Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav tore.m » søn 09.10.2016 19:00

Hei!

Jeg er en student som skal kjøpe meg ny macbook! Har nå hatt min Macbook 13¨aliminium siden 2008 og det er mildt sagt på tide å bytte den ut, men jeg har bestemt meg for at det er to som er aktuelle i forhold til pris osv.

Det jeg kommer til å bruke macen til er generelt skolearbeid (notater, innleveringer osv), streaming av både lyd og film og generel surfing. Hvilken tror dere passer best for meg? Trenger jeg mer enn 128GB? Hva mener dere ang. 1.6 GHz VS 2.7GHz?

Jeg står mellom disse 2

Macbook Air 13¨:

Intel Core i5, 1.6 GHz
Intel HD Graphics 6000
8 GB minne
256 GB flash


Macbook Pro 13" med Retina-skjerm:
13,3" Retina-skjerm med oppløsning på 2560x1600
Tokjerners 2,7 GHz Intel Core i5-prosessor med Intel HD 6100-grafikk
128 GB flash
8 GB arbeidsminne



Setter veldig pris på tilbakemelding fra dere! På forhånd tusen takk! :)
medlem i 165 måneder
 

Re: Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav Gitman » søn 09.10.2016 20:17

Til det bruket du nevner er vel air det bedre valget mht til vekt f.eks. Den har jo også større lagring. Streaming og dokumentarbeid krever jo ikke særlig prosessorkraft.
Pro'en er jo en kraftigere maskin om du tar det med i beregning.
Men air'en gjør nok jobben i de aller fleste tilfeller om enn litt langsommere i enkelte tilfeller.
medlem i 230 måneder
 

Re: Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav Valotunk » søn 09.10.2016 20:41

Bare husk å ta dette med i vurderingen:

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav arntss » søn 09.10.2016 22:31

Jeg ville også absolutt inkludert Macbook 12" Retina som et alternativ.

Jeg har selv hatt en i snart ett år nå og kunne ikke vært mer fornøyd.
Den er superkjapp, har en meget god skjerm og gjør faktisk oppgaver som jeg ikke trodde ville være særlig lurt å sette den til å gjøre.

Min brukes mest til kontoraktige oppgaver som Pages, Word, Numbers, Excel, Keynote, PowerPoint, e-post osv.

Jeg har også brukt den til en del videoredigering med Final Cut Pro X som fungerer langt over forventningene jeg hadde til det. Faktisk så trodde jeg det var bare å glemme å bruke den til dette, men som sagt så er det fullt mulig å gjøre. En del bruk av Lightroom, Pixelmator og andre programmer for bildemanipulering har også blitt tatt i bruk på denne maskinen og det fungerer ganske greit det også.

Om du ikke er helt avhengig av å kjøpe en spill flette ny, så er det mulig å finne disse på bruktmarkedet til en noe rimeligere pris. Ser de finnes fra kr 9 000,- og oppover for øyeblikket.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav teknoguiden » tir 11.10.2016 18:26

Hvis du har muligheten kan det lønne seg å vente noen uker til før du bestemmer deg. Kommer trolig nye Macbook Proer i slutten av måneden.
medlem i 142 måneder
 

Re: Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav tore.m » tir 11.10.2016 23:17

Hei, igjen!

Takk for svar, har lest litt på andre forumer også, og tror jeg ender opp med en pro, og eventuelt oppgraderer minnet med en tardisk om det er behov for det!

Når Apple slipper nye Pro'er, tror dere prisene på de "eldre" modellene synker?
medlem i 165 måneder
 

Re: Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav Valotunk » ons 12.10.2016 8:46

De "gamle" modellene vil nok forsvinne fra Apples sortiment og fra Apples nettbutikk i det øyeblikk de nye lanseres, men du skal ikke se bort fra at butikker som f.eks. Elkjøp, Lefdal, Expert osv. vil selge ut maskiner som er på lager til rabatterte priser.

Den kan ofte være gode kjøp å gjøre i slike tilfeller hvis man ikke nødvendigvis må ha det aller nyeste.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Air 13¨ VS Macbook Pro 13¨

Innleggav minikongen » tor 27.10.2016 17:02

Jeg har bestemt meg for en Pro, og hadde tenkt å kjøpe denne uken da DNB har 20% rabatt hos Expert dersom du betaler med MasterCard, men ble litt usikker da jeg så lekkasjene om ny Pro i går. Tilbudet varer til lørdag, så jeg burde vel hvertfall vente til da, men er jo kjipt å vente mange måneder til den nye kommer i butikken.
medlem i 91 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere