SSD til under 1000 lappen.

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

SSD til under 1000 lappen.

Innleggav Fredrikmac » tor 05.09.2013 14:47

Hva er den beste SSD til under 1000 lappen fortida ?2.5*
skriv pris og hvorfor !
medlem i 127 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav LCD » tor 05.09.2013 18:12

Hei

Priser finner du på en av nettbutikkene så som Komplett eller Dustin... som to av flere nettsjapper som kjører brukbare priser på disker
Prisene på SSD er stadig på vei nedover så titt litt rundt på nettet før kjøp da det kan variere fra sted til sted og over tid
Kjøper du Samsung så har den fått et godt rykte...du overlever også med OCZ sine SSD også....
Ellers så er det masse synsing på hvorfor den ene SSD er bedre enn en annen fordi noen har kjøpt den eller den disken...så også her på forumet ......uten noe mere om det
Ta heller å let deg opp etter noen seriøse tester på nettet over SSD og titt på de
Google er din venn om du lærer deg å bruke den

Men om du kjøper SSD etter pris som en hovedregel kan det bli så som så om det
Sett deg heller opp noen andre kriterier i steden som hva det er du trenger av en SSD og til hvilken bruk så som hastighet, størrelse og IOPS ... etc.etc
Da finner du bedre en bra disk...så kan du se på priser på det du finner for så å ta et valg før kjøp
De fleste SSD passer i de fleste maskiner så som vanlige snurredisker om formfaktoren og interfacet stemmer overens med den maskinen du skal sette disken inn i

Lykke til
medlem i 148 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav bzzlink » tor 05.09.2013 18:43

http://www.anandtech.com/SearchResults?q=ssd

Kan anbefales for å lese seg opp på SSD
medlem i 193 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav kovacs » fre 06.09.2013 10:25

Hva som er "beste SSD" avhenger av minst to ting - 1. hva du skal bruke den til og 2. hvor mye penger du har.

Spørsmål 2 har du jo besvart. For under 1000,- er det vel ingen som tilbyr mer enn 128GB enda, så da er det stort sett bare å svare på spørsmål 1 så er det lettere å gi råd.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav njadve » fre 06.09.2013 11:00

Kan noen da kanskje si noe om hva man bør se etter, gitt ulik bruk? Er ikke f.eks. høy lese-/skrivehastighet (rundt 4-500 begge veier) en god indikator, samme hva den skal brukes til egentlig?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav Mortis360 » fre 06.09.2013 11:18

Hastighet er ikke alt man burde se på, f.eks OCZ har ett frynsete rykte angående stabilitet på sine disker, mens f.eks Samsung ligger helt i toppsjiktet der.

Dette er vel noe av det beste du får av SSD til under tusenlappen, som også er stabil.
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2074412

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav T.B.Hansen » fre 06.09.2013 12:47

Men husk at en Mac med 120 GB disk knapt kan brukes som annet enn skrivemaskin...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav njadve » lør 07.09.2013 16:20

How come? Jeg har selv for tiden bare 120gb i min Mac. Per nå har jeg nesten 60gb ledig plass og da har jeg et bildebibliotek på nesten 15gb. I dag streamer de fleste musikk og film, noe som reduserer plassbehovet drastisk. Hva er det som tar så mye plass om 120gb ikke holder til annet enn skriving?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav T.B.Hansen » lør 07.09.2013 17:14

Et billedbibliotek på 15 GB er svært lite, om du er en ivrig fotograf. Min kone, som er «halvproff» på området, må stadig tømme sin 750 GB-disk over på NAS.

Om du er glad i musikk og reiser en del utenlands, kommer du ikke langt med streaming — du må ha musikken på disk, om den skal være tilgjengelig annet enn til søndags. Det samme gjelder video. Og da snakker jeg ikke engang om egne opptak og redigering.

Det spiller også stor rolle hvaslags programvare du har. Selv har jeg svært allsidige interesser, og en fortid som «IT-skribent» — og hos meg tar bare system og program-mappe 120 GB.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav njadve » lør 07.09.2013 18:39

Klart, spesielle behov krever mer plass. Jeg skal ha inn en ekstra disk jeg også på grunn av større plassbehov til både musikk, film og bilder. Hjemme har jeg i tillegg 8 eller 10TB i ekstern lagring, men jeg mener likevel at de aller fleste kommer veldig langt med 120gb. Husk at det veldig mange som faktisk har skrotet bærbare PCer til fordel for iPad.

Når det gjelder bilder, hvis hun stadig vekk fyller 750 gb så tror jeg hun strengt tatt samler på mer enn hun trenger/bør. Min D300 produserer råfiler på rundt 10 mb, altså går det rundt 7500 bilder på 750gb. Jeg tar ganske mye bilder selv, men jeg tar sikkert over 20 bilder for hvert bilde jeg faktisk synes er verdt å samle på, men det er meg...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav T.B.Hansen » lør 07.09.2013 23:21

Det er ikke alltid man har tid eller anledning til å sortere bilder når man er på tur... Husk også at seriøs billedredigering krever en god del ledig diskplass.

Og ja, det er klart at ulik bruk gir ulike behov. Men en iPad som erstatning for en ordentlig datamaskin kan også kreve at man legger om arbeidsrutinene helt. For en fotograf betyr det at man må ta med et stort antall minnekort, og at man får en kjempejobb med å laste inn bilder når man kommer hjem. For andre vil en iPad være ganske ubrukelig, om man ikke har konstant rask og stabil nettilgang — og man skal ikke veldig langt utenfor Norge eller storbyer før det blir umulig, eller i alle fall ekstremt dyrt. For meg er iPad'en en underholdningskilde og et kommunikasjonsmiddel til sofa- og kafébruk; den kan ikke bli et arbeidsredskap.

Uansett, både dette og andre fora er fullt av folk som får problemer fordi en disk de trodde var stor nok, blir full før de aner.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav Valotunk » søn 08.09.2013 0:16

Min erfaring er at uansett hvor stor harddisk/SSD en har så blir den på et tidspunkt for liten.

Akkurat som med fryseboksen :-P
medlem i 199 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav jerry.c.bush » søn 08.09.2013 0:47

Har man liten disk så blir man flinkere til å holde orden og å ikke ta vare på alt man "egentlig" ikke trenger. En liten bærbar disk på 500GB eller 1TB ved siden av som man bruker om man trenger den ekstra plassen kan være et alternativ for mange.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav Valotunk » søn 08.09.2013 0:55

Helt sant Jerry,

men jeg har etterhvert erfart at f.eks. 128GB kan være akkurat litt i minste laget.

Selv har jeg på mine 2 siste Macbooks hatt 256GB. Det holder for meg mer en nok til både OS X og en Windows installasjon i tillegg til det jeg måtte ha behov for av musikk og film når jeg er på farten.

Men, så har jeg da også en stasjonær datamaskin med flerskjerms oppsett som brukes til tyngre oppgaver i tillegg til en server med betydelig større lagringskapasitet.
medlem i 199 måneder
 

Re: SSD til under 1000 lappen.

Innleggav Dorkfish » søn 08.09.2013 11:05

Man skal kanskje ikke anta at alle liker å streame musikk og film. Jeg streamer null og nix ettersom jeg ikke er i det situasjonen at jeg har gratis internett over alt der jeg ferdes, så jeg liker å ha plass til filmer og musikk på min harddisk/SSD. Så jeg ville sett på 128 som et minstekrav, men foretrekker absolutt 256 eller mer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Neste

Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron