Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav PetterRH » tor 29.03.2012 16:24

Jeg har en:
Prosessor 2,53 GHz Intel Core 2 Duo
Hukommelse 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafikk NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Serienummer W8929DJ866E
Programvare Mac OS X Lion 10.7.3 (11D50b)


Jeg har tatt vare på den som en baby, og den er så god som ny - MEN jeg falt på trappen med macen i sekken, dermed ble det en liten sprekk på høyre side av skjermen. Sprekken påvirker ingenting av det visuelle, og jeg bruker den som vanlig. Når skjermen er på vises den ikke så godt.

Så, hvor mye ville du gitt? Eller hvor mye kan jeg forvente?

Jeg prøver meg på å si: Helst vær ærlig.
medlem i 153 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav Wavelength » tor 29.03.2012 18:35

Siden den har en sprekk i glasset ville jeg gitt maks 3000 for den.
Verdien er nok høyere, og hadde det ikke vært for sprekken ville du kanskje fått opp mot 7-8000 for den.

Må påpeke at jeg ikke vet hvor stor denne sprekken er. Legg inn et bilde så blir det lettere å vurdere. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav PetterRH » lør 31.03.2012 14:01

Slaget ligger ut på den svarte delen av skjermen til høyre, så går sprekkene litt nedover og oppover på siden. Med svart skjerm ser du de, men ved vanlig bruk og lys på skjermen ser man de ikke.
medlem i 153 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav svano » lør 31.03.2012 14:44

Den maskinen har i utgangspunktet en bruktverdi som ligger mer i området 5-6000,- er min mening. Med en synlig skade og (for kjøper) ukjent bakgrunnshistorie for dette ville nok jeg også bydd ca 3000,- om jeg skulle kjøpt den.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav uffe0204 » søn 01.04.2012 0:15

Støtter svano her, skaden halverer nok verdi for en mulig kjøper etter min menig =-O
medlem i 212 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav LCD » søn 01.04.2012 2:30

Hei


Om det bare er glasset som er sprekt, klarer du sikkert å bytte dette selv, eller med litt hjelp om du ikke er stødig med verktøy
Glasset koster heller ikke all verden ( sirka $99 ) fra iFixit + frakt og MVA
( om jeg fant korrekt maskin, som den du har )
http://www.ifixit.com/MacBook-Parts/Mac ... /IF161-050

http://www.ifixit.com/Guide/Installing- ... ass/3576/1

Det med å selge en eldre bærbar maskin med sprekk i skjermen ( uansett pris ) er ikke noen lett jobb og kansje nesten umulig
medlem i 148 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav appeltje » søn 01.04.2012 13:43

Jeg ville ikke ha kjøpt en macbook pro med sprekk i skjermen, eller for den saks skyld sprekker overhodet. Ser man en skade kan det finnes flere... -selv om selger sverger på at maskinen er helt tipp topp ellers. Men det er min personlige holdning.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav PetterRH » søn 01.04.2012 13:47

Haha. Så fordi jeg forteller om en åpenbar sprekk som ikke går an å skjule, så kan jeg skjule andre?

Selvfølgelig er ikke en macbook med sprekk attraktivt. Jeg hører bare med andre som kan verdien om hvor mye man ville ha gitt.

Du snakker om personen ikke maskinen. Jeg er verken dum eller uærlig.



@LCD = Er denne prosessen enkel å gjennomføre?

Skjermen er vel 15,4, men ser ut som samme maskin, ja.
medlem i 153 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav Uggelfuggel » søn 01.04.2012 14:08

Ganske sikker på at appletjes poeng er at hvis det er kommet en sprekk i den så kan det være andre, skjulte, problemer med den. Prøver man å levere en sånn maskin til service eller reparasjon så tviler jeg sterkt på at man får det på reklamasjon.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav PetterRH » søn 01.04.2012 14:09

Det gir mer mening.

Ikke opplevd noen andre problemer hittil.
medlem i 153 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav svano » søn 01.04.2012 14:17

Det er ingen som her som sier du er uærlig, men som kjøper har man ingen grunn til å stole blindt på deg heller. Dessuten, selv om du skulle opplyse til en kjøper om at du har mistet den i bakken og alle synlige skader du kjenner til er denne sprekken betyr ikke det at maskinen ikke kan ha fått andre skader i dette fallet. Ved evt. senere problemer på maskinen vil Apple bruke alle ytre skader på maskiner for alt det er verd for å vri seg unna ansvar.

Husk dessuten at selv om du bruker penger på å fikse denne feilen har du som selger plikt om å opplyse om dette* til kjøper da dette i aller høyeste grad er relevant informasjon om maskinens forhistorie.

*kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven) gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Macbook Pro - hvor mye ville du gitt?

Innleggav LCD » søn 01.04.2012 16:27

Hei

"@LCD = Er denne prosessen enkel å gjennomføre? "

Først.....titt litt på guiden fra iFixit som jeg la ved
Om du ikke skjønner den guiden ville jeg ikke anbefale å gjøre det, selv om det ikke er noen heksekunst, men ganske enkelt.
Vet desverre ikke hvilken kunnskaper du har, så det er litt vanskelig for meg å si hva du klarer, men operasjonen krever at du har vært borti litt mere avansert verktøy enn en kulepenn, om du tenker å følge iFixit sin måte å bytte glasset på.
Men...det finnes også masse guider på internett om dette, om du titter litt der.

Men du kan også gjøre det på denne måten som er lett og kjapp og er noe du nesten kan gjøre mens egget ditt koker til frokost
(Det er mange "hobby" reparatører som har tatt ( utdannelsen) på Youtube).
http://www.youtube.com/watch?v=H4LLOhLH20E
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... 1jZp3P2NHw
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... Gat2ykXKTs
Eller..
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... cSGGA&NR=1

Youtube er full av guider.

Det som kansje er spesielt er at du først må løsne glasset fra skjermen ( er limt ) med varmluft før du limer på det nye glasset..( lim følger med fra iFixit om jeg ikke husker feil )
Men sjekk før en eventuell bestilling
Også det med å ikke få støv og fingeravtrykk på innsiden av glasset ( og på LCD )før montering av det nye glasset!
Så her er det bruk for hvite hansker ( eller kirurghansker ) og sundt vett......+ en av de støvkostene som trekker til seg støv er også kjekt å ha for hånden + litt iClean.....
Som nevnt...er du usikker har du kansje noen venner som har kunnskapen og kan hjelpe deg

Lykke til:

PS: bytt glasset før jo heller....har sett tilsvarende feil som din som har fått støv og kondens på innsiden pga sprekk i glasset, dette etter noen mnd med maskin ut og inn av sekk/hus på vintern.
medlem i 148 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]