Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav petrus764 » søn 02.05.2010 1:48

Nei, ingenting.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav SinWin » søn 02.05.2010 9:15

Du kan sjekke statusen på batteriet selv. Følg instruksene for å kalibrere batteriet (=lad det helt ut til macbooken slår seg av selv, og la den ligge noen timer, før du lader fullt opp igjen.)

Du kan etter det sjekke batteriets 'helse', enten ved å laste ned et program som istat pro http://www.islayer.com/apps/istatpro/ eller coconut battery http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/ .

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav skino » fre 07.05.2010 3:25

Dette var da rart.. igår hadde jeg battery health på 96-98 % men idag så bare skiftet den til 91 % Hva skal det bety? Kan den aldri gå opp igjen? :-!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Staale » fre 07.05.2010 3:31

Batterihelse regnes ut på følgende måte (nåværende batterikapasitet/opprinnelig batterikapasitet) * 100 %

Batterikapasiteten vil kun synke over tid, så du har i utgangspunktet ikke mulighet til å bedre helsen når den først er gått ned. Imidlertid skal du være klar over at målingen av nåværende batterikapasitet er unøyaktig, og et sprang fra 98-91 % i løpet av et døgn er selvfølgelig ikke reelt. Jeg vil tippe du ligger er sted mellom der.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav skino » fre 07.05.2010 5:03

Men, skal dette være vanlig på 1 måneders gammel macbook? Coconut antar at den er 4 måneder, og jeg har bare ladet 26 cycles så å falle ned til 91% eller 95 for that matter er vel litt raskt?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav thereseshansen » fre 09.07.2010 23:11

Jeg ble litt irritert i jula som var når macbookbatteriet mitt takket for seg, og maskinen slo seg av hver gang jeg nappet ut ledninga (siden jeg alltid sitter med datan på fanget), så dro skulle jeg tilbake til studiestedet mitt og på veien til dit ble det en hyttetur, noe som resulterte i en natt i en bil med 25 minus for macbooken, og etter det funker batteriet igjen som bare rakkern! Kan ikke fatte hvorfor, men jeg er glad jeg slipper å gå ut å kjøpe meg nytt batteri med det første.

Kanskje noen kan forklare meg hvorfor dette skjedde?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav macsam » ons 08.06.2011 10:02

Min samboers MB 13" snart 5 år gammel 1,83ghz har 1417 cycles og 100% health målt med iStatpro, så hvis det stemmer tror jeg nesten Steve-o har lyst å ta en titt på det batteriet;))))) Hvordan er det i det hele tatt mulig????
Jeg har en MBP i7, 6 cycles 93% health, og batteriet varer i 1 time ca. Sendt den på service nå:(

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav jakobmartinr » ons 20.07.2011 23:00

Er 83 % health bra på en snart 2,5 år gammel macbook alu. 2.4 Ghz???

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Wavelength » ons 20.07.2011 23:05

Ja, veldig bra.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav vita » tor 21.07.2011 18:36

Min macbook på over 2 1/2 år begynner å tulle litt med batteriet. Var innom eplehuset i dag der han testet batteriet og sa at batteriet mitt hadde 780 sykluser. En slik type batteri var beregnet å vare i 500 sykluser, så det var ingenting å hente på reklamasjonen. Stemmer dette?

I forhold til det som sto i artikkelen:http://www.zdnet.com/blog/apple/the-correct-way-to-use-your-macbooks-battery/4310

¨My defective battery had 200+ discharge cycles on it which means that it had be charged and discharged that many times — in Apple’s eyes more is better¨

kan vel ikke akkurat dette stemme.

¨He wouldn’t give me a specific cutoff point but he said that when a customers comes in with sub-70 charge cycles over 2+ years they know that it’s probably been plugged into AC power most of the time¨

Hva betyr egentlig sub-70? Jeg har i vertfall ikke hatt laderen i hele tiden.

Det merkelige er at noen dager synker batterinivået umåtelig fort, for å neste dag stå på f.eks 12% og hoppe opp igjen til f.eks 80%. Er dette tegn på at batteriet holder på å dø?
medlem i 152 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Wavelength » tor 21.07.2011 20:22

Batteriet er ment til å holde rundt 500 sykluser på din maskin, så det er greit nok. Mener at batterier på datamaskiner har blitt til satt til å holde i minst 2 år. Så du har nok dessverre lite å hente på reklamasjon. Du kan selvsagt prøve deg ved å henvende deg til forbrukerrådet.

Sub-70 betyr "mindre enn 70". Altså at noen har kommet med maskiner som er ladet mindre enn 70 sykluser på to år. Og at de har da mer eller mindre hatt maskinen i laderen hele tiden.

En ting du burde gjøre er å kalibrere batteriet (om du ikke har gjort det).
http://support.apple.com/kb/HT1490?viewlocale=no_NO

Programmet Watts hjelper deg også med jobben. Er gratis prøve som holder til å ta en kalibrering.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav karencita » tir 13.09.2011 19:04

Hei! Jeg har problemer med batteriet til svart Macbook min fra 2008.
Den lades ikke, det er 0 sykluser på min maskin :-( Jeg skal kjøpe et nytt batteri og installere den selv men jeg har lite erfaring med dette. Jeg har lest det du skrev om kalibrering, men i den linken står kun for :

MacBook (13-tommers, sent 2009) og nyere

MacBook min er fra 2008. Må batteriet kallibreres på et annet måte?

Jeg hadde aldri hatt problemer med MACen min så dette er nytt for meg.
Jeg har allerede åpnet MACen og tatt ut en DVD som ville ikke ut, og jeg leser om hvordan man reparer de.
Takk for hjelpen!
Karen

JHHolen skrev:Batteriet er ment til å holde rundt 500 sykluser på din maskin, så det er greit nok. Mener at batterier på datamaskiner har blitt til satt til å holde i minst 2 år. Så du har nok dessverre lite å hente på reklamasjon. Du kan selvsagt prøve deg ved å henvende deg til forbrukerrådet.

Sub-70 betyr "mindre enn 70". Altså at noen har kommet med maskiner som er ladet mindre enn 70 sykluser på to år. Og at de har da mer eller mindre hatt maskinen i laderen hele tiden.

En ting du burde gjøre er å kalibrere batteriet (om du ikke har gjort det).
http://support.apple.com/kb/HT1490?viewlocale=no_NO

Programmet Watts hjelper deg også med jobben. Er gratis prøve som holder til å ta en kalibrering.

Brukerens avatar
medlem i 150 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav RandomDude27 » tir 13.09.2011 19:48

Hei! :-)

Er ny på ALT dette! Hvordan fungerer disse battery cycles greiene? Er cyclus 7 bra for en MBP 13 som ifølge coconut battery er 24 uker gammel, men har vært i bruk såvidt 2 uker?
medlem i 151 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Traktor » tir 13.09.2011 20:27

Tror du skal ta aldersberegningen med en klype salt. 7 sykluser vil si at du har nyttegjort batteriets totale kapasitet 7 ganger. I følge apple skal batteriet klare 1000 sykluser før det er utslit. Med røflig 4 sykluser i uka, vil det vare i 250 uker eller omtrent 4,8 år. Så egentlig er ikke syklus antall noe å bekymre seg for.
Sist endret av Traktor den ons 14.09.2011 6:45, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav macsam » tir 13.09.2011 23:05

Jeg synes det er på tide at mac1.no med tilhørende forumer får på plass en "like" knapp på inleggene. Evt G+ 1+ eller noe... Mange ganger jeg er enig i et innlegg men ikke orker å skrive det(laaaaat) :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere