Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav thomasb » fre 18.02.2005 20:15

Oppladbar litiumbasert teknologi gir den beste ytelsen for PowerBook, iBook og iPod. Denne batteriteknologien er standard også i enheter som mobiltelefoner og håndholdte enheter. Apple-batterier har de samme egenskapene som annen litiumbasert teknologi som finnes i andre enheter. Akkurat som med andre oppladbare batterier, kan det hende at disse må skiftes ut etter en tid.

Med litt omtanke kan du øke batteribrukstiden og batterilevetiden for PowerBook- eller iBook-batteriet. Det viktigste er at du bruker PowerBook- eller iBook-maskinen i riktig temperatur. Den bør ikke etterlates i en varm bil om sommeren.

- Tips for maksimal utnyttelse av batteriet
- Viktig om vedlikehold
- Langtidslagring
- Optimale innstillinger

Les mer om litiumbatterier hos Apple! :)
http://www.apple.com/no/batteries/

Første gang man starter en ny Mac, bør man kalibrere batteriet på følgende måte:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Har du problemer med at lyset på laderen skifter mellom grønt og orange hele tiden? Går laderen av og på? Ta i så fall en titt på følgende artikkel:

Troubleshooting iBook, PowerBook G4 and MacBook Pro power adapters
Sist endret av thomasb den tir 26.12.2006 17:03, endret 3 ganger.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Jokerman » fre 18.02.2005 23:36

jeg skal til india, så det kan kanskje være bra å ta med en sånn?: http://www.macsense.com.au/macmice_ibreeze.htm
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jaknudsen » søn 20.02.2005 13:11

Står også en del gode råd her:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 20.02.2005 13:15

Jokerman skrev:jeg skal til india, så det kan kanskje være bra å ta med en sånn?: http://www.macsense.com.au/macmice_ibreeze.htm

Det kan nok være lurt ja :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Jokerman » tir 22.02.2005 21:12

noen norske butikker som fører iBreeze?

30 dollar kommer vel uansett under tollgrensen hvis jeg bestiller den fra utlandet?

edit: fant det :D profildata.no men dog til dobbel pris 450 kr...
medlem i 229 måneder
 

Batteritid

Innleggav Strick » søn 15.05.2005 13:42

Hei.
Jeg har knapt nok sett en mac før, men bestillte meg akkurat en PowerBook 12", og lurte på hvor lang er gjennomsnittlig batteritid på en sånn ved normal bruk? Er det noe forskjell på batteritiden til iBook vs PowerBook? Er det nok med 512 ram eller bør jeg kjøpe mer?
medlem i 226 måneder
 

Innleggav panybs » søn 15.05.2005 13:46

Batteritiden avhenger av bruk. Ser du for eks en dvd film kan du ikke forvente at batteriet holder så mye mer enn 2-3 timer. mSetter du derimot ned lystyrken og gjør enkle oppgaver bør batteriet holde i 6 timer noe som er veldig bra til en bærbar data ov være.
medlem i 230 måneder
 

Re: Batteritid

Innleggav vegardtveito » søn 15.05.2005 13:46

Strick skrev:Hei.
Jeg har knapt nok sett en mac før, men bestillte meg akkurat en PowerBook 12", og lurte på hvor lang er gjennomsnittlig batteritid på en sånn ved normal bruk? Er det noe forskjell på batteritiden til iBook vs PowerBook? Er det nok med 512 ram eller bør jeg kjøpe mer?


Heisann!
Jeg er ikke helt sikkert på batterilevetiden, men jeg vet at iBook har lengere batteritid enn PowerBook. Jeg har selv en PowerBook med 512 MB RAM og det holder for meg, men hvis den skal brukes til kraftige oppgaver bør du nok ha litt mer. Jeg tipper batterilevetiden ligger på 2-3 timer på PB.

Håper du liker mac'en din da !

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Batteritid

Innleggav iZappa » søn 15.05.2005 13:59

Strick skrev:Hei.
Jeg har knapt nok sett en mac før, men bestillte meg akkurat en PowerBook 12", og lurte på hvor lang er gjennomsnittlig batteritid på en sånn ved normal bruk? Er det noe forskjell på batteritiden til iBook vs PowerBook? Er det nok med 512 ram eller bør jeg kjøpe mer?


Gjennosnittlig får du sett ferdig DVD filmen og sjekka mailen på flyet før den går i dvale. Derimot har den en fantastisk fin standby tid. Kan stå i dagesvis nesten før den glir inn i koma. Vet ikke hvordan dette er med andre maskiner. Men praktisk er det nå. Har selv 12" PB og anbefaler minimum 768mb ram. Såpass trengs for å utforske Macen og glede seg over alle mulighetene. Kanskje noen kan svare på hvordan Tiger liker RAM. Regner med at det er som med Panther: jo mer jo bedre

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Strick » søn 15.05.2005 14:16

Takk for raske svar alle sammen!
Om batteriet holder lenger enn 3 timer ved vanelig surfing og tekstbehandlig er jeg svært fornøyd.
Gleder meg enormt til å få den i posten! :-D -bare synd det skal være så mange helligdager akkurat nå
:-/
medlem i 226 måneder
 

Synkende

Innleggav sungame » søn 15.05.2005 14:28

Batterilevetida på min 15" PB har sunket noe grusomt siden jeg kjøpte den for litt over ett år siden. Som sagt varierer levetida med hva du bruker maskina til, men jeg får stort sett akkurat sett ferdig en DVD. Og det er bare å drømme om f.eks. Apocalypse Now. Får ikke en gang sett ferdig den originale, "ikke-redux"-versjonen :-/

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

God kapasitet

Innleggav jurgemaister » tir 21.06.2005 23:39

Jeg kjøpte min iBook 14" like før jul og er svært fornøyd med kapasiteten. Dersom det er snakk om lette oppgaver som tekstbehandling som ikke krever stor harddisk kapasitet holder batteriet rundt fem timer.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav merlin » lør 27.08.2005 15:03

Her er det jeg pleier å gjøre når jeg vil at batteriet skal vare så lenge som mulig:

- Stiller skjermstyrken så langt ned som mulig
- Skrur av AirPort og Bluetooth
- Setter prosessorytelse til "redusert" (under strømsparing -> valg)
- Lukker alle programmer jeg ikke har absolutt bruk for
- Unngår å bruke cd/dvd
- Unngår å bruke ekstern mus

Med helt fulladet batteri går min 12" PowerBook i litt over 6 timer med disse tilpasningene.
I tillegg kan man kanskje trekke ut noen ekstra minutter ved å bruke et lite headsett i stedet for innebyggete høyttalere, men dette er jeg litt mer usikker på.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav imack » tir 30.08.2005 9:55

Min kjære tiBook (overkant av 3 år gml) har nå en batterikapasitet på 7% av orginal full-ladning ... Dvs. at jeg ikke kan gjøre noe som helst uten strømtilkobling, bortsett fra å ha den i dvale, noe den fortsatt klarer overraskende bra.

Har hørt det går an å resette batteriet, men hvordan?
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav pepperogsalt » lør 24.09.2005 9:03

jeg fikk min ibook i posten i går og er kjempefornøyd med alt... bortsett fra en ting:
det er at på apple sine sider sier de at ibook har en batteritid på max 6 timer. men det meste jeg får tiil på fulladet er 4.30 timer...

med noen mobiltelefoner må man sette de til lading så og så mange timer etter man ha fått dem. må man det med ibooken oxo?

i så fall har jeg gjort en fatal feil :-!
medlem i 222 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere