Mac Pro for foto

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Mac Pro for foto

Innleggav adli » fre 11.03.2016 22:28

Hei

Jeg vurderer å bytte ut min fem år gamle Mac Pro med en ny en.

Skal hovedsakelig brukes til redigering av bilder. Bruker Lightroom har ca 100.000 bilder, de nyeste råfilene er rundt 40MB hver. Det begynner å bli litt tungt å dra rundt på den gamle Mac Pro-en, den bruker lang tid på å rendre hvert bilde.

Hva er den beste konfigurasjonen av Mac Pro for denne bruken til under 50 lapper? Tenker da på kombinasjonen av prosesser, minne, GPU, disk.... Det er mye data som skal dras opp og ned fra disk og mye bildeinfo i råfilene som skal tygges.


I dag har jeg 4 prosessorer, 32 GB minne og to arbeidsdisker i Raid 0.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Mac Pro for foto

Innleggav Nikolay » man 14.03.2016 1:13

Rimeligste prosessor, minst minne (kan utvides senere for mindre enn det Apple skal ha), D500-GPUer. Disk etter ønske, men jeg ville nok heller brukt pengene på ThunderBolt-disk fremfor stor interndisk.

39490,- ink. moms.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Mac Pro for foto

Innleggav strukt » man 14.03.2016 8:56

Jeg hadde så absolutt valgt å vente, så fremt du ikke MÅ redigere disse bildene nå.

Mac Pro er fra 2013 og er ikke oppdatert på tre år. I tillegg er den veldig overpriset i forhold til ytelse. Iallefall i dag.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Mac Pro for foto

Innleggav Johnny Gleden » man 14.03.2016 11:13

Hei

Hadde seriøst sett på en ny iMac og noen TB raid disker. En Mac Pro har uansett ikke noe lagring internt og man ryker ikke bare på noe rask TB raid lagring men også på en ny skjerm ved valg av Mac Pro, men skjermen får man med iMac
Om man ikke er ute etter en av de mest spekka og største Mac Pro maskinene vil en iMac være et veldig, veldig godt alternativ til bilder.
Selv en bærbar i dag med en ekstra skjerm og TB lagring vil gjøre en bedre jobbe enn en eldre 4 core Mac Pro maskin som i standard og original utførelse med dårlig skjermkort og snurredisk vil være treg å jobbe på.

I dag vil man gjerne sette et bra skjermkort øverst på ønskelisten sammen med en rask SSD som veldig viktig ved valg av maskin, da software skrives mer og mer for skjermkort og mindre for prosessorer enn i gamle dager.
Fil lagring og backup kjører man eksternt i dag uansett på raske interface i så som på bærbare, iMac og den nye Mac Pro maskinen.
Lagring internt på Mac maskinene er historie.

Jeg ville satt ønskelisten i denne rekkefølgen ved valg av ny maskin selv om alle komponentene er veldig viktige....og.. jo mer av hver ting desto bedre!
1 Skjermkort
2 Raskt system lagring ( SSD )
3 Hukommelse
4 Rask fillagring/backup.( Thunderbolt, USB3, SAS... da hovedsak i Raid systemer.osv..osv )
...........
Når det er sagt så kan man fyre oppe de gamle Mac Pro maskinene i steg for steg med enkle midler og tyne de til å leve litt til...
Et PCIe kort med 6 Gb/s SSD og en oppgradering med et greit skjermkort vil vekke gamle Mac Pro maskiner til live.
Det finnes flere typer PCIe kort på markedet for å montere SSD på for systemet
Man får også kort for USB3 og SAS kort for store og raske raidløsninger på nivå med TB hastighet.
Men en liten advarsel er vel at ....en gang så skal man jo uansett over på ny teknologi så man kan like gott hoppe i det noen ganger som å krype.
Samt det å begynne på bunn med en original og u-oppgradert Mac Pro maskin for å ta steget helt ut kan fort også koste masse penger.
....................
Uansett hva du gjør med din gamle Mac Pro så husk at de gamle Mac Pro maskinene er en eksellent hus/backup/fil server på hjemmenettverket om/når de fases ut.
De tåler et bombenedslag før de kvelder.
jeg har en gammel 2006 Mac Pro som hus/fil server på det interne nettet i en utebod og går som en klokke
Den kjører med OSX 10.10.5 Yosemite og 5 X 2TB disker og SSD boot.

Her er en test av min gamle 2009 Mac Pro som er i daglig bruk

http://bildr.no/view/SVBJRnZH

http://bildr.no/view/R0FWMk1U

viewtopic.php?p=2449507#p2449507
medlem i 119 måneder
 

Re: Mac Pro for foto

Innleggav Valotunk » man 14.03.2016 20:52

strukt skrev:Jeg hadde så absolutt valgt å vente, så fremt du ikke MÅ redigere disse bildene nå.

Mac Pro er fra 2013 og er ikke oppdatert på tre år. I tillegg er den veldig overpriset i forhold til ytelse. Iallefall i dag.


Absolutt enig. Det kan nesten føles som om Apple har "glemt ut" Mac Pro.

I forhold til ytelsen man får fra en Mac Pro i dag kan ikke prisen forsvares.

https://www.youtube.com/watch?v=NDmOHU6lmRw

Frakjørt og forbikjørt av en PC til halve prisen...

Men en Windows PC er nok neppe aktuelt, så derfor støtter jeg opp om Johnny sitt tips om å heller vurdere en godt speccet iMac som også parkerer Mac Pro på mange område:

https://www.youtube.com/watch?v=NJt3av99e8k

I tillegg får du da "på kjøpet" en svært god skjerm.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron