Bytte harddisk og batteri i macbook alu 5,1

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Re: Bytte harddisk og batteri i macbook alu 5,1

Innleggav Berg » søn 02.06.2013 18:38

Helt enkelt, SSDen passer.
Om du skal ha en disk til, må du kjøpe et dvdrom adapter, slik at du kan sette disken i plassen til dvdromen.
Har du ikke gjort dette før finnes det guider på ifixit etc. i utgangspunktet trenger du en /et par plastverktøy til å flippe av noen ledninger, men da jeg slet med å finne noen som sendte dette til norge, brukte jeg bare et plastkort(medlemskort, visa, førerkort etc). Husk også å ha tilgang til en liten skrutrekker så er du good to go.

Kjøpte mitt adapter gjennom amazon. Skulle du noen gang trenge dvdrom, får du også kjøpt usbkabinett, slik at du har dvdrom eksternt.
medlem i 181 måneder
 

Re: Bytte harddisk og batteri i macbook alu 5,1

Innleggav magnuskite » søn 02.08.2015 14:43

Skal bestille nytt batteri til min gamle traver, da jeg nå har slitt ut batteri nr 2 på denne maskinen. Surfer litt rundt på Ebay og ser at det finnes litt forskjellig. Ser feks at det kommer som både litium ion og lithium polymer... hva er egentlig "riktig" her, og hva er i hovedsak forskjellen på disse? Noen som vet?


For øvrig cred til apple som har servert meg en laptop som nå vel er ca 7 år gammel, og funker fjell fremdeles.
medlem i 208 måneder
 

Re: Bytte harddisk og batteri i macbook alu 5,1

Innleggav Arruda » fre 01.01.2016 22:57

Bumper denne da jeg nå sitter med tilsvarende maskin og en ny Samsung SSD 850 EVO.
Mitt problem er å få skrudd løs den gamle disken. Er det noen som har gjort dette på denne maskinen og vet hvilken skrutrekker/bit som passer ?
I følge iFixit sin guide - https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Unibody+Model+A1278+Hard+Drive+Replacement/816 skal man bruke en Phillips #00 skrutrekker, men min passer ikke i det hele tatt.

Jeg har nå prøvd med alt jeg har av skrutrekkere og bits, men ingenting passer.
Fryktelig frustrerende =)
medlem i 188 måneder
 

Re: Bytte harddisk og batteri i macbook alu 5,1

Innleggav Valotunk » fre 01.01.2016 23:40

Er det skruen som holder disken fast du sliter med eller de fire skruene på sidene av disken?

Hvis det er førstnevnte så skal det være Philips #00. Denne skruen pleier heller ikke sitte særlig godt fast og er enkel å få ut.

De andre er Torx T6. Dersom du ikke har rett bits til disse kan de løses med f.eks. ei rørtang og skrues ut med fingrene.
medlem i 198 måneder
 

Re: Bytte harddisk og batteri i macbook alu 5,1

Innleggav Arruda » lør 02.01.2016 1:43

Det er skruen som holder disken fast i maskinen. Jeg får prøve å skaffe meg en ny PH #00. Den jeg har går det i hvert fall ikke ann å bruke.

Det står forøvrig "PH#00x43" på min skrutrekker. Er ikke så dreven at jeg vet om "x43"-biten gjør at skruehodet er noe annet enn en vanlig PH #00 ?

EDIT: Min skrutrekker er fra et Cocraft-sett kjøpt på Clas Ohlson. Etter å ha googlet litt, ser jeg at flere klager på at disse er større enn de skal være. Det er etter alt å dømme min skrutrekker som er for stor i størrelsen. Da håper jeg at klarer å skaffe en ny i morgen.
medlem i 188 måneder
 

Re: Bytte harddisk og batteri i macbook alu 5,1

Innleggav Arruda » man 21.03.2016 17:17

Om noen skulle være interesserte, så viste det seg at skruen rett og slett var strippet. Sporene var så dårlige at skrutrekkeren ikke fikk tak, uavhengig av bit på skrutrekkeren. Jeg er ganske sikker på at den var sånn allerede fra fabrikken, men den ble nok heller ikke bedre av alle forsøkene mine på å skru den løs. Endte med at jeg med et Dremel-verktøy fikk "gravert" inn to fordypninger i skruehodet. Dermed kunne jeg skru løs skruen med en flat skrutrekker.

Nå er diskene byttet og duverden for en fryd med SSD!
medlem i 188 måneder
 

Forrige

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere