Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Pilo » søn 03.06.2012 9:11

Ønsker bare å gjøre klar over at mytrendyphone.no ikke holder til i Norge. Det medfører toll på varer over kr 200,-

Jeg la ikke merke til dette ved bestilling, jeg følte hele butikken så veldig norsk ut; - som om den opererer i Norge.

Jeg fikk nå 290,- i tollomkostninger på et batteri til 680,-

Så nå koster batteriet meg alt i alt 970,- . Surt.
Jeg kan selvfølgelig returnere det etter å ha betalt dette tolloppkravet på Posten, men vet ikke om jeg får tilbake tollutgiftene da.

Jeg liker vareutvalget til butikken, de har det meste til mobiler.
Men jeg ble skuffet over dette med toll.
medlem i 204 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav gvalstad » søn 03.06.2012 9:48

De skjuler det ikke i det hele tatt.

Før du betaler ser du dette - t y d e l i g:
Merverdiavgift og Toll
Alle varene sendes fra Danmark.
Vi gjør oppmerksom på at på forsendelser over 200.-Norske kr, er tollpliktige og i noen tilfeller tilkommer også norsk moms.
Vi vil bare påpeke her at det er kundens eget ansvar å få varene fortollet i fall de ikke blir merket ut av Tollvesenet.
Ellers henviser vi til Tolldirektoratets egne sider >>>
medlem i 190 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Pilo » søn 03.06.2012 10:03

For meg, bosatt i Norge så er det uvant at nettbutikker med .no adresse medfører toll.

Så kan man stille en del spørsmål:
-hvor stor prosentvis andel av nettbutikker med .no -adresse medfører tollkostnader?
- er det ikke rart at man i 2012 må sjekke om det er toll på enhver. no-nettbutikk man besøker ?
- burde det være tillatt å ha .no -adresse når det medfører tollkostnader etter handel?
medlem i 204 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav freddjoh » søn 03.06.2012 10:09

Trådstarter drar frem en del gode poenger her. .no-adresse burde bety at butikken holder til i Norge, og da bør ikke varer sendes fra utlandet. Det er i alle fall min mening.

JPX.no er også en "norsk" butikk, men varen jeg bestilte derfra to 4 uker og kom fra Kina. Jeg bestilte fra en "norsk" butikk for å slippe å vente så lenge. Hadde jeg hatt god tid kunne jeg ha bestilt fra Kina selv til en mye lavere pris.

Det burde komme tydeligere frem i nettbutikker som ikke holder til i Norge at varene sendes fra et annet land. Kanskje noe for Forbrukerrådet?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Spålen » søn 03.06.2012 11:05

Ja, dette er villedende.
En .no-adresse indikerer atd et er en norsk butikk. Det kan gå fort for seg ved utsjekk og det er for enkelt at det evt står noe om mva og toll ett eller annet sted ved utsjekk.
En annen ting er at man forventer "norske" rettigheter (norsk forbrukerkjøpslov etc) når man kjøper på et slikt nettsted, får man det?
Mener å ha hørt "et sted" at hvis et firma henvender seg til norske forbrukere, på norsk, fra norsk nettsted (domene) vil også Forbrukerkjøpsloven være gjeldende.
Noen som vet det?
medlem i 145 måneder
 

Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Gullfrode » søn 03.06.2012 11:15

Det er en norsk butikk, og de har adresse i Nydalen tror jeg. Forbrukekjøpsloven er gjeldende.

Har kjøpt mye der, og en gang jeg returnerte en vare sendte jeg den til postadresse i Nydalen.

Det er ikke tollavgift på elektroniske dingser, men moms beregnes når fribeløpet på 200 kr. overstiges. Momsen er jo på 25%, og beregnes på varekost+frakt.
Det som gjør at prisen øker mye om man bestiller for eksempelvis 300 kr er postens fortolligsgebyr.

Har bestilt mye småtteri derifra da de knuser andre butikker på pris på mye av sortimentet. Hadde de importert selv ville nok utsalgsprisen vært høyere og.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Pilo » søn 03.06.2012 11:30

Avsender for pakken er :
MTP
Frydenborgvej 27 E
DHDK (Uklar skrift) 3400 HILLERØD

Så varen er sendt fra Danmark.
Hvis jeg ønsker å returnere den så skal den sendes til Nydalen i Norge, det er riktig.

På Utleveringsbilaget står det:
Forenklet tollbehandling
Postoppkrav inkl. bankgebyr: 0,00
Pris fortolling (inkl. MVA): 120,00
Utleggsprovisjon: 0,00
Utlagt MVA: 170,00
Utlagt toll/avgifter : 0,00
________________
Betaling ved utlevering: 290,00
_________________
Sendingen tollklareres idet du betaler og kvitterer for mottak

Så da lurer jeg på :
- Betaler jeg bare for MVA, eller er det "Toll" innbakt i disse tallene?
- Hvis jeg henter ut varen, og sender den i retur, får jeg tilbake denne tollen/MVA-en?
medlem i 204 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav gvalstad » søn 03.06.2012 11:48

Det er 25% moms på varenes verdi og frakt, ingen toll på disse varene. I tillegg betaler du for selve tollbehandlingen.
medlem i 190 måneder
 

Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Gullfrode » søn 03.06.2012 11:56

@Pilo Om du returnerer varene, så har du ikke innført varene, og jeg tror du slipper å betale momsen. Deklareringsgebyret fra tollavdelingen i posten er vel et standard gebyr fra postens tollbehandling som jeg tror du må betale uansett.
Noen som jobber i tollvesenet eller har prøvd noe lignende, og vet det?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Mars » søn 03.06.2012 13:48

...men hvordan skal toll/post få bekreftelse på at man har returnert varen? uansett: varen blir ikke returnert ut av norge, men til nydalen...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav ipodtouchfever » man 04.06.2012 8:25

Bestilte en gang et klokke armbånd til iPod nano 6gen derifra. Prisen lå på 255kr ink. Frakt og jeg måtte betale 180kr i avgifter...

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Pilo » man 04.06.2012 8:54

Jeg kikket innom Forbrukerraadet.no, og fant link videre til forbrukereuropa.no som tar for seg handel over landegrensene. Valgte derfor å sende en henvendelse dit:

Her er kopi av mail sendt til forbrukereuropa.no
"Hei, jeg bruker http://www.mytrendyphone.no som eksempel.
Mitt spørsmål er:
- hvorfor er det tillatt å ha et firma med norsk domene, men ikke ha varelager i Norge?
Jeg trodde i min naivitet at butikker med .no domene hadde alt inkludert i sine priser, særlig MVA. Jeg forholder meg helt annerledes til butikker med .com-domene, da undersøker jeg priser nøye.
- nevnte butikk som fremstår som en helt norsk butikk, all tekst er like god som på andre (hel)-norske nettbutikker.
Grunnen til at jeg spør er: jeg ble overrasket av å bli ilagt 290,- i MVA ved henting av en Postpakke fra nevnte firma. Jeg hadde ikke lest liten tekst før betalingen. Der opplyser de at MVA kan komme i tillegg.
Så:
- vil det alltid være slik at .no-domene ikke garanterer for at det er en norsk nettbutikk?
- er ikke alle firma med .no-domene pålagt å oppgi pris inkludert MVA?
vennlig hilsen
N.N"
medlem i 204 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav JPX.no » lør 04.08.2012 7:40

Jeg kan svare for JPX.no, som ble nevnt litt inni denne tråden.

JPX.no har i juli 2012 fått ny eier og vedkommende ønsker gradvis å bygge opp lager i Norge for å redusere leveringstiden. Leveringstiden er noe av de vi absolutt ønsker å gjøre noe med, da det er det vi har hatt mest klager på. Og det skal ikke ta 4 uker - det beklager vi.

Hos oss vil det ikke komme MVA og toll i tillegg til prisen du har betalt i nettbutikken, slik som det gjør hos mytrendyphone.no. Vi er en norsk nettbutikk underlagt norsk forbrukerkjøpslov.

Håper dere vil ta turen innom og handle hos oss på jpx.no :-)
medlem i 139 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav ansor Keref » man 20.04.2015 21:53

styrr unna mytrendyphone.no ren svindel:veldig lang liverings tid, pris pluss toll i tillegg som er ikke nevnt i total prisen.
STYRR UNNA.
medlem i 107 måneder
 

Re: Advarsel: Mytrendyphone.no medfører Tollomkostninger

Innleggav Lost » tir 21.04.2015 8:16

Ansor Keref: Fantastisk innlegg :biitch:
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]