Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav maclover11 » fre 18.11.2011 13:56

Har 602 sykluser og 95% health.
Mac'en er snart 3 år, er ikke det ganske bra?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav petterw » lør 07.01.2012 13:55

Tenkte jeg skulle slenge meg på denne tråden, jeg havnet nemlig i den misunnelsesverdige situasjonen at jeg mottok to nye MBP på samme dag :bitchin: for knapt ett år siden: en MBP 17 som jeg selv kjøpte fra Apple.no, og en MBP 15 som jeg "fikk" av jobben. Min MBP 17 har vært tilkoblet strøm stort sett konstant, mens jobbens MBP 15 har vært litt mer av/på, jeg kobler bl.a. alltid fra strømmen på natten på 15-tommeren, noe jeg ikke gjør med 17 - tommeren. Status PDD i iStat Pro er:

MBP 17: 9 sykluser, 94 % helse (tilkoblet strøm så godt som kontinuerlig)
MBP 15: 67 sykluser, 95 % helse (mer "riktig" bruk av batteri, frakoblet om natten mm.)

Jeg har kalibrert batteriene på begge (samtidig) to ganger i løpet av denne perioden.
Håper dette er til nytte for noen :-) .
medlem i 231 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav MacLet » tir 16.10.2012 19:39

Mitt gamle batteri hadde 1700 cycles og 94% health helt til det døde her om dagen. Etter 4 år flittig bruk får vel det være godt nok:) Kjøpt nytt på eBay nå til under 200 kr så får se om det holder like lenge da ;) Eneste tipset jeg kan gi er om lading: lad helt ut, og helt opp. Det har funket meget bra :-)

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav nosey » tor 01.11.2012 19:09

må man bruke iStat Pro for å se health?
bruker alle her iStat Pro, eller bruker noen noe annet, eller er det iStat Pro som er det som er laget for Mac?

jeg har nok spurt om dette før, og har også googlet igjen. jeg vet at ca. 1 gang i mnd bør man lade helt ut og helt opp, men når jeg spurte en på eplehuset så sa han at jeg ikke skulle lade helt ut til maskina slukket, men at maskina var tom når den gikk over på reservebatteristrøm, som er når den kommer ned på 3% (har en MBP 13" Mid 2012). så holder det å lade ut for så å lade opp igjen når den har gått over på reservebatteristrøm, eller skal jeg la den gå HELT tom (kan jeg risikere å slite ut/skade batteriet da?)?

btw, når min var ny (den er jo fortsatt bare 3 mnd gammel, men da ladet jeg den bare ut og opp en gang, ikke flere ganger ut og opp som noen nevnte tidligere i tråden her. skal den bare lades mange ganger ut og opp når den er ny/altså er det for sent nå, eller kan jeg lade den ut et par-tre ganger nå også, før jeg begynner med 1 gang i mnd? :D

akkurat dette har jeg prøvd å søke opp ettersom jeg mener jeg har spurt om det tidligere her, og har googlet det, men ettersom jeg lurer på dette med reservebatteristrøm eller helt ut osv. så er det greit å få et helt klart svar!

EDIT: og hvis det er slik at den skal lades helt ut, helt til den slukner og reservebatteristrømmen er brukt opp, vil de programmene og fanene min i Safari gjenopprettes når jeg skrur Macen på igjen da, eller må jeg lukke og lagre alt jeg skal ha først?
ser forresten også at det finnes iStat Nano i tillegg til iStat Pro, burde jeg ha Pro eller er all infoen jeg trenger i Nano?

beklager at det blir mye her, men akkurat dette med hvor utladet batteriet skal være, det var vanskelig å finne konkret svar på på google. og i denne tråden som er såpass gammel, så var kanskje batteriene anderledes på eldre MacBook´s, kanskje de ikke hadde reservebatteristrøm? men uansett lurt å vite :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav MacLet » tor 01.11.2012 20:15

Jeg har best erfaring med å lade den helt ut og helt opp, da mener jeg helt ut til den slokner. Safari blir stående oppe når den starter opp igjen da, starter jo opp så fort du putter i laderen. Ved å gjøre det oppnådde jeg en levetid på 4 år, og 1700 sykluser, er vel få som har opplevd det tror jeg ?

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav nosey » tor 01.11.2012 21:34

okei, men bør jeg (som noen andre her nevnte) vente opptil flere timer med å sette i laderen igjen når den har sluknet, eller kan jeg plugge i med en gang nesten, eller etter noen minutter?

så det er ikke noe med at man ikke burde la den gå på reservebatteristrøm, den tåler det?
jeg kan jo selvfølgelig ringe Support og spøre der da, for sikkerhets skyld :)

jeg får forresten ikke til å laste ned iStat Pro/Nano. det står at Safari finner ikke tjeneren?? finnes det ikke lenger? bruker man et annet program/annen widget nå for å finne batteriets health i prosent osv?

EDIT: forresten, blir bare Safari stående oppe/gjenopprettet med faner, eller blir alle åpne programmer åpnet der de var igjen når jeg skrur den på etter utlading?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Innleggav Mavericks » søn 15.03.2015 18:56

Min erfaring med Powerbook / MacBook / iOS Batterier har vært dette (de er de samme):

Det er ingen egentlig en dårlig måte å laste dem. Du kan være uheldig med batteriet, og du kan enkelt bære dem ut med uoriginale ladere (eller "Hurtigladere").

Så, så lenge du ikke misbruker dem, vil lade logikk ta over og noen ganger vil fortelle batteriet bør det ikke være lastet akkurat nå.

Noen gang lurt på hvorfor du fulladet MacBook / iPhone viser kun 98% når full? som er den Load Logic arbeider sin magi.

Hvis du opplever tilfeldige stanser når batteriet har 20% lading, er det på tide å bytte dem. På en iPhone, er det enkelt, og du kan gjøre det selv. Gamle MacBook (ikke-Retina) - ikke noe problem også. På en ny Macbook - glem det.

Også, de "gylne" batterier for iOS-enheter er en komplett svindel. 100% er pusset OEM batterier med en egendefinert etikett på toppen. Jeg skifter batterier i mange år nå, stol på meg på denne. Samme med MacBook-Batterier.

IKKE kjøp denne: http://www.ebay.com/itm/2680mAh-Internal-Replacement-3-7V-Li-ion-Gold-Battery-For-Apple-iphone-4S-/251767801980?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3a9e87c87c

Kjøp dette ("high capacity" er ALLTID en svindel, når batteri er ikke større, men dette er originalt OEM Batteri): http://www.ebay.co.uk/itm/Replacement-High-Capacity-Battery-Internal-Li-ion-For-iPhone-4S-Tools-Included-/191363915055?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2c8e2d9d2f

Bare få OEM-batterier og originale ladere, er risikoen for huset ditt brenner ned ikke verdt det. Jeg opplevde sånt på en jevnlig basis i min tid med Apple.

Vær forsiktig. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 108 måneder
 

Forrige

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]