med litt hjelp på dette kjipe valget. For meg er det en større innvestering på dette, så må tenke meg igjennom en gang ekstra.

Noen som har en formening om jeg skal gå for en "demo" modell 1,5 år gammel macbook pro retina mid 2014 med 512 ssd. 2,5 ghz i7 prosessor eller en ny iMac 27 retina 3,2 ghz med 1 tb fusion drive

Full garanti av butikk for begge. Noen som har noe tips? Får et pris messig bra kjøp iforhold til ny macbook pro 15, som i dag koster 27.500 hos apple. Så prisen er noe av det samme her.

Er ganske forvirret og trenger tips. gjør det noe at maskinen er 1,5 år gammle, tenker på spec iforhold til imac retina. Står også mellom bærbar og stasjonær.

håper noen gidder å svare:)
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav Valotunk » fre 30.10.2015 22:06

Det er umulig å redegjøre for andres behov når sprøsmålet står om bærbar vs. stasjonær.

Det blir litt som om jeg skulle spørre om jeg bør kjøpe sportsbil eller varebil.

En Macbook Pro Retina 15" og ein iMac 27" er to vidt forskjellig maskiner. Den ene er portabel med liten skjerm, den andre veldig lite portabel med gigantisk skjerm. Når jeg bruker betegnelsene "liten" og "gigantisk" skjerm tenker jeg på de to aktuelle maskinene i forhold til hverandre. Alt blir veldig relativt her. For noen er 15" stort nok og for andre er 27" for lite.

Hva bruker du en datamaskin til?

Og hvor bruker du den?

Har du behov for å flytte på den og dra den med deg?

Trenger du stor skjermflate?

Spørsmålene er uendelig mange, men det er bare du som kan avgjøre hva som passer best til ditt bruk og behov av en bærbar eller stasjonær datamaskin...

Ytelsesmessig er disse ganske like når det kommer til rein regnekraft.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav andycap85 » lør 31.10.2015 11:45

Hei.

Takk for svar, men jeg tenkte mest på maskinvare og om begge maskinene kan brukes til å drive med hobby film redigering som gopro i 1080P og 4k filmer. Uten at ting hakker, men flyter jevnt. Når det gjelder bærbar og stasjonær. Så på slikt jobb så vil jeg nok heller ha en større skjerm og sitte hjemme, en rundt om kring.

Men nå har jeg gått for imac 27. Men så tenker jeg, om jeg senere skal ha en bærbar, da er vel en blodig trimmet 15 retina unødvendig? Heller gå for en macbook pro 13 eller nye macbook 12?

Noen som har noe innvendinger på dette? Tenker at jeg bør kunne jobbe litt med filmene og bildene når jeg er ute å reiser og på fjellet osv. Holder en macbook 12 til det? eller en Macbook pro 13"? Det blir aldri noe heftig profesjonelt bruk.
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav Valotunk » lør 31.10.2015 13:13

En Macbook Pro Retina 13" er alltid fin om du er på farten og trenger litt ytelse. Kanon skjerm, god batteritid og bra med krefter under panseret.

Jeg skriver akkurat nå fra en Macbook 12", og det er ikke maskinen du vil ha til å drive med videoredigering. Den har en fantastisk skjerm og er ekstremt portabel men det går i sirup når det kommer til videoredigering. Selv min Macbook Air 13" fra 2013 gruser Macbook 12" i ytelse.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav andycap85 » søn 01.11.2015 21:23

Valget en macbook 12" som bærbar. Ikke sikkert jeg bruker den til noe videoredigering, da det storsett kommer til å bli hjemme.

Men er du fornøyd med din macbook 12" så langt. Når det gjelder batteri tid,ytelse osv over litt tid.

Jeg har retur rett, så kan kanskje få byttet den inn i en macbook pro 13" om du slakter macbook 12"
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav Valotunk » søn 01.11.2015 21:39

Macbooken 12" er genial som sofamaskin og til å ha med meg når jeg er på farten. Nydelig skjerm og meget god touchpad. Tastaturet tar litt tid å bli vant med.

Batteritiden er bra, men når ikke helt opp til Macbook Air.

Ytelsen er helt grei til surfing, filmavspilling, "kontorarbeid" og det meste av vanlig bruk.

Til tyngre arbeid er den derimot ikke noen racer. Prøvde litt videoredigering og da går det virkelig tregt. Min Macbook Air unnagjør da de samme oppgavene på halvparten av tiden.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav andycap85 » man 02.11.2015 3:32

Okei, takk=) har hatt den nå i helgen, og jeg syns den har en herlig skjerm og god touchpad som du sier. Bare så skeptisk til batteriet da det virker som man ikke kan skifte den ut etter som årene går og det svekkes. Har du hatt den lenge, og hvor ofte lader du den? (selvfølgelig kommer annpå hvor mye den er i bruk, begge de siste punktene)

Har du noe cover/bære bag å anbefale om du har. For å beskytte den herlige aluminiums finishen lengst mulig når man har den med rundt. Selvfølelig ønsker jeg helst ikke dekke den til når den er i bruk, men når jeg bærer den med meg rundt og oppbevarer den hjemme.
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav andycap85 » man 02.11.2015 3:32

Okei, takk=) har hatt den nå i helgen, og jeg syns den har en herlig skjerm og god touchpad som du sier. Bare så skeptisk til batteriet da det virker som man ikke kan skifte den ut etter som årene går og det svekkes. Har du hatt den lenge, og hvor ofte lader du den? (selvfølgelig kommer det annpå hvor mye den er i bruk, begge de siste punktene)

Har du noe cover/bære bag å anbefale om du har. For å beskytte den herlige aluminiums finishen lengst mulig når man har den med rundt. Selvfølelig ønsker jeg helst ikke dekke den til når den er i bruk, men når jeg bærer den med meg rundt og oppbevarer den hjemme.
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav Valotunk » man 02.11.2015 12:55

Batteriet er av samme type som i alle andre myere Macbooks. Noe man helst ikke prøver å skifte selv...

Men, batteriene i disse maskinene er gode. Min Macbook Air fra 2013 har nå rundt 250 ladesykluser og fremdeles ca 94% av opprinnelig batterikapasitet etter 2,5 år. Jeg har nok kvittet meg med denne lenge før batteriet er "oppbrukt"

Macbook 12" har jeg hatt i ca. 3 måneder. Jeg kjøpte en sleeve på Eplehuset til å ha den i når jeg har den med meg på farten. Denne var riktignok til Macbook Air 11" men passer helt perfekt til Macbook 12". Kostet vel rundt kr. 300-400 ettersom jeg husker.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav andycap85 » tir 03.11.2015 22:32

Høres bra ut=) men du skriver du har 250 ladesykluser på en macbook air 2,5 år. jeg har hatt min macbook 12 nå siden lørdag og har 3. Hvordan regnes en ladesyklus? Er det 1 full ladning? Eller er det hver gang man lader? Dette har vel en sammenheng også hvor mye den blir brukt? Hvor mange ladesykluser har din macbook 12 nå etter 3 mnd?

Takk for gode og nyttig svar:)
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook pro 15 retina mid 2014 eller nye iMac 27 retina?

Innleggav Valotunk » tir 03.11.2015 22:50

Jeg har 22 ladesykluser på min Macbook 12" nå. Den blir 3 mnd om et par dager. Jeg bruker den stort sett med strømkabelen i når jeg har mulighet til det. Det gjør jeg alltid med mine Macbooker.

Her er beskrivelse av en ladesyklus:

https://support.apple.com/no-no/HT201585
medlem i 198 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]