Trenger tips - første iMac.

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Trenger tips - første iMac.

Innleggav blåving » fre 26.08.2016 22:38

Hei!

Har en gammel macbook pro som jeg holder på å oppgradere. Denne er kun 13 tommer, og begynner å både bli sliten og litt liten for jobben - bruker mye tid på denne hver dag. Løsning: imac! Må gå for 21-tommeren, den store blir nesten for stor. Den bør være svært mye bedre før jeg skal vurdere den.

Jeg har lest meg opp på de tre 21´-modellene, og de har jo svært mye til felles. Tenker at den midterste bør holde for meg, den minste har litt lite kraft, tenker jeg. Svært usikker på om Retina er verdt det - det blir plutselig mye penger, selv om det "bare" er 2000,- til. Vel. Det som plager meg, er at harddisken ser treg ut. Dette har jeg også lest på anmeldelser. Er det én ting jeg er lite keen på, er det en snegledisk. Trodde SSD var veien å gå? Anmeldelse etter anmeldelse nevner dette, og begynner å bli usikker her. Skal bruke den til photoshop, lydredigeringsprogrammer og kanskje litt video. Noen tips/oppklaring?!
medlem i 91 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav Valotunk » lør 27.08.2016 0:19

For å si det ganske kort; snurredisk burde vært forbudt i 2016 til alt annet enn masselagring.

Litt mer seriøst. En datamaskin med SSD oppleves på de aller fleste områder som ekstremt mye mer responsiv og raskere enn en tilsvarende maskin med konvensjonell snurredisk.

Hybridløsninger(f.eks. Fusion Drive) finnes, men de er likevel milevis fra hva en rein SSD løsning tilbyr.

Selv nekter jeg nærmest å ta i en datamaskin uten SSD 8-)

Forøvrig har du konklurdert ganske greit. Den minste iMac modellen har håpløs ytelse og burde etter min mening aldri eksistert. Alle de andre modellene yter relativt bra. Retina skjermen er rå, men absolutt ingen nødvendighet med mindre du bedriver heftig foto og videoredigering i høy oppløsning.

Det du vil ha er minimum 8GB RAM og SSD. Helst enda mer RAM om bankkontoen tillater det.
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav blåving » lør 27.08.2016 0:50

Hei,
Takk for svar. Er som jeg tenkte - litt for gamledagers opplegg. Men - jeg ser at man kan velge seg fusion drive, men kan man også velge seg ssd ved kjøp? Eller er dette en operasjon man må gjøre selv og dermed miste garantien? Skal være lett å oppgradere 27-tommerens ram etterpå, men det er "satt" på de minste. Uansett bør 8 ram holde for meg.
medlem i 91 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav Grubasek » lør 27.08.2016 10:06

Jeg har selv iMac 27" med 256 GB SSD som ble valgt orginalt. Det holder lenge hvis du legger brukerfilene ut på en ekstern disk. Med bare OS X pluss alle programmer, har jeg ca 160 GB ledig plass på SSD'en. I tillegg har jeg Time Machine pluss andre backup'er på eksterne snurredisker.

Du kan ikke ha både Fusion drive OG SSD i maskinen; du må velge en av dem når du bestiller maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav blåving » lør 27.08.2016 10:21

Hei og takk for svar!

Ja, jeg vet jeg ikke kan ha begge samtidig- mening lurer på om 21-tommeren kommer med valgfri disk- at jeg kan velge i butikken, eller om jeg må oppgradere selv etterpå. Når jeg har vært i butikken, synes jeg ikke det er så mange valg, kanskje en fusion her og der. Må jeg på Eplehuset, kanskje? På Expert virka det som de bare kom ferdig, og da de hadde én igjen da jeg var der sist, var det en "selvfølge" for dem at den hadde sata. Google litt og blir faktisk ikke klok på det...
medlem i 91 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav Grubasek » lør 27.08.2016 10:25

Kanskje denne siden kan fortelle deg mer:

http://www.apple.com/no/imac/specs/

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav blåving » lør 27.08.2016 11:39

Der ja! Har ikke sett bra nok etter. Har inntrykk av at de fleste velger fusion drive, hvorfor? Og- er oppgraderingen kun mulig om man handler på Apple online store, da? Ikke i butikk? rart at ikke butikkene tilbyr det, virker jonsom et must.
medlem i 91 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav Grubasek » lør 27.08.2016 11:44

Som Valotunk sa: "Hybridløsninger(f.eks. Fusion Drive) finnes, men de er likevel milevis fra hva en rein SSD løsning tilbyr." Jeg ville ikke valgt Fusion Drive (men det er min personlige mening). :-)

Jeg tror ikke butikkene kan ha en maskin for hver mulig konfigurasjon; det koster dem for mye. Når du velger i Apple Store vil maskinen bli satt sammen etter hva du har valgt. ;)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav blåving » lør 27.08.2016 13:50

Takk for svar! Mellom-eller retinamodellen på 21 med ssd frister mest. Men! Ferdig-ssd eller ikke er spørsmålet nå- Apples nettbutikk ligger opptil 3000,- dyrere enn øvrige elektronikkforhandlere! Med ssd blir det enda værre. Hva med å kjøpe en og deretter bytte disk, en god disk koster 1000,- og jeg ville spart på det...men det er kanskje hassle og bytte selv?
medlem i 91 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav Grubasek » lør 27.08.2016 14:04

Hvis du har tenk på å bytte disk etterpå bør du tenke deg godt om! Denne guiden kan fortelle deg hvordan:

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel ... ment/57817

MEN, dette er ikke noe for nybegynnere!

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav blåving » lør 27.08.2016 14:16

Ah. Jeg har slitt litt med dette: noen sier det er kjempeenkelt, mens andre fraråder det. Skal bytte på min MacBook pro uansett (6 år gammel) men det er kanskje en mye lettere prosess på disse enn imacene? Surt at man må ut med til sammen 6000,- (prisforskjell og 3000 for ass) ekstra for ssd- maskinen blir plutselig svært mye dyrere.
medlem i 91 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav Grubasek » lør 27.08.2016 14:20

For noen er det enkelt, for andre er det vanskelig. Jeg har ikke gjort det selv så jeg vil ikke gi noe eksakt råd. Søk litt her på forumet, så kanskje andre kan fortelle litt mer. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav blåving » lør 27.08.2016 19:55

Ja. Takk for svar!

Jeg sitter igjen litt sjokka over at en SSD blir ca 5000,- dyrere enn uten, nesten så jeg lurer på om det er verd det. Kommer til å spørre Expert (som bl.a. bytter disker på macbook) om de kan gjøre det på denne, og kjøpe den på Expert og kjøpe disken på nett. Men det er kanskje en helt annen sak å oppgradere en stasjonær enn en macbook?

Ellers har jeg ikke råd, men da kjenner jeg at det blir tungt å betale 13000 for en maskin med snurredisk (:)
medlem i 91 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav Valotunk » lør 27.08.2016 23:16

Det er da "bare" 2200,- for 256GB SSD. Og 256GB holder veldig greit hvis du har ekstern disk til lagring av ting som ikke er vesentlige.

Men, 2200,- er fremdeles mye i forhold til hva en 256GB SSD koster fra tredjepart...

Og ja, det er to vidt forskjellige ting å bytte disk i en Macbook kontra en iMac. Førstnevnte tar 5 minutt og kan gjøres selv av de med flere en to tommeltotter.
For å bytte i en iMac må du sette av god tid og en relativt stor mengde forsiktighet.
Dette er ikke noe Expert gjør uten å sende den til et autorisert verksted. Da koster det plutselig en del.
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger tips - første iMac.

Innleggav lazyjacket » søn 28.08.2016 20:33

Eplehuset tar 1000kr for å bytte snurredisk med SSD om du tar med SSDen selv. Så vil tro at du kan starte med 256GB disk og sette inn mer disk for en tusenlapp. Så er det opptil deg om du vil sette inn snurredisk eller en SSD. 256GB disken som kommer fra Apple er en PCI disk så 2,5" porten vil være ledig for en oppgradering. Selv angrer ikke jeg på valget med fusiondrive på min iMac. Funker sømløst, og er lynkjapp. Jeg ville bare gått for det først som sist.
medlem i 132 måneder
 

Neste

Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]