Prisvurdering iMac 24"

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav danibo77 » lør 23.02.2013 15:06

Utdatert? Joda, men hva så? iMac til gamere?

Mer ram, til hvilket bruk?

Helt grei maskin, men mer enn 4000-5000 for mye å forlange når en kan få nyere for en mindre differanse.

Ville gitt 4000 for en slik personlig.

@hendelsesløysa: *gjesp*

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav hendelsesløysa » lør 23.02.2013 15:10

Norske Joshua: javisst, det er tross alt markedet som bestemmer. Beklager at du enda ikke har fått solgt din personlige datamaskin. Mulig du ikke har annonsert den bredt nok? Det gjelder å treffe den rette kjøperen. Husk: spør man her får man svar fra folk som IKKE er på jakt etter brukt Mac, og de verdsetter oftest ikke slike kronjuveler høyt nok. Tålmodighet og riktig pris er det som må til for å få til et godt salg. Haster det så pass, at utstyret tar plass i boden som man kunne brukt til noe annet, kan man alltids gi den bort på finn.no. Ønsker man høyest mulig pris er det selvfølgelig beste løsning å selge den over en lengre periode (les: 3-4 måneder), med riktig pris (les: 8000 i dette tilfellet), og den blir solgt - garantert! Man må bare ha tålmodighet og vilje til å faktisk stå mot alle disse skambudene som dukker opp oftest via finn.no. Husk: mac er en eksepsjonelt bra utstyrt maskinvare som klarer dagens og morgensdagens oppgaver svært så adekvad, mot tilsvarende personlige datamaskiner med andre operativsystemer. Har tidligere sammenlignet dette mot Windows Eight og Seven, men det er tross alt andre systemer som ikke er holdbare i det lange løp. Med disse setningene, god helg. Det er tross alt lørdag i dag.

dansibo: slike urealistiske utsagt ber meg frabedt.
medlem i 211 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav iGlenn » lør 23.02.2013 15:54

Altså, jeg ser jo selv hva disse ligger på hos finn, og skulle jeg priset meg etter hva andre priser sine tilsvarende for, så hadde jeg lagt den ut for 8500.-, noe som etter hva jeg har fått meg meg etter å ha sondert markedet etter tilsvarende maskiner er midt i blinken, samt at min har fordelen av SSD, noe som ikke er spesiellt vanlig på iMac fra den tiden. Uansett, spørsmålet er jo, får man faktisk solgt maskinene for disse prisene de legges ut med? Det er jo, som mange her påpeker, en FIRE ÅR GAMMEL datamaskin.

Så har vi jo også det med at stasjonære maskiner er mindre og mindre attraktivt for "de fleste", da de heller vil ha en laptop, eller bare et nettbrett, og sånn sett har jo markedet for disse maskinene snurpet seg betraktelig inn de siste årene.

Er det virkelig noen som punger ut rundt 8000.- for maskiner som dette? Eller er ender de med å måtte selge for 4-5000 eller noen runder med pruting, eller beholde maskina selv fordi de ikke vil selge så "billig"...? Jeg ser liksom ikke helt for meg at antallet potensielle kjøpere av disse maskinene er i nærheten av det antallet maskiner som legges ut for salg, nettopp fordi stadig fler hopper fra stasjonær og over på laptop/nettbrett-trenden.
medlem i 134 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav sortebill » lør 23.02.2013 20:21

Jeg prøver å gi det jeg selv mener er et fornuftig svar. Du kan jo også se prisene på tilsvarende varer på ebay for å få en indikator, mac koster ikke veldig mye mer i norge enn i andre land.

Maskinen er nok god nok den, men bruksverdi og salgsverdi er desverre veldig sjelden noe man kan sette likhetstegn mellom.

Det du kan gjøre, som jeg har gjort i blant, finn en vare på finn som er lik din egen, bokmerk annonsen og noter ned selgerinfo. Når du ser varen er solgt kan du jo forhøre deg å høre hva han fikk for varen.

Men hendelsesløysa har jo vist interesse, du får visstnok 8300 for denne maskinen om du selger den til ham. Han er jo ITkonsulent med 20 års erfaring så han vet nok hva han prater om.

O:-)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav Dorkfish » lør 23.02.2013 21:43

Nå bør vi vel kunne være uenige uten at man skal gå til barnslige personlige angrep på hverandre.
8.000 er urealistisk for en slik maskin. Det er den rett og slett for gammel til. Solgte selv en slik med lignende specs for 2 1/2 år siden for rundt 8000, og den har nok sunket en del i verdi siden den gang.

Når det er sagt når verdifallet en viss grense og en slik maskin kan godt gjøre en fabelaktig jobb for noen i mange år til. Legger du deg på 6.000 kr tror jeg du kan være heldig og få en god pris oppunder der. Jeg hadde nok ikke solgt den for under 5.000 kr. Da hadde jeg heller beholdt den som en ekstra maskin eller latt ungene få bruke den.

Lykke til med salget! Håper du får en pris du er fornøyd med.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav hendelsesløysa » lør 23.02.2013 22:33

Det fine med finn.no er at du har lang annonsetid og mulighet til å justere prisen etterhvert. Start opp med 8.000 kroner, sett opp plan når du har tenkt å justere den nedover. Tipper at du får 8.000 kroner for denne etter noen dager.

Ja, har faktisk holdt ut i ca 20 år i bransjen - og påstår å sitte med en grei vurderingsevne ang denne saken.
medlem i 211 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav Hopalong » søn 24.02.2013 8:09

Hei,

Jeg tror alle som selger et produkt vil ha høyest mulig pris (ta f.eks. Apple, med sine 40% bruttomarginer i snitt), og det er vel der trådstarter ber om hjelp.

Det vi her inne mener er "taksten" på denne iMacen betyr ikke så mye dersom det finnes kjøpere til høyere priser.

Selv synes jeg SSD er et "must", og også en større skjerm enn 21.5". For en ny maskin da, ender du opp med en pris på 17000 - riktignok med myyye annet snacks på kjøpet, men også mye cash.

Jeg står fast ved 8000 som startpris, men da må den *selges* i en annonse snarere enn å liste opp specs og vente på en mail.

;)
medlem i 202 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav sortebill » søn 24.02.2013 12:15

Spør deg selv, kan du selge denne maskinen med god samvittighet til 8000 kr ?

Det hadde ikke jeg gjort uten å føle meg som en sleip bruktbilselger.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav iGlenn » søn 24.02.2013 14:29

sortebill skrev:Spør deg selv, kan du selge denne maskinen med god samvittighet til 8000 kr ?


Ja, det kan jeg. Det er jo ikke akkurat som at jeg kommer til å ikke fortelle hvor gammel den er, eller hva slags spesifikasjoner maskinen har. 8000.- er jo heller ikke overpris i forhold til hva de andre maskinene med nogenlunde like specs jeg har sett på finn ligger på heller, strengt tatt så er det faktisk noe billigere, og da uten å ta med SSD´en i beregninga. De aller fleste andre har jo vanlig kjip snurredisk. "Råeste" jeg har sett var en kliss lik maskin, bare at det var uten SSD, med vanlig 1tb snurredisk, samt 4gb ram, og den lå til 9500.-(!).

Et par eksempler fra de som ligger ute nå:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39587098&searchQuery=imac%2024%20

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39358460&searchQuery=imac%2024%20

Jeg går jo ikke inn for å lure noen her. Kjøperen vet jo hva h*n betaler for, og er det greit for kjøperen, så er det selvfølgelig greit for meg også. Hvorfor skulle jeg fått dårlig samvittighet for det?
medlem i 134 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav hendelsesløysa » søn 24.02.2013 19:44

Rart at noen faktisk her snakker om samvittighet og ikke-selge.

Hadde virkelig noen, etter å ha lagt alle fakta på bordet, gått tilbake på et salg, fordi det var for dyrt, og man lurte folk?

Jøssess .... !!!

Det handler om tilbud og etterspørsmål, og her er Makken i særegen klasse! Så vær så god, selg til 8.000 kroner du. Jeg foreslo 7.000 selv i starten, du blir sikkert utsatt for litt pruting. Men bruk de tusenlappene du tjener ekstra (i forhold til de skambudene du har fått tidligere her i tråden) på deg selv !
medlem i 211 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav Hopalong » søn 24.02.2013 20:11

sortebill skrev:Spør deg selv, kan du selge denne maskinen med god samvittighet til 8000 kr ?

Det hadde ikke jeg gjort uten å føle meg som en sleip bruktbilselger.


Ok, men da du selv tilbød deg å betale 100kr for en brukt AppleTV for en stund tilbake, så var det med god samvittighet?

Dobbeltmoral herifra til månen ;)
medlem i 202 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav sortebill » søn 24.02.2013 23:59

Det var det. Det er det jeg mener den er verdt :)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav Maccrell » man 25.02.2013 12:12

Personlig hadde jeg ikke kjøpt en så gammel Mac for mer enn 2000,-. Både cpu og skjermkortet på denne maskinen er utgått på dato. Men bruken avgjør om den passer for en eventuell kjøper.
Ikke alle potensielle kjøpere forstår de tekniske spec. på maskinen. Ikke sikkert de vet hva en SSD er, men de skal kanskje kjøpe sin første Mac og har dårlig råd. Da blir 8000,- for mye vil jeg tro, men det finnes nok de som kjøper katta i sekken.
Med så mye selvskryt som hendelsesløysa kommer med må han virkelig ha gode kunnskaper ? Flaut
medlem i 143 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav njadve » man 25.02.2013 12:34

8000 for en tre år gammel iMac? Hånden i været alle som med hånden på hjertet kan si de ville betalt det for den? Du får jo en ny iMac, riktignok 21,5", for 11000,-. Jeg håper ingen kjøper en så gammel Mac for å spare 3000, spesielt ikke når den nye er bedre på alle måter. Jeg personlig kunne betalt rundt 4-5000,- for den. Det er ikke noe som er veldig spesielt med den; 8GB RAM koster ikke allverdens og en SSD får man for en tusing. Teknologi faller styggfort i pris dessverre...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav Burrell » man 25.02.2013 23:52

Ok - La oss si jeg synes 21" iMacen er for liten, og at jeg vil ha en iMac med SSD og minst en 24" skjerm, men jeg er ingen gamer eller poweruser - kanskje en pensjonist, men jeg synes en ny 27" er for dyr.

Tror dere en som meg vil være villig til å betale mer en hva dere synes er "riktig" pris? Det tror jeg ;)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron