IMac starter ikke opp

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

IMac starter ikke opp

Innleggav Halion51 » ons 13.12.2017 5:29

Hei, i går virket alt som normalt,før jeg på kvelden skulle sette inn en CD. Den startet ikke opp slik en annen CD hadde gjort noen timer tidligere så jeg trodde det var feil med CDn Byttet CD men det samme skjedde. Forsøkte så å åpne den fra Finder men så snart den åpnet opp og jeg klikker på en fil, lukket Finder seg.... samme resultat med andre CD er...... Tenkte siste utvei ville være å ta en omstart med CDen i men da startet den ikke. Tok så CDen ut og starter igjen, men den vil ikke. Jeg får åpningslyden, ser eple og streken begynner å fylle seg, bare at det nå tar mye lenger tid og når den er ferdig skjer det ikke mer, desktop m/bild. Og Dock/logoer er bare helt hvit ...... Har en iMac 27 mid 2010 med High Sierra, godt om plass på hardisken ca 290 GB av 1 TB..... Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: IMac starter ikke opp

Innleggav Grubasek » ons 13.12.2017 11:38

Du kan jo begynne med å prøve dette:

https://support.apple.com/no-no/HT201295

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: IMac starter ikke opp

Innleggav Morse » tor 14.12.2017 18:22

Og har du en ekstern disk du kan starte opp fra og kjøre Diskverktøy på hoveddisken din?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: IMac starter ikke opp

Innleggav Grubasek » søn 17.12.2017 21:00

@Halion51:

Har du fått det til?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: IMac starter ikke opp

Innleggav Halion51 » man 18.12.2017 2:03

Hei folkens,

Beklager sent svar, men dette har skjedd......snakket med Apple support og de sa jeg skulle prøve CMD/alt og R samtidig som jeg startet opp maskinen. Da kom jeg til et sted hvor jeg fikk 4 valg, bl.a. Gjenopprett og diskverktøy. Forsøkte diskverktøy og etter å ha forsøkt gjenoppretting så hadde maskinen laget ett nytt navn på min harddisk samtidig som innholdet var redusert til ca 1 GB....... ok tenkte jeg men jeg har jo back up fra ekstern harddisk. Av en eller annen grunn hadde den byttet navn, men innholdet var der. Kjørte samme prosedyre, men da skjedde det samme, plutselig, eller etter ca 45 minutter var også denne tom........ så nå står jeg her, eller sitter ;-) og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre..... selv om jeg vel har begynt å vurdere å kjøpe en ny Mac mini, for den kan vel kobles opp mot skjermen på min gamle iMac? Forsøkte å ringe Apple support igjen men der var det ikke mye mer hjelp å få.... min maskin var alt for gammel.....(mid 2010) Heldig vis har jeg i tillegg alt på back up hos Jottacloud! Det eneste jeg ikke er helt sikker på er om den også har back up av alle programmene mine.... er redd jeg mangler flere av CD platene fra så mange år tilbake..... Alt håp er vel ute for at harddisken på min iMac kan bli reddet?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: IMac starter ikke opp

Innleggav Helge Hafstad » man 18.12.2017 9:33

Hvis du har mulighet til å koble maskinen til en annen Mac via Firewire så start iMacen i diskmodus (T-tast nede ved oppstart). Det høres merkelig ut det du refererer så jeg ville først testet disken med et program som DiskWarrior eller TechTool Pro. Programmet må startes på maskinen som du har koblet til iMac. Velg så Rebuild Directory og marker disken det gjelder fra popupmenyen i fx DiskWarrior (foretrukket program).

Hvis ikke programmet finner noe så kan du ev prøve med programmet Datarescue. Sistnevnte kan du (såvidt jeg husker) prøve som demo for å se om det finner noe som er verdt å betale for. Skal du rekonstruere data så bør du ha en ekstern disk tilgjengelig.

Kommer du ikke i mål med dette så er neste skritt å ta disken ut og teste tilsvarende med adaptere/eksternt kabinett. For demontering så finner du instruksjoner på iFixit.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: IMac starter ikke opp

Innleggav Morse » man 18.12.2017 14:34

Ad Data Rescue: Prøv gjerne også denne: https://www.cleverfiles.com/

Det er ganske vanlig i slike sammenhenger at "program B" finner filer "program A" ikke gjør – og vice versa.

Her noen meninger fra folkedjupet: https://www.macupdate.com/app/mac/10259/data-rescue

https://www.macupdate.com/app/mac/35373/disk-drill

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]