God kjøp? Macbook air 2013

Usikker på hva du skal ta for din gamle Mac? Her kan du diskutere og få hjelp på hva prisen bør være for din gamle Mac

God kjøp? Macbook air 2013

Innleggav endreos » man 22.08.2016 18:51

Har fått tilbud om å kjøpe en 13" macbook air 2013-modell. 120gb og 4gb minne. Prisen er 5.500, men fått beskjed om at prisen kan diskuteres. Hva tenker dere? Er dette en maskin som må byttes om et år uansett? Eller kan den virke greit?
medlem i 137 måneder
 

Re: God kjøp? Macbook air 2013

Innleggav Valotunk » man 22.08.2016 21:34

Ingen upris i mine øyne hvis maskinen er fint behandlet og kan leveres med kvittering.

Det har ikke skjedd noen store endringer i ytelse på datamaskinfronten siden 2013 og det skjer neppe noe veldig revolusjonerende de nærmeste årene heller.

Fokus de siste årene har vært mer på å utvikle mer effektive og strømgjerrige prosessorer.

Hvis jeg selv var på jakt etter en Macbook Air kunne jeg nok vurdert å bla opp 5000,- for et pent behandlet eksemplar fra 2013. Alternativet er å bla opp 10 lapper for en helt ny hvor ytelsen er marginalt bedre.

Det du må vurdere er om 128GB lagring er nok for deg. Med mindre du kommer til å lagre mye bilder, film og musikk lokalt på maskinen holder det fint. 4GB RAM er også helt kurant i forhold til bruken du har skissert i den andre tråden.

Men, så er jo sannsynligvis lansering av nye Macbook modeller nært forestående og da kan det kanskje være enklere å komme over gunstige brukte maskiner til gode priser eller eventuelt demomaskiner hos butikker.
medlem i 198 måneder
 

Re: God kjøp? Macbook air 2013

Innleggav strukt » tir 23.08.2016 15:26

Jeg synes det virker litt dyrt. Lite RAM og lite lagring.

Jeg hadde ventet til september / oktober hvis det ikke er helt nødvendig med maskin akkurat nå.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: God kjøp? Macbook air 2013

Innleggav Valotunk » tir 23.08.2016 20:55

Det kan kanskje høres litt dyrt ut, men det er i det prisområdet de ligger på finn.

Selv eldre modeller fra f.eks. 2011 går for 4000-4500,- og nyere modeller fra 2014-2015 går for 6500,- og oppover.

Men tipset om å vente til i høst er absolutt ikke dumt.
medlem i 198 måneder
 

Re: God kjøp? Macbook air 2013

Innleggav endreos » tir 23.08.2016 23:04

Tusen takk for supre svar.

Problemet mitt er at jeg bor i Tsjekkia og studerer, og derfor ikke er i Norge så mye mer enn jul, sommer osv. Tanken med ny maskin er at min gamle macbook pro (muligens) tar kvelden om ikke så alt for lenge. Kanskje ett år, men også om 3 uker... Derfor var jeg litt interessert i å skaffe en ny før jeg drar ned dit. Litt dumt om maskinen dauer 2 dager før en eksamen, og må ty til å panikkjøpe en tsjekkisk mac med et helt annet tastatur.

Men bestemte meg for å ha is i magen. Ta utgangspunkt i å skaffe en ny til juletider. Da har jeg kanskje spart opp litt mer cash og noen nye og lurere løsninger tilgjengelig mtp nylansering.
Uansett, takk for gode svar! :)
medlem i 137 måneder
 

Re: God kjøp? Macbook air 2013

Innleggav Traktor » ons 24.08.2016 20:08

Jeg ville latt være å kjøpe denne maskinen en og alene fordi det bare har 4GB RAM. Desom du bare sitter å surfer på VG med et par faner oppe om gangen går det helt sikkert fint. Men for en student som gjerne har mange faner i safari oppe samtidig, plus word og diverse PDFer kommer 4 GB til å bli en konstant irritasjonsmoment. Etter min mening er 8 GB et absolutt minimum i dag, og dersom jeg skulle ha kjøpt en ny maskin hvor RAM ikke kan oppgraderes i ettertid ville jeg helt klart gått for 16 GB RAM.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 


Returner til Prisguide



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]