Bruktpriser på Apple produkter.

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Bruktpriser på Apple produkter.

Innleggav --kenneth-- » tor 14.03.2013 19:56

Hallo.

Det er over 5 år siden jeg gikk over fra PC/Win til Apple og OS X (iOS). For 5 år siden og før det var bruktprisene unormalt høye p.g.a. færre brukte produkter og færre Apple brukere. Det virker som om mange tviholder på denne kulturen. Bruktmarkedet er overfylt av divere maskiner og mange skal ha 60-70% av nypris på maskiner som er 2-3 år gamle.

Jeg skal selge en iMac fra 2007/2008 og priset meg til 2500kr. Til og med det virker dyrt, å selge det for under 2500kr. er ingen vits. Da gir jeg den heller bort til noen i slekta.

Samme med iPad markedet, nye og bedre modeller kommer oftere enn julaften. Markedet er full av iPad'er.

Eneste som er populært og som selges lett er bærbare mac'er. Har en mid 2011 iMac, skal jeg ha noe framover så blir det kun bærbart på 13".

Hva mener dere om dagens bruktmarked?

Har noen av dere en formening om prisen på det jeg selger?

viewtopic.php?f=453&t=286926

viewtopic.php?f=453&t=286922
medlem i 133 måneder
 

Re: Bruktpriser på Apple produkter.

Innleggav Dorkfish » tor 14.03.2013 20:05

Prisene synker selvfølgelig itråd med alderen på produktet. Inntil en viss grense.
For de første årene faller den en del i verdi, men jeg mener at denne senkningen flater ut litt etter hvert. Ellers ville jo maskiner som er 5-6 år gamle vært nesten verdiløse. Og en Mac kan godt være fullt brukbar selv om den er 5-6 år gammel. Og da er det urimelig å forvente at den er verdt 8-900kr. Selv har jeg en MacBook Pro fra 2006. Den er 7 år gammel, men fungerer som en drøm, så den ville jeg aldri ha solgt for under 2.500 kr. Da er det like greit å beholde den.

Bruktmarkedet bærer også preg av at folk er litt følelsemessig knyttet til sine Mac-produkter, og det gjør at man gjerne ønsker mer for den enn man ville håpet på for noe man ikke har vært veldig fornøyd med.

2.500 kr for den imac'en du selger er langt ifra noen upris. Hadde jeg hatt bruk for en slik hadde jeg nok fint kunnet gi 3.000 for den.

Jeg selger og kjøper mye brukt. Jeg er selvfølgelig interessert i å kjøpe så billig som mulig, men samtidig å få mest mulig for det jeg skal selge. Noen ganger pruter jeg på ting som er til salgs, og håper på napp, mens jeg ofte legger ting jeg skal selge litt høyt i pris for å gi rom til at andre kan prute.

Noen vil kalle dette svindel, men de vil aldri lykkes i forretningslivet. Jeg kaller det god business, for så lenge kjøper og selger er to voksne mennesker med en fungerende hjerne, kan man selv bestemme om handlen er bra eller dårlig.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Bruktpriser på Apple produkter.

Innleggav --kenneth-- » tor 14.03.2013 20:25

Jeg kjøper og selger mest fotoutstyr, har litt mer kontroll hva som skjer i det markedet. Godt å høre at 2500kr. ikke er en upris, blir litt usikker når folk byr 2000kr.

Jeg priser tingene som regel litt lavere for å få det unna kjappere, jeg blir ikke mye blid når potensielle kjøper byr langt under fastsatt pris som allrede er okey.
medlem i 133 måneder
 

Re: Bruktpriser på Apple produkter.

Innleggav jerry.c.bush » tor 14.03.2013 20:33

Om noen gir skambud så ville jeg personlig bare gitt blanke i de. Macer har høy secondhand-price.... Spesielt på litt eldre maskiner og selvfølgelig de som har blitt behandlet pent. Gjerne, i alle fall for min egen del, om kvittering, emballasje og ellers alt originalt tilbehør følger med. Det har stort sett vært vanlig med de maskiner jeg har handlet brukt. Det er stort sett personer som har hatt Mac maskiner lenge og ikke så vanlig med nyere brukere av Mac har jeg observert.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bruktpriser på Apple produkter.

Innleggav --kenneth-- » fre 15.03.2013 13:27

Fikk 2500kr. etter jeg fjernet diverse ekstra utstyr fra annonsen.

Fjernet ekstern hdd på 750GB, Apple mini dvi til dvi adapter og en minnekort leser.
medlem i 133 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]