Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav slogmo » tir 30.12.2008 3:47

Vel, RAM bruker strøm.
Det er derfor rask RAM ofte kommer med kjøleribber o.l.
Så jeg vil tippe at 2x1GB bruker mindre strøm enn 4x1GB.
Men om 2x2GB bruker mere strøm enn 2x1GB er vel vanskelig å si.
(Dette var eksempler og kunne likesågodt vært med 2x1GB vs 1x2GB)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Ramius » søn 04.01.2009 0:09

maggekris skrev:Og du har hvor mye RAM?


Ikke at det burde ha noe å si, men har 2gb ram som fulgte med maskinen, uten å ha satt inn noe mer.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav dabear » søn 04.01.2009 23:18

http://support.apple.com/kb/HT1490

Der forteller apple hvordan du skal kalibrere batteriet. Punkt 5 sier følgende:
Turn off the computer or allow it to sleep for five hours or more.



Hva mener egentlig apple med dette?

(Turn off the computer) or (allow it to sleep for five hours or more.)

eller
(Turn off the computer or allow it to sleep) for five hours or more

?

Med andre or kan jeg velge om jeg enten vil skru av maskina, eller om jeg vil la den stå i dvale?

Om jeg velger å skru av maskina, må det da være for fem timer?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Traktor » søn 04.01.2009 23:22

Maskinen bruker jo mindre strøm når den er avslåt enn når den er i dvale. Så antageligvis må den være avslåt i mer enn 5 timer vis du skrur den av. Synes dette virker ganske logisk

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav dabear » man 05.01.2009 1:05

men hva er da grunnen til at den må være avslått i fem timer? hvorfor spiller det en rolle? Batteriet har da samme batterilevetid igjen før og etter jeg skrur av og deretter på maskina?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Traktor » man 05.01.2009 8:44

Strømmen vil sige ut av batteriet, sån er det bare. Poenget med kalibrering er at batteriet er helt tomt før man lader det igjen, derfor er det viktig.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav W3p » man 05.01.2009 9:23

Har dessverre ikke lest hele tråden, men følte jeg måtte si noe etter å ha lest noen innlegg. Derfor beklager jeg om det jeg sier allerede er sagt.

Det er fler her inne som skriver at de har en rimelig dårlig "health" på batteriet, fler titals prosentnedgang på få måneder/år. Hvordan lader dere macen deres? Jeg hadde min forrige mac i halvannet til to år, og jeg hadde fremdeles 100% health.

Min erfaring når det gjelder hvordan man kan holde levetiden på batteriet oppe, er å lade batteriet OFTE. La ikke kabelen stå lenge i maskinen, når batteriet er fullt oppladet. La alltid batteriet jobbe (lade seg ut), det liker det. Sagt litt mer spesifikt, la alltid elektronene "løpe".

Selvfølgelig er det ikke farlig å la maccen stå på lading en hel dag eller to. Men hvis du er av typen som alltid lar kabelen stå i, ta ut batteriet, og legg det i hylla til du trenger det. Mitt tips =) Bare å rette meg om jeg tar feil, men dette er metoden jeg har brukt, og jeg har som sagt 100% igjen på min gamle blackbook.
medlem i 201 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Ramius » man 05.01.2009 23:45

Jeg lader batteriet nesten hver dag etter bruk. Men det hender at MacBooken min ligger stille i helger osv. Og nå i jula har jeg egentlig ikke rørt den i det hele tatt. Da har den ligget ubrukt i to uker.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Suzume » tir 06.01.2009 13:01

Jeg har et problem, Macbooken min slår seg bare av da jeg enda har 28% batteri igjen. Den skal jo vare til 8% og så si ifra at den går på reservestrøm, "koble til strømkilde". Men det gjør den veldig sjeldent, som regel bare "shutdown" på 28% (har på "lengre batteribrukstid"). Hvorfor?

Takk!
medlem i 189 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Sodal » tor 15.01.2009 16:12

Hei!
Jeg har nettopp kjøpt meg MacBook Alu 2,4ghz og vil gjerne få mest tid av batteriet mitt som alle andre. Jeg er rimelig blank på sånne ting og har prøvd å lese litt, men er mange innlegg her så jeg slenger ut et spørsmål.

- Disse ny Lithium-Ion batteriene, er det slik at jeg kan lade disse når jeg vil uansett hvor mye jeg har igjen på batteriet? Til nå har jeg brukt batteriet helt ut før jeg har ladet det helt opp igjen, kan dette skade batteriet?

Takk for hjelp.
medlem i 183 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav W3p » tor 15.01.2009 17:02

Les mitt innlegg rett over her, der sier jeg at du faktisk "burde" klattlade så mye du kan. Jeg lader hele tiden, inn og ut. Jeg pleier ALDRI (unntagen når jeg kalibrerer, noe du Suzume burde gjøre et par ganger) å lade helt ut. Jeg lader når jeg sitter ved laderen. Noen ganger lader jeg fra 80% til 100% (og tar ut igjen laderen når jeg har nådd 100%) og andre ganger lader jeg på 20-30%. Så lader jeg kanskje fra 30% opp til 70% og venter til den er på 20% og lader til 80%, altså ikke noe system, let the electrones run (aka klattlading). Dette er mitt tips for å få et batteri som lever lenge.

Når dette er sagt, vil jeg også nevne at av og til er det bra å kalibrere batteriet (en gang i mnd, eller annenhver mnd ca.). Dette er noe du Sodal kan gjøre med en gang; de fleste nye batterier har godt av å bli kalibrert. Jeg har nettopp kjøpt ny mbp og jeg har kalibrert et par ganger. Fått opp til 30 min ekstra batterilevetid, og en økning fra 95% (når jeg fikk maskina, hadde jeg bare 95-96% health) til 100% health.

Kalibrer ved å gjøre som beskrevet her: http://support.apple.com/kb/HT1490

Hvis spørmål, bare spør her så skal jeg prøve å svare. Men please, prøv å gjør minimum to søk her på forumet, og på google før du spør ;)
medlem i 201 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Sodal » tor 15.01.2009 17:40

Takk takk!
Tror jeg har kalibrert noen ganger uten å være klar over det! Hehe!

Jeg har lett mange steder, men har ikke fått et helt konkret svar på det jeg har lurt på.
Å lese gjennom denne tråden fra 2005-2008 følte jeg var lite vits med tanke på at batteriene må ha utviklet seg litt de siste årene.
Har også lett på apple sine sider for å finne ut ting, men uten spesielt hell.
Men selvfølgelig jeg kan sikkert lete bedre neste gang :)

Takk for hjelp! :)
medlem i 183 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav W3p » tor 15.01.2009 18:19

Skjønner godt hva du mener med å lese igjennom gamle tråder, det er et ork. Never mind, glad I could help =)
medlem i 201 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Ramius » man 19.01.2009 2:45

Dette er mitt tips for å få et batteri som lever lenge

Men hvis du aldri har brukt batteriet helt ut, hvordan vet du hvor lenge det lever?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav W3p » tir 20.01.2009 11:10

Ramius skrev:
Dette er mitt tips for å få et batteri som lever lenge

Men hvis du aldri har brukt batteriet helt ut, hvordan vet du hvor lenge det lever?


Skjønner ikke hva du mener? For det første, jeg har jo det. Jeg kalibrerte omtrent med en gang jeg fikk maskina. Dessuten, har du ingen programmer oppe, og maskina står med halv lysttyrke ol. Gir jo tidsmåleren, og antall prosent den taper seg i minuttet en relativt god indikering på hvor lenge batt. holder.
medlem i 201 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]