Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav Ogga » tor 05.11.2015 21:11

Er involvert i en konflikt og ønsker råd fra kloke macere:

Om man kjøper en MacBook på finn.no, kan man da regne med at laderen følger med hvis dette ikke er nevnt i annonsen?
medlem i 222 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav olavl » tor 05.11.2015 21:17

Det er rimelig å forvente at lader følger med. Uten lader har den begrenset verdi. Selv om selger evt meiner å ha slått av for mangel, er det noe som må nevnes. Så, eg meiner selger bør slå av noe som tilsvarer kostnad ved kjøp av lader - eller ettersende en lader.

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav Valotunk » tor 05.11.2015 21:33

100% enig med olavl.

Lader er en såpass vesentlig komponent ved kjøp at en bærbar datamaskin at man absolutt skal forvente at det medfølger ved en handel hvis ikke annet er nevnt.

Avslag i pris tilsvarende pris på en ny lader bør absolutt være på sin plass.
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav Ogga » tor 05.11.2015 22:49

Dette svaret har jeg fått fra selgeren på finn.

"Laderen var ikke en del av avtalen, og den er dessverre heller ikke nevnt i annonsen. Hadde du spurt hadde jeg kanskje kunne solgt den med, men trenger den egentlig selv :) "
medlem i 222 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav Valotunk » tor 05.11.2015 23:05

Det svaret hadde jeg aldri godtatt!

En lader er en vesentlig komponent for funksjonaliteten av en bærbar datamaskin. Man skal forvente at en slik komponent medfølger ved kjøp med mindre annet er nevnt.

Det skulle tatt seg ut om jeg hadde lagt en bil ut for salg og overleverer den uten hjul fordi jeg ikke hadde nevnt hjulene i annonsen... En vesentlig komponent man skal forvente medfølger.

Dersom selger i annonsen ikke har nevnt at lader ikke medfølger vil jeg anse dette som en vesentlig mangel og du bør du forlange heving av kjøp eller avslag i pris tilsvarende kostnad av å anskaffe en lader.

Ved kjøp og salg mellom private er du dekket av kjøpsloven og har reklamasjonsrett mot selger. Du skal få det du hadde grunn til å forvente, og ved kjøp av en bærbar datamaskin er det absolutt å forvente at lader medfølger.

Forlang avslag eller heving. Hvis selger motsetter seg dette kontakter du umiddelbart Forbrukerrådet og meddeler selger dette.

Ligger annonsen på finn enda? Har du finn koden?
Sist endret av Valotunk den tor 05.11.2015 23:07, endret 1 gang
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav KLB » tor 05.11.2015 23:06

Rareste jeg har hørt.
Om man kjøper en barbar pc eller mac, er det en selvfølge at lader følger med om det ikke er nevnt i annonsen at nettopp denne mangler.

Brukerens avatar
medlem i 116 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav Ogga » fre 06.11.2015 10:45

Tok kontakt med finns kundeservice angånde dette. Følgende er samtalen mellom meg og kundeservice.

Chat started on 2015-11-05 06:25 PM UTC

(06:25:13 PM) *** Øyvind joined the chat ***
(06:25:13 PM) Øyvind: Hei. Har kjøpt en laptop med finns betalingssystem. Åpnet pakken nettopp og laderen mangler. Kan dere bekrefte at lader skal medfølge bærbare maskiner hvis ikke annet er beskrevet i annonsen?
(06:25:17 PM) *** Richard joined the chat ***
(06:25:18 PM) Richard: Hei
(06:26:31 PM) Richard: De behøver ikke å være med? det er selgerens valg å selge den med eller uten lader og om du ikke er vist bilder eller avtalt noe annet så kan vi ikke gjøre noe mer med dette
(06:27:36 PM) Øyvind: Så dere mener at lader ikke trenger å følge med en bærbar PC? PC'en er jo da ubrukelig...?
(06:28:38 PM) Richard: har du finnkoden på annonsen så kan jeg se hva som har blitt skrevet i annonse slik at jeg får en bedre forståelse over saken?
(06:30:16 PM) Øyvind: Link til annonsen (xxx)
(06:31:20 PM) Richard: ingenting som tyder på at laderen også selges
(06:31:28 PM) Richard: har du snakket med selger angående dette?
(06:31:48 PM) Øyvind: Har sendt henne melding men ikke fått svar enda.
(06:32:13 PM) Richard: avvent til du får svar fra henne du. Prøv å finne en løsning sammen på dette er det beste
(06:41:54 PM) *** Øyvind left the chat ***
medlem i 222 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav Valotunk » fre 06.11.2015 12:36

Det svaret fra finn kundeservice er etter min mening like rart og meningsløst som svaret fra selger. Det virker nesten som de egentlig ikke er interessert i å mene eller hjelpe med noe som helst.

Kontakt forbrukerrådet og forhør deg med dem. De har langt bedre grunnlag for å kunne mene noe om dette enn de aller fleste.

jeg står fremdeles 100% ved at lader SKAL medfølge en bærbar datamaskin med mindre annet er nevnt.

Ta et annet eksempel: En TV selges på finn.no. Fjernkontrollen er ikke avbildet i annonsen, men man kan likevel forvente at den medfølger med mindre annet er nevnt. Bruksverdien av produktet er ikke fullkommen uten og det medfører en kostnad å anskaffe erstatning.

Du har en rimelig god sak her dersom du kjører løpet fullt ut.
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøp av brukt MacBook / finn.no

Innleggav Superhai » fre 06.11.2015 15:36

Jeg er også enig med de over at en lader som ikke følger med må nevnes tydelig. Men det er også litt avhengig av tekst, men selv om den er markert som "som den er" så bør det nevnes. Om den er solgt "som avbildet" så kan det være annerledes. Uansett om du ikke blir enig med selger, så kan du gå fram her:
http://www.forbrukerradet.no/klageguide/
medlem i 131 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron