Kjøpsråd brukt Mac Mini

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav laphroaig » tir 07.06.2016 10:37

Hei,

Har i dag en MBP (tidlig 2011, 2,3 i5). Denne begynner nå kjenne alderen, selv med SSD og oppgradert minne. Vurderer derfor å pensjonere den for noe nyere. Har den siste tiden kun brukt den sammen med ekstern skjerm, tastatur og mus. Tenker derfor at en Mac Mini kanskje er tingen og da brukt. Har forstått det dit at den nyeste generasjonen er mer eller mindre en nedgradering?

La oss si jeg har et budsjett på +/- 4000,-. Hva er realistisk for den prisen og hvilken modell bør jeg se etter? Som gammel pc-bygger har jeg også vært inne på tanken med hackintosh, men jeg liker enkelheten ved et Appleprodukt.

Bruksområdet begrenser seg til:
- Surfing
- Enkel bilderedigering (Bilder)
- Office
medlem i 148 måneder
 

Re: Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav Jaroma » tir 07.06.2016 14:05

Hei. Her ville jeg i første omgang tatt en vurdering av hvilken skjerm jeg har evt. ønsker å kjøpe.
Mac Mini 2014-versjonen støtter 4K, men har en nokså svak CPU.
Min Mac Mini (2012 server) er vel den kraftigste Mac Minien til dags dato (i7-cpu), men støtter i utgangspunktet ikke 4K (du KAN trikse frem 4K i 30 Hz ved bruk av et ACCELL UltraAVa MiniDP till HDMI-adapter, men 30 Hz er uansett ikke stort å skryte av).
Noen spillmaskin er ingen av variantene, men absolutt dugelig til bruksområdene du nevner, særlig etter at du har kvittet deg med den treige disken og erstattet den med en SSD (sistnevnte er jo blitt billige).
Så lenge ambisjonsnivået er lavt duger Mac mini lenge.
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav torsteng » ons 08.06.2016 14:11

Jeg er veldig enig med Jaroma - godt svart. Jeg kjøpte selv Mac mini 2012 I7 quad core, den siste Mac mini som har quad core. Det er vel bare hvis du trenger å spille grafikkintensive spill at denne kanskje ikke henger helt med (antar - jeg har ikke prøvd), regnemessig henger den jo absolutt med.

2012-modellen er også siste modell der minnet kan oppgraderes, noe som jeg synes er et viktig poeng.

Så jeg valgte 2012-modellen pga quad core og utbyggbart minne.

Fordelen med de nyeste modellene er vel nyere grafikkort, mulighet for flere skjermer (3 istedenfor bare 2). Så er det vel en mulighet at for en eller annen grunn så vil de nyeste modellene tillate OS-oppgradering i lengre tid enn 2012-modellen, men du må helt tilbake til 2007-modellen for å finne en Mac Mini som ikke kjører nyeste OS idag.

Synest denne siden er fin for å sammenligne modeller;
https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Mini

-Torsteng
medlem i 165 måneder
 

Re: Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav Jaroma » ons 08.06.2016 14:32

CPUen på Mac mini 2012 holder absolutt mål selv i dag, også til spill. Jeg liker å tweake maskinene mine. Noe av det mer vellykkede er en Thunderbolt eGPU-løsning jeg bruker daglig [består av Sonnet Echo Express II + ekstern strømforsyning på 550W + powered PCIe riser (fordi Sonnet kun leverer 25W på PCIe 16x-sporet) + Nvidia Geforce GTX 970]. Denne løsningen klokker lett 50 fps i 2560x1440 i Unigine Heaven og 40 fps i Valley. 4K er ikke et problem lenger. Mac minien liker selvsagt ikke avanserte spill i Ultra-setting; viftene går og maskinen blir varm, men den har til dags dato ikke overopphetet. Skal du derimot nyttegjøre deg av Cuda blir Thunderbolt av den generasjonen altfor mye av en flaskehals. På et eller annet punkt sparer du penger og får bedre ytelse ved å bygge en hackintosh.
Enig med torsteng at utvidbart minne er et poeng. 4 GB kan knipe, men 8 og opp er nok til det aller meste.
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav torsteng » ons 08.06.2016 20:34

Høres ut som et veldig spennende oppsett, Jaroma. Det koster vel flesk - hvor mye? Mye mer enn Mac Minien, vil jeg tro... Kjører du dette både på OSX og Windows?
medlem i 165 måneder
 

Re: Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav laphroaig » ons 08.06.2016 20:43

Tusen takk for meget gode og utfyllende svar! Da starter jeg jakten på på en 2012 mac mini med i7.
medlem i 148 måneder
 

Re: Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav Jaroma » ons 08.06.2016 21:59

Til trådstarter: Takk for hyggelige ord! Lykke til videre.

torsteng skrev:Høres ut som et veldig spennende oppsett, Jaroma. Det koster vel flesk - hvor mye? Mye mer enn Mac Minien, vil jeg tro... Kjører du dette både på OSX og Windows?


Hehe, det er sant. Fikk Sonnet-boksen brukt for 3000, strømforsyning for en 500-lapp. Grafikkortet kostet ca. 3000. Resten er Kina-deler kjøpt for en slikk og ingenting via eBay, muligens en 500-lapp til sammen. Man trenger en dings som lar deg fyre igang strømforsyningen uten et hovedkort. Denne har en av/på-knapp, som er 100 ganger tryggere enn binders-trikset. Så trenger man, i allefall for denne Sonnet-boksen, en riser som lar deg tilføre strøm til 4x-delen av 16x-PCIe-sporet vha en Molex og som samtidig er lang nok til at man kan koble til grafikkortet utenfor Sonnet-boksen. Driverinstallasjon og modding av kexter (Driverne til OSX) er superenkelt; et script tar seg av installasjon, oppdateringer, osv (automate-eGPU.sh, laget av goalque).
Så ja, fra et pengesynspunkt er det sikkert dumt, men jeg slipper i det minste å måtte kjøpe en iMac: dette gir meg kontroll på grafikkort (så lenge det er Intel, AMD eller nVidia) og skjerm, hvilket Apple så langt ikke har vært villig til å gi kundene sine.
Windows har jeg ikke testet mot.
Alt dette sagt kommer jeg nok til å bytte ut Mac Minien med en hackintosh. Jeg har de fleste komponentene allerede, og som du sikkert skjønner synes jeg det er gøy å "mekke".
Dere får følge med på Finn.no, jeg legger sikkert ut min Mac Mini (i7 2,3 gHz, 16 GB RAM, 128 GB SSD + 1TB HDD) enten i sommer eller like etter.
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpsråd brukt Mac Mini

Innleggav torsteng » tor 09.06.2016 11:30

Til Jaroma:
Veldig spennende å lese om oppsettet ditt! Kanskje jeg spør deg om råd en gang..

Til trådstarter:
Har sendt privat melding til deg med tips om en brukt 2012 i7 til salgs...
EDIT: rotet litt fram og tilbake og sendte deg kontramelding om at jeg hadde tatt feil, men det ER en quad core (4-kjernet) i7. Nå får jeg plutselig ikke sendt korreksjon på korreksjonen på privat melding.

Et par tips ifbm med å kjøpe NY Mac Mini 2012 i7;
Jeg fant min via prisjakt.no. Siba hadde tydeligvis funnet et par stk på sitt lager og lagt ut. Ble jo nypris, men greit siden jeg har firma å kan trekke momsen fra på. Dessuten så koster de typisk like mye brukt da mange er ute etter 2012-modellen med quad core i7.

Jeg ville ha sjekket prisjakt.no iblant, for dukker den opp der så er det nok bare en eller to eksemplarer som blir fort solgt.

I tillegg kan man lete litt i hyllene til Elkjøp når man er innom der - endel avdelinger har ofte litt eldre modeller liggende. Finner du en så tar du den til en av selgerene og sier at du bør få den billig da det er en gammel modell.

-torsteng
medlem i 165 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]