Kjøp av brukt iMac - hva må man huske på?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Kjøp av brukt iMac - hva må man huske på?

Innleggav Svenno49 » man 28.03.2016 16:27

Jeg har en iMac 21,5" som jeg har hatt siden 2010 og den fungerer helt utmerket. Jeg tenkte å skaffe en til som kona kan bruke. Den har jeg tenkt å kjøpe brukt og da lurer jeg på hva man må tenke på ved kjøp av brukt Mac.
Kan man bruke samme Apple-ID på maskin nummer 2?
Kona har en egen Apple-ID for iPhone og iPad - kan hun bruke den på en brukt iMAc?
Hvordan kan jeg sjekke at det ikke er noe "grums" på maskinen?
Andre ting å huske på?

Sven
medlem i 160 måneder
 

Re: Kjøp av brukt iMac - hva må man huske på?

Innleggav HEFJELLS » tir 29.03.2016 1:40

Når det gjelder tekniske spesifikasjoner kan eg ikke hjelpe.
Eg ville ikke kjøpt en iMac uten at selger legger ved en kvittering på iMacen. Den trenger du hvis du skulle trenge service eller reparasjon senere.
Selger bør ha stilt iMacen tilbake til fabrikkinnstillinger. Da sletter h*n sitt innhold og når du starter den opp, blir det som om det et første gang. Da er det bare for din kone å legge inn sin apple-ID.
Du kan også etter å ha startet opp iMacen, og oppdatert OS (eventuelt lagt inn det nyeste) slette hele iMacen og legge inn OS på nytt. Har selger slettet maskinen, burde ikke dette være nødvendig.
Man kan bruke samme apple-ID på begge maskiner. Eg mener det er mest praktisk at man har vær sin.
Det er også en mulighet til å lage to brukere på samme maskin og beskytte disse med et passord. Da kan ikke du gå inn på konas bruker og hun ikke inn på din.
Hadde selv en iMac 20" fra midt 2007 som eg byttet inn i en ny iMac 27" i slutten på 2015.
medlem i 163 måneder
 

Re: Kjøp av brukt iMac - hva må man huske på?

Innleggav strukt » tir 29.03.2016 20:35

Sjekk at du får kvittering.

Sørg for at maskinen er kjøpt som privatperson, slik at du kan benytte deg av 5års reklamasjonsretten i tilfelle det skulle være noe.

Software er jo en ikke sak, det går alltids an å gjenopprette alt via Internett hvis det skulle være nødvendig eller at selger ikke har orket å gjøre det selv.

Din kone kan godt bruke hennes Apple ID på den nye iMacen.

Lykke til! :)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]