Prisvurdering iMac 24"

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav sortebill » tir 26.02.2013 9:44

Sikkert noen som er villige til å betale det, men det er svindel å selge denne maskinen til 8000 til en uvitende person. Spesielt når det er så lite tid igjen av reklamasjonsretten på varen. Kan fort bli 8000kr rett ut vinduet om hovedkortet ryker.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav Vagabond » tir 26.02.2013 10:07

Fin diskusjon og jeg er litt overasket over enkelte påstander:

1. at gjenstander på FInn har lettere for å få ønsket pris hvis de ligger lenge ?
Jeg kjøper mye på Finn og prutingen øker jo lengre tid gjenstanden har ligget der. Det sier seg selv at en gjenstand som har feil pris ikke blir solgt og dermed blir liggende lenge.

2. Alder, 3-4 år gammel og utgått model til 8.000,- ?
Ny fra 10.690,- (og litt lavere ved å benytte studentrabat) gjør det vanskelig

3. Spesifikasjoner !
Mange av de som ser på FInn ser på Pris ikke hva som er inni (dessverre). Om det er 2 ghz eller 2,5 ghz (bare et eksempel) så er det den med lavest pris som frister. SSD vet mange hva ikke er en gang, så utfordingene står i kø.

Var for 3 mnd siden ute etter en iMac (gjerne 24" da jeg synes 27" var for stor). Endte opp med en 27" 2011 mod med 3,1 Ghz 8 gb minne. Pris 8.000,- De med 24" for var enten for dyre eller for gamle.

Hva riktig pris er, er det ikke lett å si, sjekk priser på 24" på nett (ikke heng deg totalt opp i spesifikasjoner) og gjør deg opp en mening. Tipset jeg vil komme med er rundt 6.000,-.
medlem i 162 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav Maccrell » tir 26.02.2013 11:06

Ja tenk deg en pensjonist Burell som kjøper denne brukte iMac maskinen for 8000,-, og så går det noen mnd. før skjermen ryker og den har passert 5år. Hva da ? Reparere eller kjøpe en ny eller brukt igjen ?
Eller hva om denne pensjonisten finner ut om noen år at han skal bruke denne maskinen som nå kanskje er 7-8 år, til å redigere videoopptak av barnebarna. Da får han kanskje en overraskelse. Maskinen er kanskje for gammel i forhold til programvaren.
En lett kan tape de 8000,- kronene ved å kjøpe en brukt iMac.
Heldigvis hadde jeg reklamasjonsrett på min iMac som var ut og inn av verksted og fikk også ny til slutt.
Kjenner til andre som har opplevd det samme med iMac. For mitt vedkommende ville jeg betalt max 2000,- spenn, for ryker den kan jeg alltids bruke SSD en som står i og taper derfor ikke penger på kjøpet.
Å kjøpe brukt kan bli svært dyrt.
medlem i 143 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav njadve » tir 26.02.2013 11:40

Burrell skrev:Ok - La oss si jeg synes 21" iMacen er for liten, og at jeg vil ha en iMac med SSD og minst en 24" skjerm, men jeg er ingen gamer eller poweruser - kanskje en pensjonist, men jeg synes en ny 27" er for dyr.

Tror dere en som meg vil være villig til å betale mer en hva dere synes er "riktig" pris? Det tror jeg ;)


Jeg aner en liten selvmotsigelse her. For det første; vi antar at kjøperen ikke er gamer/poweruser. Hvorfor er han da veldig opptatt av SSD? Er det ikke mer logisk at vedkommende ønsker mer lagringsplass, f.eks. til lagring av filmer og bilder av f.eks. barnebarn (tar utgangspunkt i pensjonisten)? En vanlig spinnedisk er dermed på mange måter mer fornuftig.
En annen ting; pensjonister er jo tradisjonelt veldig opptatt av pris og er nok veldig klar over at f.eks. den 42" TVen som de kjøpte for tre-fire år siden nå koster mindre enn en tredjedel av hva de betalte, og da er den attpåtil bedre.
Logikken kan nok enkelt overføres til et datamaskinkjøp for en ukyndig, og dermed blir 3000 i rabatt for en tre år gammel maskin for lite. Er da 24" et absolutt krav vil jo vedkommende kanskje få tips om MacMini. En ny Mini med skjerm og tastatur vil jo ikke komme på mer enn 8000,-, og det er jo en helt ny maskin...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Prisvurdering iMac 24"

Innleggav sortebill » tir 26.02.2013 12:18

Liker veldig argumentet ditt med mac mini her, veldig riktig sammenligning, minien vil mest sannsynlig være kraftigere også.

Skjermen på disse gamle imacene er ikke magisk heller, får en helt sammenlignbar eller bedre skjerm for 1,5-2,500 kr

Minien har også thunderbolt, riktignok ikke optisk drev men dette får en billig. Med thunderbolt er en mini mulig å oppgradere i mye større grad enn denne imacen.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Forrige

Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]