AirPort express vs extreme

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

AirPort express vs extreme

Innleggav TheRealChristoffer » tor 17.01.2013 23:51

Må ha ny router som er lett og stabil. Bor i 30 kvm leilighet så rekkevidde er ikke problem. Hva bør jeg kjøpe? Ser at det kan kobles til skriver til den via USB. Kan jeg da skrive ut fra Ipad???

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav Criz » fre 18.01.2013 0:20

Har hatt Express tidligere. Altså den forrige generasjonen, den du kan stikke rett i veggen. Funket greit men den ble ofte veldig varm på sommeren, et problem jeg aldri fikk bukt med. Da ble den treig og hang seg noe. Den likte ikke PS3-en min særlig godt heller, og ble også veldig varm når den brukte nettet.

Airport Extreme er jeg storfornøyd med, denne kan du også koble en ekstern disk til og bruke til lagring. :) (kjøper du en usb-hub i tillegg kan du både koble til både printer og disk) Denne muligheten har du ikke på en express, der du kun har printer-tilgang. Extreme likte også ps3en bedre, og har til nå ikke hengt seg.

Når det gjelder printerspørsmålet ditt må du vel ha en printer som støtter airprint for å få printet fra ipad direkte såvidt jeg vet. Mulig det finnes noe tredjepart-programvare som gir deg denne muligheten men det vet jeg ikke.

Brukerens avatar
medlem i 161 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav TheRealChristoffer » fre 18.01.2013 0:27

Er den verdt 1400 kroner? Finnes jo billigere rotere på markedet og kan den henges opp?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav jerry.c.bush » fre 18.01.2013 1:06

Den er vel verdt pengene. Den kan nok henges opp, men da trenger du et eller annet hjelpemiddel da det ikke er laget til for det på selve enheten.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav T.B.Hansen » fre 18.01.2013 11:44

Den store fordelen med Apples rutere, er det enkle oppsettet. Bare det er verdt noen ekstra hundrelapper i min bok.

De er også svært stabile. Alle billige ikke-Apple-rutere jeg har vært borti (og det er en del, siden jeg har reist mye og bodd i utlandet) har krevd hyppig restart. Apples rutere har jeg bare måttet restarte om Internett-leverandøren har gjort endringer i oppsettet. Jeg har aldri opplevd problemer med overoppheting eller treghet; selv ikke når jeg har bodd i varme land.

Jeg har ikke prøvd den nye Express, men har bare gode erfaringer med den gamle. Den store fordelen med den, er at den kan kobles til musikkanlegg og brukes til trådløs avspilling av musikk. USB til skriver er en bonus.

Extreme har flere muligheter om man ønsker et større nett med flere enheter. USB-kontakten kan brukes til harddisk i tillegg til skriver (flere enheter kan kobles til via ekstern hub). Den har flere EtherNet-kontakter, så du også har mulighet til kablet nettverk. Den har imidertid ikke lydutgang.

I en så liten leililghet vil Express kanskje være det beste valget. I min treroms har jeg en Extreme, mens Apple TV i stue og soverom tar seg av trådløs lyd og bilde. I tillegg har jeg en Express av den gamle typen, som lett kan puttes i bagen når jeg reiser.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav TheRealChristoffer » ons 23.01.2013 0:54

Ok takk. I dag har jeg Xbox og Mac tilkoblet med kabel til router. Kan macen få samme hastighet trådløs som kabel med express roteren.? Veldig usikker på valget her.

Skal koble til ps3, Xbox, Apple tv, Mac mini, Ipad og lg nexus 4. Vil disse funke optimalt med expressen på liten leilighet på 30 kvm? Streame nett tv og netflox samt vanlig nettbruk.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav T.B.Hansen » tor 24.01.2013 14:31

Kabel vil alltid være raskere, og mer stabilt til mediestrømming — men trådløst er raskere enn de fleste Internett-tilkoblinger uansett.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav njadve » tor 24.01.2013 14:41

Jeg ser ikke noe særlig poeng i å kjøpe en Apple-router. Du får særdeles gode routere til betydelig lavere pris hos andre merker som gjør jobben minst like godt. Det at brukergrensesnittet er enkelt synes jeg ikke forsvarer prisforskjellen fra en 5-600 kroners Linksys og opp til 1400 for en Airport. Hvor ofte er man egentlig inne i routeren og fikler?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav TheRealChristoffer » tor 24.01.2013 15:46

Kjøpte airport express

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: AirPort express vs extreme

Innleggav T.B.Hansen » tor 24.01.2013 17:30

njadve skrev:Jeg ser ikke noe særlig poeng i å kjøpe en Apple-router. Du får særdeles gode routere til betydelig lavere pris hos andre merker som gjør jobben minst like godt. Det at brukergrensesnittet er enkelt synes jeg ikke forsvarer prisforskjellen fra en 5-600 kroners Linksys og opp til 1400 for en Airport. Hvor ofte er man egentlig inne i routeren og fikler?

Ikke ofte med Apples utstyr. Med de billigrouterne jeg har vært borti på reiser og utenlandsopphold, har det stadig vært nødvendig med «vedlikehold». Der jeg har bodd lenge av gangen, har jeg alltid på et eller annet tidspunkt gitt og og skaffet en AirPort Express.

Bor man slik til at det er mange trådløse nett som konkurrerer om frekvensene, kan det uansett bli nødvendig å gjøre tilpasninger fra tid til annen. Da er enkelt oppsettsverktøy gull verdt.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron