Få mest mulig ut av batteriet i din bærbare Mac!

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Innleggav Mac4me » lør 24.09.2005 9:29

pepperogsalt skrev:jeg fikk min ibook i posten i går og er kjempefornøyd med alt... bortsett fra en ting:
det er at på apple sine sider sier de at ibook har en batteritid på max 6 timer. men det meste jeg får tiil på fulladet er 4.30 timer...

med noen mobiltelefoner må man sette de til lading så og så mange timer etter man ha fått dem. må man det med ibooken oxo?

i så fall har jeg gjort en fatal feil :-!


Neida, dette er normalt, se systemvalg/strømsparing.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav pepperogsalt » man 26.09.2005 9:44

jeg prøvde å lade det fullt og skrudde av blue tooth og airport og da fikk jeg 5.45 ;)

dessuten tror jeg den tidsberegningen noen ganger kan være litt misvisende....
medlem i 223 måneder
 

Innleggav iRune » man 26.09.2005 11:34

Har som du ser av signaturen en PB 12"
satt på båten til stavanger til bergen med pb fult oppladet og litt svakere skjermlys, spilte film fra hd og kunne se faktisk ca 4,5 timer og det synest eg er veldig bra.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav pepperogsalt » man 26.09.2005 21:26

det er veldig bra... men hva står det at den ca. batteritiden på powerbooken din er på apple sine sider da?
medlem i 223 måneder
 

Innleggav hkarslen » man 03.10.2005 19:40

Tror såkalt "kalibrering av batt." har endel å si. I alle manualene står det ihvertfall veldig tydelig at man skal lade maskinen helt opp, for så å lade den helt ut i løpet av de første dagene man bruker den. Dette burde egentlig vektlegges mye sterkere, da man kjøper bærbar nettopp for ikke å måtte være avhengig av strøm fra veggen...
medlem i 224 måneder
 

Innleggav jp_tix » man 03.10.2005 19:46

Jeg har totalt ødelagt mitt batteri, det er nå nede i under en time.
Heldigvis er jeg ikke mye på farten med Powerbooken for tida, men når jeg etterhvert trenger den mye ute blir jeg nødt til å kjøpe nytt batteri...

Synd det er så svinedyrt...(1190,- på Apple Store).

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav faxvaag » tir 11.10.2005 13:21

Det finnes flere verktøy for å sjekke batterikapasiteten sin. Jeg bruker dette:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27425
Det er freeware og gir deg den infoen du trenger.

Hadde en tiBook før og måtte kjøpe meg nytt batteri etter 1-1,5 år, men det var definitivt verdt det.

Tror batteriene sliter med å være koblet til strøm hele tiden. Må liksom lade de ut og så opp og så ut og så opp osv. Kan hende det står noe om dette i linkene over, men har ikke rukket å lese. 8)
medlem i 230 måneder
 

Innleggav sungame » tir 11.10.2005 13:26

Min erfaring er vel også at batteriene relativt fort blir ganske mye dårligere enn de er som nye. Mitt PB-batteri gikk fra 4.30 til 2.30 på under ett år, og nå (etter 2,5 år) er det nede i under 2 timer :-(

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Bruk av power-supply

Innleggav eat » tor 13.10.2005 0:31

Hva er best for batteriet? Alltid la power-supply stå i når man har mulighet til det, eller er det best å bare lade opp og så bruke batteriet til det er tomt?
medlem i 198 måneder
 

Innleggav olahau » man 17.10.2005 11:53

pepperogsalt skrev:jeg fikk min ibook i posten i går og er kjempefornøyd med alt... bortsett fra en ting:
det er at på apple sine sider sier de at ibook har en batteritid på max 6 timer. men det meste jeg får tiil på fulladet er 4.30 timer...

med noen mobiltelefoner må man sette de til lading så og så mange timer etter man ha fått dem. må man det med ibooken oxo?

i så fall har jeg gjort en fatal feil :-!

Det sies at man skal lade batteriet helt opp, lade det helt ut og helt opp igjen før man bruker det. Tror neppe det er noen vits å fortsette ladingen etter at strømkontakten lyser grønt. Når batteriet er ladet opp, så er det ladet opp. Ikke noe mer hokuspokus.

Et fulladet batteri som står med strømadapder koblet til, vil lades ut til 95%, og deretter opp til 100% igjen. Slik vil den fortsette i en lang syklus.

Så for å svarte på det du spurte om, NEI, jeg tror ikke det skal ha noe å si!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav TheX » man 17.10.2005 12:00

Når batteriet har blitt ladet helt opp (99/100%), så slutter den å lade seg, men kjører bare på ekstern strøm, for å spare på batteriets levetid.

Kan nevne at jeg så på en DVD i bilen i hvertfall i en og en halv time, og batteriet stod på 72% igjen. Synes batteritiden på Apples datamaskiner er topp!

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav frengky » tir 25.10.2005 19:50

Har sittet på kurs fra 8 til 1530 idag. Når jeg kom hjem var det over 2 timer igjen på batteriet. Kan jo nevnes at PCen ble brukt til notatskriving. Hadde skurdd av både Bluetooth og WLAN samt satt ned lysstyrken så langt det lot seg gjøre.

øystein
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Mars » ons 26.10.2005 3:02

...støtter meg til faxvaag, coconutBattery 1.3 er enkelt og bra, og er nå dessuten oversatt til norsk! Har stilt inn programmet til å gi meg informasjonen jeg ønsker ved hver omstart, som bla. er:

- Nåværende ladenivå
- Batterikapasitet
- Antall ladesykluser

Programmet gir deg også en varsel hvis du ved en feiltakelse setter i gal lader, samt gir opplysning om Macens alder



ð

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Castor » lør 29.10.2005 12:58

Jeg har en relativt ny PB 15" (ca 4mnd gammel).
De siste 4-5 ukene har den vært på reperasjon hos Office Line pga feil på hovedkortet ++.
Før jeg leverte den inn var batterikapasiteten ca 3 timer med både Bluetooth og AirPort på.
Etter at jeg fikk den igjen har batterikapasiteten sunket til ca 50 min :-( (og da har jeg også kalibrert batteriet igjen i tilfelle det skulle hjelpe). Dette er jo helt latterlig. Jeg har nylig installert 1GB ekstra minne, men det skulle jo ikke ha en tøddel å si?

Noen som har noen tips?

Jeg må vel uansett ta kontakt med Office Line igjen og høre om de eventuelt har satt inn et gammelt batteri eller noe slikt?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Driveren » lør 29.10.2005 13:05

Leste i site nr. av macworld at det kunne lønne seg å ta ut bateriet fra PB. når den skal gå på strøm lenge. Da slites ikke bateriet og det varer mye lenger. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]