Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav SinWin » man 27.10.2008 17:42

Det spørs så klart hvilket fag du noterer i. For meg som universitetsstudent funker det i alle fall fint å notere i textedit, men det kan jo være annerledes på høyskolenivå.

Hvis du ikke er villig til å blende skjermen ned mer enn ca halvparten kan du ikke vente mer av batteriet heller - men jeg vil tro du kan tyne en ekstra halvtime ut av batteriet ditt når det har nådd høyeste kapasitet, altså ca fem timer. Som nevnt når det høyeste kapasitet etter ca ti sykluser.

Ja - macer bruker batteri i hvilemodus, men dette er ekstremt lite. Det eneste som får strøm i hvilemodus er minnet, som forteller maskinen hvilke programmer som er åpne og evt. mellomlagrede ting, slik at maskinen vet det når den skal våkne igjen. I hvilemodus med fullt batteri varer en mac i flere uker.

Du er ikke den eneste som venter på batterirevolusjon nei. Hydrogendrevne datamaskiner må jo være knall - snakket med noen som drev eksperimenter med hydrogendrevne mobiltelefoner. De fikk mobilene til å vare i noen uker før de måtte fylles. Tenk på det...

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Mr. Kyosho » lør 08.11.2008 13:31

minkulf skrev:Jeg har samme problem som deg Idaho, men her kutter batteriet allerede rundt 60%. Jeg har fulgt fremgangsmåten for å batterikalibrering, men det hjalp ikke. Coconut Battery påstår at batteriet er 83% friskt... :-/


Hei, har samme problemet selv. Maskinen skrur seg av uten forvarsel ved ca. 50-55% .
Kan nevne at dette begynte etter jeg installerte Leopard på maskinen.
Har kalibrert batteriet uten nytte....
Sånn rent logisk skulle man tro at batteriet gikk fortere til 0% hvis batteriet var ekstremt dårlig.

Batteri statusen er som følgende:

52% health
2625mAh på max.
469 ladesykluser
26 måneder gammel

Laderen blinker også mellom rød/grønn og lader da svæært sakte.
Laderen fikk jeg ny på reklamasjon fordi kabelen smeltet ved magsafe kontakten.

Håper noen kan hjelpe

Mr. Kyosho

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav mortengutt » tir 18.11.2008 0:30

Bare lurte på en ting vedrørende batteriet.

Min mac står for det meste hjemme, bruker den sjelden på reiser. Burde jeg bare ladekabelen stå i fast eller burde jeg ta ut ladekontakten når batteriet er "fulladet"? Vil det svekke batteriet mye om macen står med laderen i? Hva er best mener dere?

Takk for svar
medlem i 223 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav dng » tir 18.11.2008 0:35

1 år gammel Macbook.
350 sykluser og 100% health:) (hihi)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav dedwardn » tir 02.12.2008 20:35

Jeg har et lite problem med at mac'en ikke går i dvale når den nærmer seg tomt batteri, men skrur seg helt av, en smule irriterende.

Noen som har et tips?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav evergreen » tir 02.12.2008 21:16

Jeg har en kamerat som har 10% health etter 2 år og rundt 270 sykluser på sin macbook, vil dere tro at dette er noe som han burde prøve å få erstattet via reklamasjon? Til sammenligning har min 1,5 år gamle macbook 83% health med 249 sykluser...

dedwardn:
Tror det er ganske normalt at maskinen ikkek vil våkne fra dvalemodus dersom den går på reservebatteri strøm, som det så fint heter... :) Hvis det var det du mente da.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav TheRealChristoffer » tir 02.12.2008 21:18

min 2 år gamle macbook har 99 % health. MEN på batteri er det kun 1 år på garanti men tror reklamasjon dekker 2 år? på batteri.

Er bare å prøve seg. et batteri skal ikke dø så raskt

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav evergreen » tir 02.12.2008 21:23

Men har ikke du nettopp kjøpt deg et farlig batteri som ikke kom gjennom produskjonskontrollen fra den terroriststøttende siden deal extreame?? ;)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav dedwardn » ons 03.12.2008 0:08

evergreen skrev:
dedwardn:
Tror det er ganske normalt at maskinen ikkek vil våkne fra dvalemodus dersom den går på reservebatteri strøm, som det så fint heter... :) Hvis det var det du mente da.


Det er ikke det at den ikke våkner fra dvalemodus, den kutter tvert og blir død, men ikke på en høy prosent som andre folk sliter med. Og dermed når jeg plugger i strømmen er alt jeg hadde oppe way gone.. den har ikke noe reservebatterimodus hvis du skjønner

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav bokfinn » tir 23.12.2008 16:08

Hmm, mitt batteri døde helt i August, (mac kjøpt Des 07`). Fikk nytt fra verksted. Det nye batteriet døde helt igjen i November, og jeg leverte det inn i dag. Fikk da beskjed om at garantien på Mac`en var utgått og at verkstedet måtte ha min kvittering for å ringe til Apple og se hva de hadde å si om saken.
Regner med at jeg får nytt batteri igjen, skulle egentlig bare mangle....

edit:
Finner ikke kvitteringa fra Applestore. Når jeg logger inn på kontoen min der, så er det ikke mulig å oppdrive kvittering, kun å spore pakken, faens mongoapple.
Noen som vet om det går ann å få tak i kvitteringen uten å ringe for 30kr/min til apple?
medlem i 189 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav lrevje » tir 23.12.2008 16:31

dedwardn skrev:
evergreen skrev:
dedwardn:
Tror det er ganske normalt at maskinen ikkek vil våkne fra dvalemodus dersom den går på reservebatteri strøm, som det så fint heter... :) Hvis det var det du mente da.


Det er ikke det at den ikke våkner fra dvalemodus, den kutter tvert og blir død, men ikke på en høy prosent som andre folk sliter med. Og dermed når jeg plugger i strømmen er alt jeg hadde oppe way gone.. den har ikke noe reservebatterimodus hvis du skjønner



Jeg hadde samme problem med min tidlig 2007 MacBook Pro. Irriterende som bare det. Men så etter hvert ble det bare i orden igjen. Jeg prøvde en del ting, som å resette PRAM og SMC - da uten hell - men som sagt, det ble bare i orden igjen. Jeg var i kontakt med Apple om problemet, men jeg måtte da sende inn maskinen - noe jeg ikke hadde lyst til, så det ble med at jeg bare levde med problemet.
Nå har jeg en unibody MacBook Pro og den har ikke vist noen tegn til fanteri. Så langt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav maggekris » tor 25.12.2008 18:20

Noen som vet om mye RAM "skader" batteritiden, dvs. forringer den? Under juleferingen i går nevnte onkelen min (teknologi-noe i Oprea - han pleier å ha greie på hva han snakker om når det gjelder datamaskiner) at jo mer RAM man har, jo mindre batteritid får man, og i lengden er det ikke bra for batteriet med for mye RAM. Min onkel var riktignok usikker, men kan det ligge noe i det? Eller er det så marginalt at det ikke vil skade min dyrebare macbook alu (m/4 GB RAM) som kommer i uke 2?... :-/

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Ramius » man 29.12.2008 13:03

Nå har jeg ladet MacBooken min en ca 30-40 ganger, og kan bekrefte at batterilevetiden er akkurat den samme somd en alltid har vært. Den har ikke blitt noe bedre, som mange sa her i tråden.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav maggekris » man 29.12.2008 16:12

Og du har hvor mye RAM?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav dabear » man 29.12.2008 16:32

maggekris skrev:Noen som vet om mye RAM "skader" batteritiden, dvs. forringer den? Under juleferingen i går nevnte onkelen min (teknologi-noe i Oprea - han pleier å ha greie på hva han snakker om når det gjelder datamaskiner) at jo mer RAM man har, jo mindre batteritid får man, og i lengden er det ikke bra for batteriet med for mye RAM. Min onkel var riktignok usikker, men kan det ligge noe i det? Eller er det så marginalt at det ikke vil skade min dyrebare macbook alu (m/4 GB RAM) som kommer i uke 2?... :-/


Satte inn 4 GB minne i macbooken min da jeg fikk den, for 13 måneder sia. Jeg har ikke merka noe til at minnemengden har ødelagt batterilevetida mi på noen måte. Den varierer mellom 98-100 prosent til meg.

Hvor lang tid en syklus tar, er jo sterkt avhengig av hva du bruker maskina til. Den kan fint vare i over 4 timer enda, om jeg skrur ned batteriet og kun bruker macbooken til å surfe.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron