iMac: Hvilken maskin? Valgets kval

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

iMac: Hvilken maskin? Valgets kval

Innleggav Freiaa » fre 18.12.2015 23:15

Hei! Trenger eksperthjelp fra dere:)

Skal ha ny iMac til hjemmekontoret og ønsker en maskin jeg kan ha i mange år. Brukes i hovedsak til office, film og enorme mengder bilder og bilderedigering.

Har skjønt at det er anbefalt å øke til TB-disk - eller aller helst SSD, men tror det blir for dyrt. Budsjettet er max 23 000 - helst lavere.

1) Har sett på denne:
a) iMac 21,5 m 1TB og 16 GB
http://www.apple.com/no/shop/buy-mac/im ... tep=config

=> Trenger jeg 16gb? Og er 3,1 GHz prosessor nok? Burde jeg heller velge 2TB (trenger ikke så mye lagring men likevel)

2) Har i tillegg vurdert 27-tommer fordi jeg her med a) havner på samme pris som over. http://www.apple.com/no/shop/buy-mac/im ... tep=config
a) 3,2 GHz, 8 gb, 1TB FusionDrive
b) 3,2 GHz, 8 gb, 1TB harddisk

=> Lottospørsmålet er: Hvilken maskin gir meg mest igjen for pengene med tanke på levetid, hastighet og arbeidsverktøy?

Takker, bukker og neier i bøtter og spann til dere. :)

Freiaa
Sist endret av Freiaa den lør 19.12.2015 23:12, endret 1 gang
medlem i 146 måneder
 

Re: iMac - Hvilken innmat bør jeg velge?

Innleggav Mr_Bilbo » lør 19.12.2015 1:20

Personlig ville jeg prioritert skjermstørrelse og RAM fremfor diskstørrelse. Det er en stasjonær maskin og du kan enkelt kjøpe en ekstern harddsik når behover for mer plass eventuelt melder seg.

Imidlertid er jeg usikker på om jeg ville valgt Mac i det hele tatt idag idet prisene har steget ganske mye det siste året pga svak krone og sterk dollar, men det blir selvsagt et valg den enkelte må gjøre seg opp en mening om.

Edit: Dersom jeg selv skulle kjøpt idag, ville jeg gått for 27 tommer med fusiondrive.
medlem i 193 måneder
 

Re: iMac - Hvilken innmat bør jeg velge?

Innleggav teknoguiden » lør 19.12.2015 16:40

Styr unna modellen med vanlig harddisk, tror det vil være verdt å legge inn de siste kronene for en fusion drive med tanke på hastighet. Bilderedigering vil nok være veldig behagelig på 27" retina-skjermen ;) Ville vurdert en 27" retina med 1 tb fusiondrive og så heller fylle på med ram på sikt hvis du merker behovet. Du kan max ha 64 i den. Vurderer å gjøre det samme, men så var det prisen da :)
medlem i 142 måneder
 

Re: iMac - Hvilken innmat bør jeg velge?

Innleggav Freiaa » lør 19.12.2015 22:46

Takk @teknoguiden. Sitter nå og teller på kronene. Lurer hardt på hvilken maskin jeg bør velge i et 5-7-års perspektiv. Står mellom

iMac 27
3,2 GHz firekjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,6 GHz
16 GB 1867 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
AMD Radeon R9 M390 med 2 GB videominne


iMac 21,5
Maskinvare
3,1 GHz firekjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,6 GHz
16 GB 1867 MHz LPDDR3
1 TB Fusion Drive
Intel Iris Pro Graphics 6200

Prisdifferansen er 4200 kroner...
medlem i 146 måneder
 

Re: iMac: Hvilken maskin? Valgets kval

Innleggav teknoguiden » søn 20.12.2015 0:28

Et par ting som kan være greit å vite:

1. På en 1tb fusion drive er SSD delen 24 gb, mens på 2tb og oppover er den 128. Usikker på om dette er noe man merker mye forskjell på, men ser det diskuteres på diverse forum. Alternativet til fusion drive er en mindre SSD som du kjører programmer fra og en ekstern disk til bilder og mediefiler.

2. Du kan kjøpe med 8 mb ram fra Apple og så legge til mer selv, det skal være ganske greit å få til på en imac. Bare tast inn modellen i Kompletts minnevelger så ser du at det kan være noen kroner å spare:
https://www.komplett.no/subcategory/11209/minnebrikker

Har du kikket på skjermene i butikken? Det er jo en visst forskjell i størrelse på de to :)
medlem i 142 måneder
 

Re: iMac: Hvilken maskin? Valgets kval

Innleggav Freiaa » søn 20.12.2015 0:33

[quote="teknoguiden"]Et par ting som kan være greit å vite:

Hm. Her falt jeg litt av gitt. Har omtrent 30 000 bilder på maskinen per i dag. Betyr det at jeg bør velge en 2TB pga 128? I så fall må jeg nok velge en 21,5 pga budsjettet.

Har sett på begge modellene. Har hatt iMac 21,5 siden 2009 og den er egentlig grei størrelse. Men innimellom har jeg ønsket den største for å ha flere dokumenter ved siden av hverandre samtidig

Hva ville du gjort?
medlem i 146 måneder
 

Re: iMac: Hvilken maskin? Valgets kval

Innleggav teknoguiden » søn 20.12.2015 0:34

Jeg skal være forsiktig med å gi for mange anbefalinger da jeg ikke har testet maskinen selv, men iom at du snakker om å jobbe mye med bilder tenker jeg at den 27 tommers skjermen vil være nyttig. Utifra ditt budsjett ville hellet mot den med 1 tb fusion drive og 8 gb minne fra Apple og så lagt til mer minne selv.

Alternativt kjøpe en med 256 gb eller 512 gb SSD og så brukt en ekstern disk til bildene dine. Men da snakker vi nok et heftigere budsjett...

Her er det forøvrig mange gode tips fra folk som har ulike varianter selv:
http://forums.macrumors.com/forums/imac.91/
medlem i 142 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron