Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav Werchio » lør 21.07.2012 21:18

Per i dag eier jeg en 6 måneder gammel Asus N55SF, og før den eide jeg en 2 år gammel MBP 15'', jeg solgte den siden jeg ikke hadde mulighet til å spille noe særlig spill på den. Etter å hatt Asusen min i et halvt år nå, har jeg begynt å savne mac-plattformen, og vurderer da å komme krypende tilbake.

Da jeg solgte min 2 år gamle mac, solgte jeg den med tap på 33% (Fra 15 000 til 10 000 kr), nå når jeg vurderer å selge Asusen min selger jeg den med tap på 15% (Fra 8500 til 7 000 kr). Siden jeg har fått litt mer penger å rutte med iløpet av sommerferien, tenker jeg da å kjøpe en stasjonær gamingpc til rundt 9 000 kr og enten kjøpe en MBA til 10 000 eller en MBP til 10 000. MBX'en skal brukes til primært skole, da jeg tenker å bruke dropbox til å overføre dokumenter til/fra de forskjellige maskinene, slik at jeg kan jobbe på skole med en MBX og når jeg kommer hjem skriver jeg på den stasjonære pc'en.

[*]Er dette en mulig løsning?
[*]Hvilken MBX anbefaler du meg å kjøpe?

Jeg antar å dra videre til Bergen UiB eller NHH om to år, hvordan er det da å frakte med seg en stasjonær, og hvor mye tid blir det til spilling? - Da tenker jeg på side av venner, festing og skole.

[*]Høres dette ut som en god idé?

Blir glad for alle typer respons.

Mvh.
Werchio :-)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav kimern68 » lør 21.07.2012 22:14

Nå skal ikke jeg drive med noen anbefalinger når det kommer til hva slags MacBook du eventuelt skal kjøpe deg, til det tror jeg til og med du er mer erfaren innen epleverdenen enn meg (sitter selv med en mid. 2012 MBP 13" i7).

Men jeg kan da si noe om noen av de andre tingene. Når det kommer til å ha med seg en stasjonær pc til et sted du skal studere, enten det er studentbolig eller annen boform er ikke det noen umulighet, det avhenger av hvor mye du selv vil transportere til studiestedet. Og skal du leve et studentliv med studier, venner, festing etc. Så kan det fort blir liten tid til spilling, men det er jo opp til deg selv hvordan du velger å prioritere studenthverdagen.

Jeg har riktignok ikk startet mine studier (starter i august), men fra å være en ivrig gamer på pc så har jeg mer eller mindre gått bort fra dette og heller kjøpt meg en xbox og bruker den til spill, og macen til mye annet. Nå skal det jo og sies at xboxen er i mine øyne et godt mediesenter også ved siden av apple tv, som jeg og har.

Når det kommer til opplegget ditt med dropbox så er det sikkert mulig, men der må nok andre komme med noen innspill siden jeg ikke har brukt det tidligere. Jeg har derimot en positiv erfaring med google dokumenter i forhold til forskjellige dokumenter, finnes sikkert andre løsninger også.
medlem i 141 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav Werchio » søn 22.07.2012 0:57

Du har nok rett. For å si det slik: Setter mer pris på ditt svar enn en som anbefaler meg en mac... Men hvor mye tid som går med til ditt og datt har vel litt med hvilke studier du velger såklart?

Jeg er lite gira på å bruke 8-9k på en pc jeg bare får brukt i 2 år til. Hvilke studier skal du begynne på forresten?

Mvh.
Werchio :-)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav csharp » søn 22.07.2012 8:32

Om 2 år er vel en gaming pc utdatert i alle fall så jeg hadde heller gjort som han over her og kjøpt en Xbox eller ps3 til 1800 kr til spilling.

Som studentmaskin ville jeg valgt en mbp pga bedre oppgraderingsmuligheter, da du sikkert vil ha mer ram og/eller disk i løpet av studiet. Det er billigere enn å kjøpe ny maskin på studentøkonomi.
medlem i 213 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav kimern68 » søn 22.07.2012 12:37

@Werchio:

Jeg for min del skal gå studier for å bli musikkprodusent/lydtekniker, en av mine hovedgrunner til å gå over til mac, men nå når jeg først har gjort det så ser jeg at dette er noe jeg skulle gjort for lenge siden.

Og ja, du har rett angående det med at det å få tid til å spille avgjør veldig av hva slags studier du velger, mine studier vil nok også foregå utenfor normal studietid, så jeg ser liten tid til spilling, i allefall førsteåret mitt som blir på folkehøyskole (er lenge siden jeg satt på skolebenken, så bruker denne muligheten til å bli litt vant til studentlivet igjen, samt at videre studier krever et forkurs, noe dette året er godkjent som). Så dette første året når jeg går på folkehøyskole og skal bo på internat så blir det nok veldig lite tid til spilling, jeg tar meg ikke bryet en gang til å ta med meg xboxen min.

Og jeg ser problemstillingen din i forhold til at du ikke er veldig lysten på å betale nærmere 10000 kr for en maskin du kommer til å kanskje bruke i 2 år, så igjen vil jeg anbefale en xbox/ps3 i forhold til spill, men det er jo helt opp til deg selv.

MVH kimern68
medlem i 141 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav rattata12 » søn 22.07.2012 13:14

Å kjøpe en gamings maskin til 9000 og tro den varer i 2 år er for meg en gåte... Kjøp PS3/Xbox 360, og en skikkelig mac, jeg har aldri gått ned på gaming nå som jeg har gjort. Det blir ikke tid til å game, rett og slett...

2000 på PS3/Xbox og 15 000 på en mac er i mine øyne bedre valg. Stasjonær blir som overnevnte har sagt knotete å få med seg om du vil ha den flere plasser (hybel, hjemme etc.)
medlem i 174 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav ch_knapp » søn 22.07.2012 13:21

Kjøp den billigste MBA-en til studiene, og enten en konsoll eller stasjonær PC til gaming. Frakt av stasjonær ved flytting er uproblematisk, bare ta vare på eska. Hvis du er en gamer, så får du tid til å game, og du må ha en bærbar til studiene.

Mac er i beste fall mulig å bruke til casual gaming (slik jeg gjør). Selv de store EA-spillene er bare windows-versjoner med et tynt lag rundt (Cider) for å gjøre det kjørbart på Mac. De har ofte langt flere feil, er svært lite optimalisert for plattformen og slippes lenge (om i det hele tatt) etter Windows og konsollversjonene.

Etter hva jeg har hørt fra venner og bekjente som har gått over til Air, så er maskinen så lett og responsiv at den er litt i en klasse for seg selv.

Selv har jeg en maksa MBP 15" 2009. Den er med meg overalt, og er min eneste maskin.

Edit:
Uten at jeg skal gå inn på privatøkonomi; Det er bedre å forsake noe på PC-spec-fronten, og ha penger i bakhånd når du starter som student– enn å blakke seg helt. MBA+konsoll er et bra kompromiss.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav Werchio » søn 22.07.2012 14:40

Kan nevne at jeg allerede eier en 4 år gammel ps3, men den tiden da jeg hadde MBP 15'' gikk jeg lei av vanlig konsoll-spilling og solgte derfor macen min og kjøpte en Asus isteden. Nå har det seg slik at per idag så er det svært mange av vennene mine som spiller windows-baserte spill, da særlig LoL (selv om man ikke trenger mye kraft til spillet), ellers liker jeg veldig godt BF3.

Blir litt vanskelig å tenke langt frem i tid, men kan det høres fornuftig ut å selge maskinen jeg har nå, kjøpe en litt kraftigere en (har sett en del på Asus N56VZ), også selge denne maskinen igjen når jeg begynner på studier (tenker på NHH eller krigsskolen) å da heller anskaffe meg PS4/fortsette med PS3 spilling, og selge N56VZ å kjøpe meg mac?

Mvh.
Wercio

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav csharp » søn 22.07.2012 23:54

Hørtes ut som mye kjøp og salg. Og det er tapsprosjekt hver gang.

Om du begynner på KS vil jeg tro du får utdelt laptop - det gjorde i hvertfall dem som gikk på HIS et par år etter meg.
medlem i 213 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBP/MBA og stasjonær gamingpc

Innleggav Werchio » man 23.07.2012 14:30

Tja, kjøp og tap prosjekt? Vil nok ikke akkurat si det.

Når jeg solgte macen min solgte jeg den med tap på omtrent 25%, dvs. at hvis jeg har den 4 ganger så lenge også selger den, så vil jeg kunne spare inn pengene mine. Men da innebærer dette at jeg hadde hatt macen i 8 år. Det hadde nok ikke skjedd.

Nå når/hvis jeg selger Asusen selger jeg den med tap på mellom 8-10%. Den er da 7 måneder gammel. Noe som vil si at jeg må ha den minst 10 ganger så lenge som jeg har hatt den til nå, også selge den for at jeg skal spare på det fremfor å selge den nå. Dvs. nærmere 5 år og 10 måneder.

En pc som er produsert i dag, vil ikke være verdt stort mer 200-300 kr om 6 år, maksimalt! Da ofrer jeg heller 1000 kr for å ha en mye kraftigereg pcer gjennom disse årene (hvis jeg gjør 3-5 kjøp/salg).

Noen som skjønner tankegangen min? Eller er det bare jeg som tenker helt feil?

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron