Selge Iphone 3g uten kvittering

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Selge Iphone 3g uten kvittering

Innleggav Bukormen » fre 14.09.2012 15:15

Vet at kvittering er lurt, men på ukurante ting og tang???

Fikk et spørsmål fra en kjøper om jeg hadde kvittering på en Iphone 3G jeg har for salg. Men er det virkelig vanlig å oppbevare kvittering i uendelig tid? Og er det vanlig for tyver å stjele ukurant vare? Skulle tro at en Iphone 3g ikke er like lett å selge på en pub som en Iphone 4S.... (Min telefon er ikke tyvegods...)

Jeg pleier å kaste kvitteringer når garantien har utløpt eller etter et par år. Jeg har solgt utallig mac ting på Ebay og har aldri blitt spurt om kvittering. Kvittering er vel mest fornuftig når gjendstanden er av nyere dato.
medlem i 223 måneder
 

Re: Selge Iphone 3g uten kvittering

Innleggav Vagabond » fre 14.09.2012 15:42

Da du har 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, så bør kvitteringen oppbevares så lenge. Det er en av grunnene til at noen spør etter kvittering.
medlem i 162 måneder
 

Re: Selge Iphone 3g uten kvittering

Innleggav csharp » fre 14.09.2012 15:55

Da jeg skulle kjøpe tlf for noen uker siden spurte jeg alle selgerne om de hadde kvittering.

De flere av dem hadde ikke det, og kunne heller ikke gjøre rede for hvor og når de hadde kjøpt telefonen. En påsto han hadde kjøpte den på Apple Shop, men kunne likevel ikke logge seg inn og hente en utskrift av kvitteringen fra nettet...

Jeg tror det er MANGE av dem som ikke kan fremskaffe kvittering som selger tyvegods, og det er ikke jeg interessert i å kjøpe da opprinnelig eier plutselig kan melde telefonen stjålet og IMEI-nummeret blir da sperret i alle telenettene i norge.

Om selger kan fremvise kvittering og/eller boks/emballasje er det mye mindre sansynlig at dette er tyvegods.
medlem i 213 måneder
 

Re: Selge Iphone 3g uten kvittering

Innleggav freddjoh » fre 14.09.2012 16:46

Noen tar vare på kvittering lenge. Noen gjør det ikke. Det er jo en grei måte å vise at det ikke er tyvegods, men det har også en funksjon i forhold til reklamasjonsrett. Jeg foretrekker å kjøpe mobiler/datamaskiner med kvittering. Men noen ganger må jeg gå med på at denne ikke finnes.
Skal jeg selge noen pleier jeg å skrive at kvittering medfølger dersom den gjør det. For noen er det viktig.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]