Oppgradering av iMac 20" mid 2007

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Oppgradering av iMac 20" mid 2007

Innleggav acarlsen » tor 17.12.2015 22:27

Hei! Jeg har en iMac 20" midten av 2007, 2.4 GHz Intel Core 2 Duo, med 4 GB 667 MHz DDR2 SDRAM og ATI Radeon HD 2600 Pro 256 Mb. Harddisken er en 319.21 GB SATA internt (ikke sikker på merke...). Kjører El Capitan.

Maskinen sliter etter hvert, og jeg lurer på om det er verdt å investere noen kroner i SSD og mer minne (ser at nye iMacer er grusomt dyre for tiden...).

Hvor mye minne vil dette hovedkortet takle / hva er fornuftig minnestørrelse? Det samme gjelder harddisk - hvilken type SSD, og hvor stor HD takler dette hovedkortet?

Takknemlig for svar!

Mvh. Arne Carlsen

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Oppgradering av iMac 20" mid 2007

Innleggav Morse » tor 17.12.2015 23:42

Nei, nei, nye iMacer er ikke "grusomt dyre for tiden". Tenk på at din modell hadde en listepris på US $ 1499.- da den kom på markedet, og dagens modeller er ganske så mye kraftigere saker i sammenligning. RAM: Du har allerede Apple´s anbefalte maks, men mange har hatt hell med å erstatte den ene 2 Gb brikken med en på 4, for totalt 6 Gb. Sånne brikker er ikke enkle å finne, men her er en: https://www.ifixit.com/Store/Parts/PC2- ... F111-031-1 (Disse brikkene later til å være sjeldnere enn hønsetenner på bruktmarkedet). Uansett vil du ikke merke Den Helt Store Revolusjonen ved å gjøre dette, tror nok du er bedre tjent med å sette pengene i en SSD, hvis du fikser skruinga: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel ... ement/1008

Andres synspunkter?

P.S. Hva er det maskinen din sliter mest med? Litt rydding og feiing er neppe feil...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppgradering av iMac 20" mid 2007

Innleggav Hugin » fre 18.12.2015 11:19

Byttet nylig til SSD i en 24" iMac fra omternt samme tid, også med 4GB RAM. Den var blitt alt for treg på alt til å være brukbar. Hovedproblemet var nok at den ikke hadde hatt noen ren nyinstallering av systemet siden den var ny, men jeg kom til at jeg ikke gadd å ta den jobben uten å bytte disken i samme slengen.

Den utnytter selvsagt ikke farten i en ny SSD disk ved lesing av store filer, men kortere accesstid på et stort antall små filer er det som betyr mest til hverdags.

http://www.crucial.com/ kan du sjekke hva de mener maskinen din kan håndtere.

Jeg satte inn en 1TB Crucial MX200 fra Komplett.no. Mekkingen var enklere enn ventet. Jeg brukte noen enkle sugekopper Clas Ohlson selger til halogenpærer, og de var mer en kraftige nok. Det er virkelig ikke mye kraft som trengs. Samme med der det står at en må bruke en del kraft for å få ut disken, så handler det mer om et litt bestemt trykk i riktig retning enn egentlig kraft. Jeg kuttet også ut å fjerne skjermen helt, bare løsnet den slik at jeg kunne vippe den opp men jeg jobbet. De fleste av skruene beskrevet som T8 på ifixit, var best å ta med et T9 jern.

Det vanskeligste var at 3.5" rammen jeg hadde kjøpt ikke passet. Den var av den enkleste typen, så tykkelsen fikset jeg ved å bøye ned noen plater etter at disken var satt inn. Men min iMac hadde veldig korte ledninger til disken, så jeg måtte bore noen nye hull i rammen for å få disken nærmere kanten.

Alt i alt svært fornøyd. Maksinen føles nå omtrent som min PB Retina 2014, selv om det selvsagt går tregere på behandle tunge data. Processoren er jo tross alt mye eldre, og diskens hastighet blir lavere. Så end endring fra ubrukelig til helt grei.

Tipper det allikevel er mest økonomisk å kjøpe en lett brukt maskin, eller en av de minste av de nye. Men selv klarer jeg ikke å kjøpe noe fra Apple uten å makse ut de fleste valgene, og det var det ikke helttiden for nå...
medlem i 233 måneder
 

Re: Oppgradering av iMac 20" mid 2007

Innleggav acarlsen » fre 18.12.2015 18:15

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg må innrømme at jeg ikke har tatt "clean install" noen gang, men kjører regelmessig Onyx og prøver å holde litt orden...

Etter sist oppdatering (før El Cap) ble den veldig treg i oppstarten, og haker også under oppstart av andre programmer. Et stort problem er Time Machine back-up mens jeg jobber, da går det som sirup (men annet er vel kanskje ikke å forvente - kan man stille inn TM til å gå bare om natten?).

At Macene er "grusomt dyre for tiden" er jo selvsagt bare min egen mening, som jeg står ved, men det blir vel litt kjedelig for andre om vi fortsetter diskusjonen...

Vet dere om det er noen (private) her i området (Stavanger og omegn) som hjelper til med oppgradering (mot et honorar, selvsagt)? Har stor respekt for å åpne og skru i det aller helligste...

Mvh. AC

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Oppgradering av iMac 20" mid 2007

Innleggav acarlsen » fre 18.12.2015 18:15

Dobbelposting...
Sist endret av acarlsen den fre 18.12.2015 18:23, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere