MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Innleggav phiren » ons 29.06.2016 14:39

Hei!

Skal kjøpe ny Mac siden den andre er ødelagt. Per dags dato, hvilken burde jeg velge av Pro Retina eller Air? Skal ikke gjøre noe spesielt som programmering eller bilderedigering. Brukes til vanlige ting, som surfing og se filmer, samt skal jeg begynne å studere på universitetet.

Jeg vet at Air er mer portabel og alt det, men skjermen irriterer meg når jeg sammenlikner den med Pro Retina. Er det vits å legge ut ekstra for Proen?
Hva er deres tanker om den nye MacBook, burde jeg heller kjøpe den?

Håper på svar, og vil gjerne ha deres egne meninger :-)
medlem i 93 måneder
 

Re: MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Innleggav Molekyl » søn 03.07.2016 14:28

Siden du skal bruke datamaskinen til relativt enkle oppgaver bør vel en MacBook være midt i blinken? Den er tynn og lett, har lang batteritid, Retina skjerm og stilig design(i mine øyne).

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Re: MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Innleggav Nikolay » søn 03.07.2016 17:24

Brukes til vanlige ting, som surfing og se filmer, samt skal jeg begynne å studere på universitetet
Kjøp en PC. Mac til 15 tusen er helt vilt overkill.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Innleggav Morse » søn 03.07.2016 19:31

Støtter Nikolays "banning i kjerka". :-) Massevis av deilige Applemaskiner der ute som aldri blir utnyttet i næheten av hva de kan. Surfing, mail, studieting, normal-til-avansert billedbehandling og annet fotgjengerstoff = PC. Siden du skal studere, går jeg ut fra at du tenker litt økonomi? Du trenger ikke firehjulstrekker for å kjøre til REMA1000. Og designmessig har det skjedd tildels dramatiske forbedringer på PC-fronten i det siste.

Så, nå er jeg ferdig med banningen. :-D

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Innleggav jaknudsen » man 04.07.2016 14:32

Siden du helt sikkert heller vil ha Mac OS enn Windows, er det beste tipset å kjøpe en ett-to år gammel Air hvis økonomien er begrenset.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Innleggav strukt » man 04.07.2016 15:04

En brukt 13" rMBP skulle jeg satset på.

Pass på å få kvittering og at den er kjøpt som privatperson så har du 5 års reklamasjonsrett på maskinen. (Så fremt den er uten skader)

Det ligger an til nye produkter til høsten så jeg skulle ikke brukt mine penger på utdatert hardware nå.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: MacBook Pro Retina 13" Vs MacBook Air 13"

Innleggav teknoguiden » man 04.07.2016 20:23

Støtter tipset over iom at det har skjedd lite på hardwarefronten i det siste. Ser f.eks. at den nyeste 13" rMBP (2015) ligger ute for ned mot 8500 kroner på Finn. Litt pruting så er vel 7-8000 kroner innen rekkevidde.

En annen grunn til at den er fornuftig å kjøpe brukt er at da den kom tidlig i 2015 kostet den 12 590 kroner. Så svekket krona seg mot dollaren og Apple økte prisen til 14 990 kroner i høst. Så mange av de som selger brukt har altså betalt en del mindre enn det maskinen koster ny i butikken nå noe som kan komme deg til gode.

Men hvis penger ikke er noe problem er selvsagt den nyeste Macbooken svært lekker og henger fint med til den bruken du planlegger.
medlem i 142 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere