Jeg kikket innom Forbrukerraadet.no, og fant link videre til forbrukereuropa.no som tar for seg handel over landegrensene. Valgte derfor å sende en henvendelse dit:
Her er kopi av mail sendt til forbrukereuropa.no
"Hei, jeg bruker
http://www.mytrendyphone.no som eksempel.
Mitt spørsmål er:
- hvorfor er det tillatt å ha et firma med norsk domene, men ikke ha varelager i Norge?
Jeg trodde i min naivitet at butikker med .no domene hadde alt inkludert i sine priser, særlig MVA. Jeg forholder meg helt annerledes til butikker med .com-domene, da undersøker jeg priser nøye.
- nevnte butikk som fremstår som en helt norsk butikk, all tekst er like god som på andre (hel)-norske nettbutikker.
Grunnen til at jeg spør er: jeg ble overrasket av å bli ilagt 290,- i MVA ved henting av en Postpakke fra nevnte firma. Jeg hadde ikke lest liten tekst før betalingen. Der opplyser de at MVA kan komme i tillegg.
Så:
- vil det alltid være slik at .no-domene ikke garanterer for at det er en norsk nettbutikk?
- er ikke alle firma med .no-domene pålagt å oppgi pris inkludert MVA?
vennlig hilsen
N.N"