Kjøp av iMac 27! Trenger tips!

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Kjøp av iMac 27! Trenger tips!

Innleggav chrisbrandsborg » tir 05.01.2016 0:54

Hallo! Jeg har just kjøpt meg GoPro Hero 4 Black, og jeg er veldig opptatt av å filme og redigere videoer på iMacen med Premiere Pro, after effects osv. Så det jeg lurer på er hvor god iMac jeg trenger. Vil få meg en som er god nok til å vare i 4-5 år (som vil klare å håndtere 4K uten problemer, både når det gjelder redigeringen, og det å se videoen)

Den iMacen jeg har nå er denne:

iMac 27 tommer - 2560 x 1440 (midten av 2011)
Prosessor: 2.7 GHz Intel Core i5
16GB Ram (1333 MHz DDR3)
Grafikkort: AMDD Radeon HD 6770M 512 MB
Harddisk: 1TB Sata-disk

Så.. hvordan ville den fungert til redigering av 4K osv. Det jeg tror er at den ikke har stor nok kapasitet til det, både når det gjelder prosessor og video minne. Håper noen veldig flinke folk, klarer å hjelpe meg til å finne ut akkurat hva jeg MÅ ha. Et annet spørsmål. Hvor mye vil dere si min iMac er verdt? Vil sannsynligvis prøve å selge den, for å kjøpe en ny en. Den er veldig pent brukt, uten noen skrammer!

Den optimale løsningen (som jeg ser for meg er):

27-tommer iMac Retina 5K
Prosessor: 4GHz quad-core Intel Core i7
32GB Ram (1867 MHz DDR3 SDRAM)
2TB Fusion Drive
AMD Radeon R9 M395X 8GB videominne

Men jeg skjønner at det hadde blitt veldig dyrt. Jeg vil gjerne få den for under 22000kr (og håper egentlig på å kjøpe en brukt en som allerede er oppgradert veldig, og som muligens jeg bare kan oppgradere litt til)

Minimale-kravene jeg ser for meg:

Prosessor: Minst 3.2GHz quad-core (kreves det i7 når jeg skal redigere såpass mye, eller går det greit med i5?)
RAM: 32GB er vell et must?
Harddisk: 1TB Fusion Drive holder vell i første omgang.
Videominne: 2GB AMD Radeon R9 M395 er vell minstekravet (ville det vært godt nok for å se og redigere 4K videoer, uten lagging osv..), eller burde jeg gå for 4GB/8GB ?

Her var det en haug av spørsmål! Jeg setter virkelig pris på det hvis noen orker og prøve å hjelpe meg med dette! Tusen takk :)

Gjerne send på mail hvis det er enklere/bedre: christoffer.brandsborg@live.no (svarer raskere på mail enn på nettsidne her, men det ser dere)
medlem i 99 måneder
 

Re: Kjøp av iMac 27! Trenger tips!

Innleggav Morse » søn 08.05.2016 7:57

Her får du en vettug oversikt over hva som passer til hva: http://www.macworld.com/article/2018990 ... tml?page=0

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kjøp av iMac 27! Trenger tips!

Innleggav Traktor » søn 08.05.2016 11:37

Når du sier at du vil kjøpe en brukt for så å oppgradere den litt til så må du være klar over at det egentlig bare er mer RAM du kan sette inn.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Kjøp av iMac 27! Trenger tips!

Innleggav Morse » søn 08.05.2016 14:14

Kan også gjøre ting med harddisk/SSD, men da snakker vi INNGREP. Og prosessor/grafikkort er uansett låst.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kjøp av iMac 27! Trenger tips!

Innleggav Morse » man 09.05.2016 23:40

Har du blitt noe klokere? =-O

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron