Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forvente?

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forvente?

Innleggav Bromlebassen » ons 17.09.2014 10:25

Hei :-) Jeg tenker å selge min 17 tommers MacBook pro med 2,2 Ghz i7, 16 GB ram og AMD Radeon HD 6750 med 1 GB skjermminne. Den har og en 250 GB SSD (satt inn selv). Maskinen ble kjøpt på sen-sommeren 2011. Hva tror dere jag kan få for noe slikt? Tenker å oppgradere til en MacBook pro med retinaskjerm.
medlem i 144 måneder
 

Re: Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forve

Innleggav Morse » tir 04.07.2017 2:55

Fått solgt?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forve

Innleggav meridian1979 » ons 19.07.2017 15:20

Tipper du kan få rundt 4000 kr for maskinen din.
medlem i 175 måneder
 

Re: Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forve

Innleggav torsteng » ons 19.07.2017 15:34

Utrolig vanskelig å si hva man kan selge for. På finn.no så er det alltid fantasipriser, a.la omtrent nypris. Jeg har en likedan maskin som jeg vurderer å bytte ut, så det hadde vært veldig interessant å høre hva du eventuelt selger maskinen for. Dessverre har jeg ikke noe prisforslag, men jeg synes 4000kr høres lite ut. Det er er jo tross alt Quad Core i7 og 17".
medlem i 165 måneder
 

Re: Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forve

Innleggav spiffers » lør 22.07.2017 3:09

Den gangs i7 er ikke samme som dagens i7. Det var en ganske rå maskin, men både prosessor og skjermkort kan ikke sammenliknes med dagens maskiner. Selv en iPad Pro har bedre benchmark resultater enn den maskinen.

Med mindre du har et fleske nytt originalt batteri som følger med, er ikke maskinen stort mer verdt enn 2.500,- Sier ikke dette for å være ekkel med deg, men eneste grunn noen vil kjøpe den, er hvis de er iFreaks og vil ha en slik av historisk årsak. Det er kun en samler som vil ha en slik maskin.

Årsaken til makinen kun er et samlerobjekt er:
1. Den er veldig tung, ikke noe man tar med seg overalt.
2. Den er treg. Så man kan ikke bruke den med nyeste OS* og tyngre programvare for å gjøre arbeid på den.
3. Batteriet er elendig. Med mindre man har en kontakt i umiddelbar nærhet, så er det ikke lenge man kan bruke maskinen. Er det et het nytt originalt batteri som står i, så kan det til nøds holde ut en film og litt surfing.
4. Skjermen er dårlig. Panelet er veldig sub-par med dagens standard. Også at den ikke er retina gjør nesten vondt i øynene.
5. Trackpaden er bitteliten.
6. Mangler støtte for mange vesentlige funksjoner, som handoff osv pga mangler Bluetooth LE. Videre vil ikke iMessage og Facetime fungere optimalt. Samme gjelder også AirDrop, AirPlay av skjermbilde osv.

Dette er årsaker som gjør at det ikke er en maskin for praktiske gjøremål. Det er jo en grunn til at du vil kvitte deg med den, og tror nok at en hver med litt behov bør styre langt unna denne.

Hvis du får 4.000,- for den, så er du heldig! Hvis jeg var deg, hadde jeg solgt den med original disk. Du får ikke igjen pengene som du la inn i SSDene. Bruk dem da heller selv til noe.

*selvsagt kan man få inn siste versjon av OSet, men jeg mente at den ikke vil fungere optimalt med nyeste utgaven. Ville ikke kjørt nyere enn Snow Leopard på den. Systemet er grisestabilt, og utnytter hardwaren godt.
medlem i 183 måneder
 

Re: Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forve

Innleggav torsteng » man 24.07.2017 12:23

@spiffers, skal si du basher denne skikkelig. Rent teknisk sier du ingenting feil, men at den er veldig treg er jeg ikke enig i. Det som betyr mest i den forbindelse er om man har satt en SSD i den eller ei. Jeg har mange Macer og synes til og med at den gamle Macbook Air 2011 er helt grei å bruke, men så skal det innrømmes at jeg bruker maskinene mine bare til programmering og samt enklere internettsysler, og ikke tung videoredigering eller veldig tunge spill. Jeg har Call of Duty til MBP17 2011 og den ruller greit, uten at spill er noe jeg bruker noe særlig på Mac. Klart at nyeste MBP15, 2017-modell er mye kraftigere enn MBP17,2011, men f.eks nyeste "Macbook" har en dårligere benchmarks enn MBP17/2011:
GeekBench3, 64-bit all cores: 7266 på nyeste Macbook modell core i7 og 9489 på MBP17/2011, 2.2GHz i7 Quad core. Mens på 64bit Onecore er nyeste Macbook i7 bedre : 3237 vs 2658.

Forøvrig har jeg oppdatert MacOS til nyeste versjon uten at jeg har merket noen problemer med det. Greit nok at Handoff ikke funker.

http://www.everymac.com/mac-benchmarks/ ... intel.html

At man får vondt i øynene av en skjerm som ikke er retina, det tror jeg er individuelt. Skjermen er litt blassere og mindre fargesterk, men så er den større enn dagens macbooks.

Når denne modellen forsøkes til 6-10000 på finn.no så er det klart for mye og de blir nok sjelden solgt, men 2500kr er for billig. Prisene på finn.no er nesten alltid helt ville (=høye).

Det er forøvrig tragisk at Apple sluttet med 17-tommers laptop og også trist at de sluttet med pro-modeller (bortsett fra i navnet)
medlem i 165 måneder
 

Re: Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forve

Innleggav arntss » tir 25.07.2017 12:20

Bare sånn at om ikke alle har fått det med seg, denne tråden ble startet 17.09.14. Jeg regner med at trådstarter har solgt maskinen... :-P
Engasjemementet er det ikke noe å si på. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Tenker å selge 17 tommer Macbook pro- Pris jeg kan forve

Innleggav torsteng » tir 25.07.2017 12:39

Haha.. morsomt - det la jeg ikke merke til.,,
medlem i 165 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron