Forslag til pris iMac 27" late 2012 (Fusion drive)

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

Forslag til pris iMac 27" late 2012 (Fusion drive)

Innleggav Ovit82 » fre 03.06.2016 9:18

Jeg vurderer å selge min late 2012 27" iMac, jeg har behandlet den veldig pent og har tatt vare på boksen ;)

Det er standard iMac 27":
https://support.apple.com/kb/SP667?locale=en_US
Men med oppgradert Fusion Drive
Bluetooth Trackpad og tastatur følger med. Slenger også inn en twelvesouth backpack
Har dere noen forslag til hva jeg kan ta for denne?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Forslag til pris iMac 27" late 2012 (Fusion drive)

Innleggav lmh1 » fre 03.06.2016 11:53

Når tilsvarende ny koster 15 000 kr

Kanskje et sted mellom 8000-10 000 kr?
Problemet å få solgt er muligens på grunn av retina display og SSD disk.
medlem i 168 måneder
 

Re: Forslag til pris iMac 27" late 2012 (Fusion drive)

Innleggav Ovit82 » fre 03.06.2016 13:19

"tilsvarende" blir vel mer 27" til 21000?
Men da blir det litt mindre CPU/GPU og ikke retina. Jeg føler FD veier opp for SSD, load tid er samme som på min helt nye MBPr :)

Skal gjøre litt markedsresearch og ta en avgjørelse :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Forslag til pris iMac 27" late 2012 (Fusion drive)

Innleggav Johnny Gleden » fre 03.06.2016 17:08

Hei

Her er noen ting jeg ville stilt meg selv som en eventuell selger....eller om jeg skulle kjøpt en brukt datamaskin selv.

1) Det første man skal tenke på er at en datamaskin har en viss brukstid ( levetid) før den regnes som moden for utbytting.( ikke hvor lenge den kan fungere og brukes. ).

2) Hva har kommet av nye maskiner, modeller og nye ting så som..prosessorer, skjermkort, interface, hukommelse, raskere nett...utseende..osv..osv.
Er maskinen kjøpt privat eller av et firma i forhold til den Norske reklamasjonsretten

3) når man tar en datamaskin ned fra hylla, pakker den ut og tar den i bruker så kan man fort påregne seg minimum 10-20% avslag ved salg.

4) Hva koster en maskin i dag med tilsvarende utstyr og konfigurasjon. Tenk også over at på bilsiden er masse utstyr ikke synonymt med at man får alle kostnadene tilbake ved et salg..men den er lettere å selge. Så også med datamaskiner. Opptre som en bilselger...når du har kjøper på tråden ( døra) så si at du ved rask avgjørelse kan hive inn en del utstyr....!

5) Hvordan ser maskinen ut..riper, møkkete eller helt strøken..sjekk service/rep data på maskin. sjekka om maskin er åpnet....sjekk skruer og steder der man ofte "vipper" opp deksler for slitasje og skader. Kan det fremlegges kvittering/faktura på kjøp som tilsvarer selger sitt navn. har maskin kun en eier.....osv..osv.

6) Er det en eldre maskin 4-5 år med snurre disk bør man legge inn en kostnad på mulig HD feil og bytte i nærmeste fremtid da HD feil ikke dekkes på eldre maskiner.
Det er oftest ikke spørsmål om en HD stopper. Spørsmålet er når!

7) Ser man på levetid så kan man vel regne 5-6 år som en fornuftig brukstid (levetid). Deler man da litt røft kjøpesummen på 6. Som et eksempel... kr 20 000.00 :6 = kr.3333.00 i fratrekk for hvert år i levetid vil det i dette tilfellet som en tenkt 2012 maskin.....kjøpesummen er tenkt kr 20 000.00 som ny så ville maskinen fått et fratrekk på 4 år= kr 13332.00. Ergo ville en datamaskin som i dette eksemplet kunne selges strøken for sirka kr 7 000.00....med god samvittighet

8) Sjekker man steder for bruktsalg så som Finn så husk at det man ser av pris er "ønsket" salgssum ikke hva maskinen eventuelt har blitt solgt for.
Samme gjelder Mac1 og ønsket vurdering i pris.....sjelden man ser noen gir tilbakemelding på hva maskin ble solgt for i ettertid....og det er det vel en grunn for!

Man må huske på en par ting som man kan stille seg selv ved et salg. Hva ville du selv betalt for en maskin som muligens er avlegs og utdatert etter 1-2 år.

Man skal alltid tenke over at kjøpers forhold til pris ikke er den samme som ønsket pris av en selger.
medlem i 119 måneder
 

Re: Forslag til pris iMac 27" late 2012 (Fusion drive)

Innleggav Ovit82 » lør 04.06.2016 11:25

Veldig grundig analyse. Takk :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere