Apple og markedsføring

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Apple og markedsføring

Innleggav Nilgro » lør 20.02.2016 17:37

Jeg kjøpte i juni 2015 en ny MacBookPro 13".
Da jeg vurderte maskin trodde jeg at det kun var snakk om maskiner med eller uten Retina-skjerm. For meg fremstod maskinene som likeverdige, med unntak av Retina-skjermen. Jeg har vært fornøyd med skjermene på mine tidligere Mac-maskiner, og jeg så ikke noen grunn til å betale ekstra for dette.
På Apple.com ble maskinene - MacBookPro13", MacBookPro13" Retinaskjerm og MacBookPro15" Retinaskjerm - markedsført som siste nyheter.
Når jeg går inn på "Om denne maskinen" ser jeg at det er en modell fra midten av 2012.
Jeg mener det blir fullstendig feil å markedsføre/tilby denne maskinen som siste nytt. Det hadde vært veldig greit om Apple hadde gjort oppmerksom på at det var en ny maskin, kanskje produsert i 2015, men nøyaktig samme modell som ble utviklet i 2012.
medlem i 97 måneder
 

Re: Apple og markedsføring

Innleggav galla » lør 20.02.2016 17:43

Jeg leverte nettop en Imac til reparasjon den kjøpte jeg August 2012 men i alle papirer på den tilsier den er i fra midten av 2011. De blir nok masseprodusert i Kina så sendt til lager i Irland hvor de står til de blir solgt.

Folk vil jo ha sjapp leveringstid når en kjøper noe i dag skulle en jo ønske det ble levert i går allerede :P
medlem i 209 måneder
 

Re: Apple og markedsføring

Innleggav Valotunk » lør 20.02.2016 17:52

"Om denne maskinen" forteller ikke når maskinen er produsert, men hvilken modell det er.

Macbook Pro 13" uten retina ble sist oppdatert i 2012, men om du kjøper en maskin i dag betyr ikke det at den har ligget 4 år på lager.

Macbook Pro 13" uten retina har heller ikke blitt markedsført eller presentert hos Apple som noe nyhet siden siste oppdatering for 4 år siden.

De andre Retina modellene derimot blir merket med "ny" på Apple sine sider hver gang det er kommet en oppdatering. Dvs. i mars 2015 for 13" og mai 2015" for 15".

"Vanlig" Macbook Pro uten Retina kan heller ikke sammenlignes med Retina modellen annet enn i skjermstørrelse. Det er mange og betydelige forskjeller utover skjermen. F.eks. raskere og mer strømgjerrige prosessorer, SSD lagring, Force Touch, batteritid osv. osv.
medlem i 198 måneder
 

Re: Apple og markedsføring

Innleggav Morse » lør 20.02.2016 22:55

Skriv inn serienummeret her, så får du grei beskjed om hvor og når maskinen er produsert: http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Klipp og lim fra "Om denne maskinen", så slipper du å snuble i o´er og 0´er.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere